Tri sestry sa stále pýtajú, ako žiť. Inscenácia má premiéru už dnes!

V štúdiu Slovenského komorného divadla v Martine chystajú v piatok premiéru inscenáciu Tri sestry. Klasiku barda svetovej literatúry Antona Pavloviča Čechova režíruje už druhýkrát držiteľ ocenenia Dosky Marián Amsler.

12.11.2021 06:00
tri sestry M Foto:
Inscenáciu Tri sestry nepriamo inšpirovala biografia sestier Brontëových.
debata

Inšpirovali ho Brontëové

Na odkaz zakladateľa modernej drámy nadviazali autori invenčným postmoderným prepisom. Čechov sa nevyžíval v teatrálnych gestách, ale stvárňoval svoje postavy v silnom vnútornom rozpoložení. Zápletka slúžila na inscenovanie ich krehkého, často ukrytého prežívania.

Tri sestry sú v Amslerovej réžii pohybovo-fyzickým divadlom. "Uprednostnili sme fyzickú akciu, konanie, verbalizovanie myšlienok, tém a emócií postáv, ktoré sa dostávajú cez pohybovú zložku do popredia,“ vysvetlil režisér. Na javisku sa tak zhmotňuje všetko, čo postavy v sebe objavujú. Nosnou myšlienkou predlohy je nekonečné snívanie o vyslobodení sa troch sestier a ich brata z pochmúrnej prítomnosti.

Čechova inšpirovala aj anglická biografia sestier Brontëových, troch nešťastných, talentovaných dievčat, ktoré uviazli v provinciálnom Yorkshire s despotickým otcom, bez matky, ktorú si ani nepamätali, a s bratom, ktorý sa z ich idolu zmenil na pijana a povaľača. Sestry Brontëové ani Čechovove hrdinky, sestry Prozorovové , nedokázali naplniť svoju túžbu po šťastí. Brontëové aj Čechovove tri sestry sú vzdelané a talentované, no tie Čechovove uviazli v stereotypoch vidieka snívajúc o Moskve, ktorú si idealizujú v spomienkach a predstavách. Sestrám sekunduje ich brat Andrej, rovnako mravne rozkolísaný a sklamaný.

Režisér Marián Amsler inscenuje Čechovovu... Foto: Branislav Konečný
tri sestry MMM Režisér Marián Amsler inscenuje Čechovovu klasiku ako fyzické divadlo.

Očakávania sú fatamorgánou

Čechov bol majstrom psychologizácie, na javisku zhmotňoval vnútorné konflikty postáv. Ich podvedomie dokázal v presných detailoch pomenovať a ťaživosť ich túžby i prehratých bitiek odovzdať obecenstvu. Publikum totiž prežíva presne ten život, ako postavy jeho diel, preto sú Čechovove hry aktuálne aj v 21. storočí. Dotýkajú sa základnej ľudskosti, sú analýzou zlyhania, medziľudských vzťahov a morálky.

Čechov sám označil hru o postavách, ktoré sužuje otázka ako žiť, za komédiu o očakávaniach. Keď mala hra v moskovskom divadle MCHAT 31. januára 1901 premiéru, napísal vtedajšej predstaviteľke Máše Oľge Knipperovej tieto slová: „Hluk v treťom dejstve! Aký hluk? Jediný hluk by mal byť v diaľke, ďaleko v zákulisí, matný, tlmený neurčitý zvuk, zatiaľ čo všetci na javisku sú unavení a skoro spia. Ak nepochopíte tretie dejstvo, zničíte celú hru.“ Jeho metódou bolo vyjadrenie v medzerách, v napínaní času, v unavených, smutných či slepo veriacich pohľadoch. V gestách, ktoré padajú na javisko s tichým praskotom krvi vo vyšťavených, stiahnutých žilách.

Čechovove texty sú popri Shakespearovi či dramatikovi absurdna Samuelovi Beckettovi učebnou pomôckou študentov filmovej scenáristiky aj divadelnej dramaturgie. Každý absolvent vie, že „Čechovova puška“ na javisku zaručene vystrelí, aby na okamih nasvietila skrytý význam. V Troch sestrách sa rozbijú hodiny. O prednostiach dramatika je presvedčený aj Marián Amsler. „Čechova vnímam ako najkomplexnejšiu dramatickú osobnosť a jeho hry považujem za najlepšie, s akými som sa kedy stretol,“ hovorí divadelník a vzbudzuje očakávania. Tri sestry majú premiéru dnes 12. a v sobotu 13. novembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Marián Amsler #Slovenské komorné divadlo Martin