Aj Štátne divadlo Košice (ŠDKE) prežilo rok 2021 v dvoch podobách – pandemickej a nepandemickej. Napriek ťažkej dobe vzniklo v spolupráci všetkých zložiek divadla a hosťujúcich umelcov dvanásť premiérových titulov.
Opera ŠDKE priniesla tri veľké inscenácie, opery Roberto Devereux Gaetana Donizettiho a Werther Julesa Masseneta a operetu Vojvodkyňa z Chicaga Emmericha Kálmána, koncerty 3. symfónie Henryka Góreckého so sopranistkou Slávkou Zámečníkovou či Bachovej kantáty v spojení s textami Hesseho s Petrom Mazalánom alebo jedinečné scénické spracovanie piesňového cyklu Zimná cesta Franza Schuberta s tenoristom Pavlom Bršlíkom.

V Činohre ŠDKE uviedli pandémiou niekoľkokrát odloženú premiéru inscenácie pôvodnej slovenskej hry Karola Horáka, Michala Ditteho a Michala Baláža Borodáč alebo Tri sestry, historicky prvý stand up Martina Čičváka Naveky amen, inscenáciu svetoznámej hry Ferenca Molnára Liliom, dramatizáciu románu Besy Fiodora M. Dostojevského či inscenáciu hry Stefana Zweiga Netrpezlivosť srdca.

Balet ŠDKE priniesol na jeseň tiež viackrát odloženú svetovú premiéru autorskej inscenácie Ondreja Šotha Nureyev o umelcovi, ktorý navždy zmenil svet tanca.

Aj z tohto pohľadu bol podľa Ondreja Šotha rok 2021 pre košické divadlo úspešný. „Najviac ma potešili naši zamestnanci. Prežili sme rok plný súhry, profesionality, úcty, spolupatričnosti medzi jednotlivými súbormi a zložkami, čo prinieslo fantastické výsledky, vizuálne, zvukové aj emotívne. V divadle sú ľudia mimoriadne pozitívni a dokážu aj v tých najťažších situáciách namiesto sťažovania sa a ponosovania, spoločne kreatívne tvoriť a pracovať. To je naše najväčšie šťastie,“ hovorí Ondrej Šoth, generálny riaditeľ Štátneho divadla Košice, o tom, čo ho najviac potešilo v roku 2021.

Výnimočný bol rok 2021 v Štátnom divadle Košice aj tým, že sa na javisku historickej budovy a Malej scény ŠDKE okrem už spomínaných vynikajúcich slovenských umelcov predstavili aj zahraničné hviezdy. „Úžasné na tom je, že diela, ktoré sme vytvorili, mali medzinárodný ohlas aj vďaka tomu, že u nás hosťovali svetové hviezdy ako Vladimir Malakhov v balete, Elena Maximova či David Astorga v opere. Urobili nám veľkú reklamu aj v zahraničí,“ zdôrazňuje Ondrej Šoth.

Priestor dostali aj mladí slovenskí umelci a vďaka účinkovaniu v Košiciach sa im otvorili ďalšie možnosti. „Hosťuje u nás sopranistka Eva Bodorová a v inscenácii Roberto Devereux ju počas online premiéry v máji sledovali v parížskej opere či milánskej La Scale a dostala pozvánku na predspievanie. A bude v týchto operných domoch spievať. Dali sme priestor aj ďalším slovenským spevákom, ktorí nie sú našimi zamestnancami a neskutočným spôsobom trpeli bez práce a aj vďaka nim vznikli skvelé projekty. Prezentovali sa u nás, vznikla veľká súhra, ktorá sa napríklad odzrkadlila v operete Vojvodkyňa z Chicaga, v ktorej sa predstavili všetci – opera, balet aj činohra. A vznikol exkluzívny typ predstavenia, ktorým sa môžeme všetci zamestnanci divadla pýšiť. Musím povedať, že som veľmi šťastný, že pracujem s ľuďmi, ktorí majú úctu k našej historickej budove divadla a vôbec k divadlu ako takému,“ dodáva Ondrej Šoth.

Priam neuveriteľné sa zdá, že v druhom roku pandémie sa košickému divadlu podarilo svoje inscenácie odprezentovať aj mimo domovskej scény na zájazdoch. Činohra sa predstavila na festivale Dotyky a spojenia v Martine s inscenáciou Čierna voda, s inscenáciou Borodáč alebo Tri sestry hosťovala na Divadelnej Nitre a napokon aj na festivale Nová dráma v Bratislave s Netrpezlivosťou srdca, podarilo sa vycestovať do Prahy a Bratislavy s inscenáciou Milada Horáková.
„Priniesli sme svetlo do tohto pandemického obdobia a hudobné divadlo prinieslo veľké oživenie. Je fantastické, že máme možnosť rozvíjať a podporovať našich ľudí v divadle a ponúkať divákom silné zážitky,“ dodal generálny riaditeľ Štátneho divadlde Košice Ondrej Šoth.