Nová dráma ponúkne to najlepšie, čo na domácich scénach vzniklo

„Predstavovať si, že rodina funguje ako na bilbordoch, je utópia,“ hovorí režisérka Júlia Rázusová. Rozvody, nové partnerstvá a navrch deti. Aké podoby má rodina v 21. storočí? Východiskom k jej úvahe o „patchworkovej“ rodine sa stala knihu Averyho Cormana aj oscarový film a vytvorila inscenáciu Kramerová vs. Kramer (21. storočie) – Amor fati, ktorú naštudovala s Prešovským národným divadlom.

11.10.2021 07:00
kramerova vs kramer Foto:
O rodine ako mieste najväčších bojov dneška, hovorí inscenácia Kramerová vs. Kramer (21. storočie).
debata

Zaujímali ju aj iné otázky ako len emancipácia, rozpady manželstiev, noví partneri, deti. „Sme dnes natoľko sebeckí, že si tie vzťahy nevieme udržať? Keď prestaneme byť partnerom, prestaneme byť aj rodičom?“ Búrlivé dialógy rozvádzajúcich sa manželov, z ktorých ani jeden nechce zľaviť zo svojich rozhodnutí, sleduje ich dieťa. Bez slov. Očami kamery vo výške 116 cm, všetky zábery vznikajú pri každom predstavení naživo.

Sugestívnym spojením textu, pohybu, videoartu, živej hudby a hereckých výkonov sa predstavenie Kramerová vs. Kramer takpovediac prebojovalo do výberovej desiatky 17. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama. Prehliadka toho najzaujímavejšieho a najlepšieho zo súčasnej dramatiky, čo vzniklo v našich kamenných divadlách i nezávislých zoskupeniach, sa začína v Bratislave dnes a potrvá do soboty.

„Fenomén súčasnej drámy, ktorý je centrom záujmu festivalu, sa neustále mení. Nedovolí mu to ustrnutie, skostnatenie či stagnáciu, aj preto je každý rok iný a vždy niečím prekvapí,“ spomína riaditeľka Divadelného ústavu a festivalu Vladislava Fekete.

Dva silné príbehy z obdobia druhej svetovej vojny inšpirovali tvorcov inscenácie Swing heil! Bol to antinacistický pozdrav tzv. detí swingu, ktorých nacisti prenasledovali ako šíriteľov dekadencie.

Prvý je príbeh tanečnice, choreografky a výtvarníčky Niny Jirsíkovej, ktorú za balet (!) deportovali do Ravensbrücku. Hrdinke druhého príbehu Anne Goldsteiner z rakúskeho mestečka Pulkau sťali hlavu (!) za to, že dovolila mladým milovníkom swingu stretávať sa v jej byte.

„Zdá sa nám to stále aktuálna téma. Nacizmus a neonacizmus sú tu akosi prítomné, sú plné nenávisti, stoja oproti slobode a tým pádom aj oproti slobode tvorby,“ hovorí režisérka Iveta Ditte Jurčová. Projekt Swing heil!, ktorý je fúziou činoherného, tanečného, objektového a fyzického divadla, vznikol v koprodukcii Divadla Pôtoň Bátovce a Horáckeho divadla Jihlava. „Napriek tomu, že rozprávame o džeze a swingu, divák sa neocitne uprostred bezstarostnej swingovej párty. Inscenácia sa pohojdáva skôr vo formálnych prostriedkoch: vizuálnych, performatívnych, ale aj zvukových a hudobných,“ dodáva režisérka, spoluautorka libreta a výtvarného konceptu.

Aj v ďalších ôsmich inscenáciách hrá prím súčasnosť, hoci viacerí autori neraz reflektujú a konfrontujú problémy a traumy dneška cez prizmu minulosti. Ich nápadité javiskové stvárnenie dômyselne využíva aktuálne trendy.

Program festivalu súčasnej drámy pripomenie aj sedemdesiatku kontroverzného režiséra Blaha Uhlára, ktorého životným projektom bola Stoka. Hoci prišla o budovu, funguje dodnes. V projekte Blaho Uhlár. Hommage sa stretávajú spomienky jeho bývalých i súčasných spolupracovníkov, poprepájané s ukážkami zo spoločnej tvorby.

Desať inscenácií, ktoré predstavujú to najlepšie, čo na domácich scénach vzniklo, súťaží o tri ceny: Grand Prix, Cenu študentskej poroty a Cenu bratislavského diváka. Vyhlásením laureátov v bratislavskom Štúdiu 12 o 19. h festival Nová dráma/New drama vyvrcholí.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nová dráma/New Drama