Robinson zakotví na českých hradoch a zámkoch

Premiéra muzikálu Robinson s Danielom Hůlkom a Marianom Rodenom bude na letných scénach. Predpremiérovo sa muzikál predstavil koncom mája v Divadle na Maninách a uvedú ho na letných scénach českých a moravských zámkoch.

12.06.2021 08:00
muzikal Robinson  14 Foto:
V muzikáli Robinson sa časť deja odohráva v Londýne, v čase Robinsonovej mladosti.
debata

Rovnako ako osud hlavného hrdina Robinsona v rovnomennej knihe autora Daniea Defoa, ani osud nového muzikálu nebol jednoduchý. Len týždeň pred plánovanou premiérou v roku 2018 prerušilo Divadlo Hybernia spoluprácu s pôvodnou producentkou. Dôvodom boli pomerne dlho narastajúce dlhy voči divadlu. Muzikál bol definitívne zastavený a dvakrát presunutá premiéra sa neuskutočnila vôbec. Nepríjemnú skutočnosť museli predýchať nielen autori muzikálu, ale aj všetci účinkujúci.

Premiéra nového muzikálu Robinson v Divadle na... Foto: Petr D. Mráček, KVArt Production
muzikal Robinson 101 Premiéra nového muzikálu Robinson v Divadle na Maninách, na snímke Radim Schwab, Ivana Jirešová, Martin Pošta, Miroslav Hrabě.

Posun nastal v nasledujúcom roku, keď sa na jednom z pracovných stretnutí autora hudby Zdeňka Hrubého s Danielom Hůlkom zúčastnil aj producent KVArt Production, Jiří Dušek, ktorého neutešená situáciu ohľadom autorovho muzikálu nenechala chladným a tak sa domovskou scénou sa pre Robinsona stalo Divadlo na Maninách v Prahe. Pôvodný termín novej produkcie na jeseň 2020 však zhatili vládne pandemické opatrenia, takže aj táto premiéra musela byť dvakrát odložená, nový termín bol stanovený na september 2021.

Z pôvodného obsadenia ostalo v novej produkcii len niekoľko hercov, výmena prišla aj na režisérskom poste. V novej produkcii režíruje Václav Knop, sám s bohatými hereckými skúsenosťami z divadla a televízie. Autorská zostava však ostala rovnaká – autor hudby je skladateľ a producent Zdeněk Hrubý, scenárista, dramaturg a autor rozhlasových hier Ivan Hubač je autorom námetu libreta a autorom textov Jan Krůta, český textár, publicista a spisovateľ. Pre skladateľa Zdeňka Hrubého je Robinson jeho prvé muzikálové dieťa. Hudbu k nemu písal šesť rokov, v muzikáli odznie viac ako dvadsať nádherných kantilénových piesní, a pre predstaviteľa hlavnej postavy, pre Daniela Hůlku, písal hudbu doslova na telo.

„Dlho som hľadal ojedinelý titul, ktorý ešte nikto nespracoval do muzikálovej podoby. Prvý nápad prišiel pred desiatimi rokmi, kedy mi napadol práve Robinson. Od začiatku som vedel, že ako predstaviteľa hlavnej úlohy chcem do inscenácie Dana Hůlku, pretože sa mi vždy páčilo ako Dan spieva a oceňoval som jeho spevácke kvality ako interpreta, keďže aj on sám má rád veľké melódie,“ hovorí Zdeněk Hrubý.

Nasledovala strastiplná cesta hľadania autorského tímu. „Zo začiatku sa dosť ľudí bálo, že Robinson na pustom ostrove bude skôr one man show ako muzikál a nemali predstavu, ako by sa tento námet dal spracovať, ale ja som už pár nápadov mal od začiatku. Po dlhšom premýšľaní som nakoniec oslovil Ivana Hubača, ktorý napísal libreto a Jana Krůtu, ktorý je autorom textov. Ivan sa s tým vysporiadal doslova šalamúnsky, polovica deja sa odohráva v Londýne, striedavo s pobytom Robinsona a Piatka na ostrove a celé to prelína spisovateľ Defoe, ktorý vysvetľuje, prečo príbeh napísal tak, ako sa odohráva, až sa dostane do finále. Ale to zatiaľ nebudeme prezrádzať,“ dodáva autor hudby.

Muzikál Robinson

Pozrite si zábery z nového českého muzikálu Robinson

Fotogaléria
Premiéra nového muzikálu Robinson v Divadle na...
V muzikáli Robinson sa časť deja odohráva v...
+3Aj Robinson je plný spevu a tanca, ako správny...

V Čechách sme od deväťdesiatych rokov svedkami muzikálového boomu, na javiskách sa striedajú svetové produkcie s domácimi, autorskými kusmi. Čo sú podľa neho atribúty divácky úspešného muzikálu? Základ všetkého je vždy príbeh a vždy v ňom musí byť minimálne aspoň jeden hit a melódie, ktoré sa vám vryjú do pamäte, keď odchádzate z divadla.

„V Robinsonovi je to tak na polovicu, objavia sa tu symfonické kusy, ale občas aj moderný zvuk. Mojim vzorom boli napríklad muzikálové produkcie Lion King, alebo z novších The Greatest Showman. V Čechách treba byť opatrnejší, sme špecifické publikum, novinky sa tu prijímajú veľmi opatrne, takže hudobnú zložku je potrebné premyslene vyvážiť.Zzákladom všetkého je melódia,“ dodáva autor hudby Zdeněk Hrubý. Máličko si pomohol rytmickejšími vecami, jedna z posledných zborových skladieb je akoby „zremixovaná".

Autorom libreta Robinsona je český scénarista Ivan Hubač. Ten stojí, okrem iného, za libretom muzikálu Jack Rozparovač, filmu Lída Baarová, či najnovšie ako apoluautor za scenárom detektívneho seriálu Zločiny veľkej Prahy. „Keď ma oslovil autor hudby, aby som napísal libreto podľa Defoevho románu, myslel som si chvíľu, že sa zbláznil, pretože v literárnej predlohe vystupuje väčšinu príbehu len Robinson, neskôr sa pridá Piatok. Tak som chcel túto spoluprácu najskôr odmietnuť s tým, že to nepôjde. Potom som o tom premýšľal a napadla mi druhá dejová linka, a to Robinsonov príbeh v Anglicku. A ak sa začal rodiť celý príbeh,“ spomína Ivan Hubač.

Aj Robinson je plný spevu a tanca, ako správny... Foto: Petr D. Mráček, KVArt Production
muzikal Robinson 24 Aj Robinson je plný spevu a tanca, ako správny muzikál.

Textov piesní sa v Robinsonovi vynikajúco zhostil Jan Krůta, vyštudoval český jazyk, je autorom tridsiatky kníh a napísal viac ako 1300 piesňových textov, aj pre Karla Gotta, Helenu Vondráčkovú, Hanu Zagorovú či Dalibora Jandu. K spolupráci autorského tímu dodáva: „Hudba bola hotová asi spolovice, na druhej polovici sme pracovali so Zdeňkom spoločne, a to na základe príbehu, vymyslel Ivan Hubač, vrátane postavy spisovateľa Defoa, čo bol skvelý nápad. Nedokázal som si predstaviť, ako by to išlo bez neho, postava bola nosným prvkom, ako vyrozprávať celý príbeh a gradovať ho. Písanie samotných textov bola krásna práca, hudba sa naozaj vydarila, takže texty sa písali pomerne ľahko a krásne, je to pekný romantický príbeh.“

Režisér a herec Václav Knop bude dohliadať na hercov aj na javisku, kde sa bude alternovať s Marianom Rodenom v úlohe Daniela Defoa. Ten sa, ako Robinsonov „stvoriteľ,“ rozpráva so svojou literárnou postavou a obaja rozvíjajú dej muzikálu. Príbeh rozpráva tak, aby bol zaujímavý, prekvapivý a aby ľudí pobavil, pretože život je sám osebe tiež tragikomédia, dodáva Knop.

„Nikdy nechcem výsledok hneď na začiatku, s ním treba počkať na generálku. Hercom dávam veľkú voľnosť, ale určíme si nejaké mantinely, v ktorých môžu pracovať. A to ich dokáže veľmi rýchlo inšpirovať k tvorivému prístupu. nažíme sa rozprávať príbeh tak, aby bol zaujímavý a aby sa na neho diváci radi prišli pozrieť. Nepotrebujem na javisku žiadne ohromujúce scény ani námornú bitku…,“ vysvetľuje režisér.

V muzikáli podľa slávneho románu nie je núdza o... Foto: Petr D. Mráček, KVArt Production
muzikal Robinson 9 V muzikáli podľa slávneho románu nie je núdza o dramatické chvíle.

Pre choreografa Tomáša Kuťáka nie je Robinson prvým projektom, má za sebou bohatú tanečnú i pedagogickú činnosť, podieľal sa na muzikáloch Shrek a Mydlový princ a v ostravskom divadle na inscenácii Funny Girl. V Robinsonovi dostal priestor ukázať, čo dokáže a predviesť veľké tanečné čísla, na ktorých sa mohol doslova vybúriť: „Choreografie vznikali v bolestiach, všetci sme príprave obetovali veľa potu a sĺz a trápenia. Myslím si, že sa mi podarilo dať dohromady fantastickú partiu ľudí, ktorí vydržali, celú dobu na sebe pracovali a nevzdávali sa, dúfam, že je to na našich choreografiách vidieť. Pán režisér Knop mi nechal doslova voľnú ruku, keďže sme sme na pôvodnej verzii muzikálu spolupracovali pred tromi rokmi a vedel som, ako majú tanečné čísla vyzerať a čo by v nich malo byť. Niektoré veci sme prerábali, pretože boli koncipované pre dvadsať tanečníkov a veľké javisko, z pôvodných choreografií sme použili možno tretinu, hovorí Tomáš Kuťák.

Pre Draculu, Monte Crista, pána démonov či najnovšie Vodníka Daniela Hůlku je Robinson jednou z nedémonických muzikálových a operných postav. K úlohe Robinsona sa dostal cez autora hudby: „Oslovil ma skladateľ Zdeněk Hrubý s tým, že mi napísal muzikál, hlavnú úlohu priamo na telo. Vypočul som si nahrávky a zistil som, že napísal naozaj nádhernú hudbu, ktorá mi pripomína veľké muzikály Karla Svobodu. Prvé uvedenie ešte v roku 2018 znemožnila produkcia , ale mám veľkú radosť, že sa konečne Robinson dočká uvedenia a svojej veľkej premiéry v septembri,“ hovorí spevák.

Robinsona miluje Dan Hůlka od malička: „Ako chlapec som ho čítal snáď desaťkrát', bol môj detský hrdina,.Táto postava je mi sympatická a blízka. Samota pre mňa nebola nikdy utrpenie, a niekedy som ju aj vyhľadával, čiže ako Robinson by som tam iste nejaký ten piatok dokázal prežiť a to aj bez Piatka. Môj vzťah k samote sa zmenil s príchodom rodiny, manželky a dcéry, pretože teraz si s nimi užívam každý spoločný moment. S nimi by som určite v tejto hektickej dobe na opustenom ostrove vydržal,“ vyhlasuje známy muzikálový hrdina.

V úlohe rozprávača príbehu  Daniela Defoa,... Foto: Petr D. Mráček, KVArt Production
muzikal Robinson 30 V úlohe rozprávača príbehu Daniela Defoa, autora literárneho Robinsona. exceluje divadelný a filmový herec Marian Roden.

Divadelný a filmový herec Marian Roden exceluje v úlohe rozprávača príbehu Daniela Defoa, autora literárneho Robinsona. Vidieť, že je činoherec, ktorý je na javisku doma, v jeho podaní je Defoe veľkou postavou. O svojej postave Robinsonovho stvoriteľa Defoa hovorí: „Hrá sa mi skvele, pretože som na javisku autorom a hra sa uberá smerom, ktorý som napísal ja sám! Ak by sa dej vymkol kontrole, tak ho dokážem nasmerovať správnym smerom…," pochvaľuje si. Podľa Mariana Rodena je skvelé robiť s tímom ľud ako Ivan Hubač, Jan Krůta, Zdenek Hrubý. A posledný v tomto štvorlístku režisér Václav Knop, keďže je herec, dokázal s hercami zaobchádzať veľmi citlivo a skúšanie bolo prijemné.

Ako sám hovorí, nikdy v žiadnej činohernej úlohe v muzikáli neúčinkoval, Robinson je jeho premiéra: „Musím priznať, že muzikálový žáner, ktorý je fenomenálny, som poriadne nepoznal a nikdy som do neho ako herec neprenikol, keďže som vyslovene činoherný herec a ani času nebolo veľa. Čo je, priznávam, škoda, pretože spevácke aj tanečné výkony v Robinsonovi sú naozaj výborné.“

Miroslav Hrabě vyštudoval v Prahe činoherné herectvo na DAMU. V úlohe domorodca Piatka sa na pódiu naučí rozprávať a odnaučí jesť ľudské mäso, text je čiastočne jeho vlastnou improvizáciou. Úloha nie je náročná spevácky, autor mu zveril len jednu či dve piesne, rola je skôr činoherná a poskytuje Hraběmu možnosť dokonale sa „vybúriť.“

Cesta k úlohe nebola podla Hraběho jednoduchá, pretože vedel, že choreograf Tomáš Kuťák si na neho pripravil prekvapenia v podobe náročných choreografií a na skúškach dostal riadne do tela: „Na role sa mi páči, že je animálna a zábavná. Piatok má zmysel pre humor a baví sa každou drobnosťou. Má neuveriteľnú energiu a srší nápadmi. Po všetkých skúškach som zistil, že je mi v tejto úlohe strašne dobre a naozaj som si ju zamiloval. Je to krásna farebná herecká úloha v muzikáli a musím povedať, že často ani v činoherných predstaveniach sa človek s takouto príležitosťou často nestretne. Mám radosť z toho, že po tej dlhej pauze sme sa všetci znova zišli a môžeme hrať pre divákov.“

Lukáš Randák je jedným z mála hercov, ktorí mali účinkovať v pôvodnom muzikáli pred tromi rokmi a na javisku sa objaví ako mladý Robinson, ktorý je zamilovaný do mladej Mary. Ako sám hovorí, má rád typy milovníkov, ktorí s láskou na javisku bojujú, strácajú ju a dúfajú, že sa opäť objaví: „Takéto veľké lovestory už asi v reálnom živote nezažívame, ale každý mladý herec si už ako chlapec vysníval takúto rolu. Takže sa vraciam do neskorej puberty a zažívam ten príbeh ozajstnej veľkej lásky.“

Robinson a Piatok v novom česko  muzikáli. Foto: Petr D. Mráček, KVArt Production
muzikal Robinson 71 Robinson a Piatok v novom česko muzikáli.

Z divadelných dosiek sa Lukáš pracovne presunul do úlohy produkčného opery v Juhočeskom divadle v Českých Budějoviciach. Malo pritom ísť len o dočasnú záležitosť, ale ako sám priznáva, začalo ho to baviť a tejto novej pracovnej úlohe už ostane verný, keďže ho vždy ho bavilo niečo organizovať: „Sám som si zorganizoval niekoľko vlastných koncertov, na ktorých som aj spieval. A to, že to teraz môžem robiť profesionálne v divadle, je môj splnený sen. Je to síce druhá strana barikády, ale táto práca ma napĺňa a baví, v živote sa snažím vždy robiť to, čo ma baví.“

Marianna Polyáková je Slovenka, pôsobiaca v Prahe, vyštudovala bratislavské konzervatórium a následne muzikálové herectvo na brnenskej JAMU. Diváci ju môžu poznať z muzikálov Kat Mydlář, či Muž so železnou maskou. Jej cesta k Robinsonovi bola celkom tradičná, prešla cez prvé kolo vypísaného konkurzu, postúpila do druhého kola a získala úlohu mladej Mary. V čom vidí Marianna svoju podobu s Mary? „Mladá Mary je mi blízka nielen mladosťou, ale aj nehou a krehkosťou, je empatická a citlivá, možno niekedy až príliš. Ja osobne nie som ten typ, ktorý má až také splíny ako ona. Páči sa mi jej nežnosť a ženskosť.“ V herectve vychádza zo svojich osobných ľudských skúseností a najmä pocitov: „V speve je možno ešte ťažšie ako v činohre ukázať pocit, pretože sa po celý čas niekde vzadu v hlave musíte kontrolovať, aby vás tie emócie neprevalcovali. Hlas musí ale byť stále pod kontrolou, stále vyrovnaný a koncentrovaný a poslúchať. Ale zároveň naplnený emočne.“

O emócie, dejové zvraty, ale predovšetkým skvelú hudbu, herecké spevácke a tanečné výkony všetkých účinkujúcich v Robinsonovi nebude núdza. Po dlhom kultúrnom tichu má muzikál šancu osloviť všetky vekové kategórie divákov svojím príbehom, ktorý zaujme, miestami aj pobaví, či rozplače. Tak teda, šťastný návrat, Robinson.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #muzikál