Ukradnúť je ľahšie ako predať. V Činohre SND má premiéru Glengarry Glen Ross

V Štúdiu v novej budove SND má v nedeľu premiéru hra významného amerického spisovateľa Davida Mameta nazvaná Glengarry Glen Ross. Je to zároveň názov realitnej kancelárie (vraj zložený z častí mien dvoch skutočných firiem), v ktorej sa príbeh odohráva. Dej sa pomaly vynára (možno príliš ticho) z temnôt, aby sa rozburácal a v temnotách zasa skončil.

25.09.2021 08:00
Glengarry Glen Ross Foto:
Martin Šalacha ako Dave Moss a Daniel Fischer ako George Aaronow.
debata

Hra o realitke aj realite

Spočiatku len kužeľ svetla padá na dvojice kolegov, ktorí sa dôverne rozprávajú, ako im ide robota. Vlastne, skôr nejde, a vlastne už to ani nie sú kolegovia, skôr konkurenti. (Podľa hry vznikol aj film s hviezdnym obsadením a nomináciou na Oscara, u nás známy pod názvom Konkurenti).

Zamestnancov realitnej kancelárie ničí nielen samotné, väčšinou neúspešné obchodovanie s pochybnými pozemkami, ale aj „podniková tabuľa cti“, ktorá ich má vyprovokovať k čo najvyšším výkonom. Kto sa dostane na prvé miesta, získa odmenu, dokonca auto, ale pánboh zaplať aj za sadu nožov, je to lepšie než dostať padáka.

Konkurenčné prostredie má vyprovokovať zamestnancov k čo najvyšším výkonom, posmeliť ich, aby sa ničoho neštítili a za každú cenu predávali. Napokon sú však už ľudia takí zúfalí, že špinavé taktiky mienia použiť aj proti vlastným šéfom. A toto je príležitosť pre Mameta ako aj pre tvorcov predstavenia v SND!

Režisérkou inscenácie Glengarry Glen Ross je Ingrid Timková, pod jej taktovkou účinkuje šesť mužov a jedna žena: Richard Stanke, Richard Autner, Martin Šalacha, Daniel Fischer, Alexander Bárta, Branislav Bystriansky. V postave policajtky sa striedajú Diana Mórová a Petra Vajdová. Pod scénou a kostýmami je podpísaná výtvarníčka Ema Teren.

Každá postava prejaví emócie, odhaľuje svoje... Foto: Robert Tappert
Glengarry Glen Ross Každá postava prejaví emócie, odhaľuje svoje vnútro, ale najmä sa zachraňuje, ako sa len dá.

Zachráň sa, kto môžeš

Inscenácia je príležitosťou najmä pre štyroch hercov, ktorí stvárnili zamestnancov realitky. Zo situácie, ktorá ohrozuje ich existencie, sú finančne na dne, priam šalejú. Navzájom sa sledujú, závidia si, pokúšajú sa za každú cenu nestratiť prácu, strácajú však nervy. Hľadajú riešenia, komplicov, neváhali by podraziť firmu aj kamaráta, len nech prežijú. Ambíciou režisérky a celého tímu je zachytiť situáciu, v ktorej sa človek prestáva riadiť morálnymi zásadami a je ochotný urobiť čokoľvek, aby sa zachránil.

Richard Stanke hrá napríklad postaršieho muža, ktorý nedokáže pochopiť, že nejaký mladík má byť lepší než on a ešte ho bude aj poúčať. Rozčuľuje sa, naparuje sa, vzlyká… Postava Alexandra Bártu si zasa hovie v samoľúbosti, Fischerov chlapík je neistý, Autnerov tajomný a Šalachov bezostyšný… Každá postava prejaví emócie, odhaľuje svoje vnútro, ale najmä sa zachraňuje, ako sa len dá.

Richard Stanke ako Shelley Levene a Alexander... Foto: Robert Tappert
Glengarry Glen Ross Richard Stanke ako Shelley Levene a Alexander Bárta ako Richard Roma.

No a o tom Mametova hra predovšetkým je. Čoho všetkého je človek schopný? Kedy začína hrešiť? Treba sa ale poriadne sústrediť, lebo v inscenácii sa veľa hovorí a – keďže ide aj o kriminálny motív – na každom slove záleží. (Mali by na to pamätať aj účinkujúci.) V dialógoch či monológoch sa vyskytuje veľa vulgarizmov. Je to nielen charakteristika prostredia, ale aj doby. Vraj v žiadnej hre doteraz sa v SND toľko nenadávalo.

Dnes však aj hrubé výrazy menia svoju funkciu a v ľudskom prejave sa stávajú akýmisi citoslovcami, ktoré vyjadrujú úbohosť súčasníka, ktorý sa nevie poriadne vyjadriť a svojou rečou chce aspoň strašiť protivníka. Sú to akési silácke mimikry a vraj aj hercom dali námahu.

Hra je skrátka prehliadkou zranených duší, ktoré sa uchyľujú k podrazom, podvodom, zradám a aj samy tým trpia. Nevedia sa však vymaniť, život ich tlačí na dno, čo vyzerá bezútešne. David Mamet však nie je panikár, ktorý lamentuje, je to rebel, ktorý odhaľuje. A aj sa vysmieva – veď podľa jeho scenára vznikol aj známy film s politickým námetom Vrtieť psom – takže aj táto hra je v konečnom dôsledku povzbudzujúca, otvára oči: očista nemá happyend, je to proces.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #divadlo #Glengarry Glen Ross