Recenzia: Sex pre pokročilých necháva manželské problémy dýchať

Môže byť manželstvo po 25 rokoch spoločného života veselé? Sex pre pokročilých je trpkosmiešnou inventúrou vzťahu, v ktorom sa manželia snažia nájsť zmysel života a novú náplň. A má im k tomu pomôcť príručka a bičík v spálni. Hru kanadskej autorky Michele Riml uvádza Divadlo Nová scéna s dvomi hercami - Luciou Vráblicovou a Pavlom Topoľským.

14.02.2022 09:00
divasdlo nova scena Foto:
Pavol Topoľský a Lucia Vráblicová v predstavení Sex pre pokročilých.

Alica (Lucia Vráblicová) a Miki (Pavol Topoľský) sa ocitli v situácii ako mnohé iné páry: deti im vyleteli z rodného hniezda a plamene ich vzájomnej lásky zoslabli. Alica sa s tým odmieta zmieriť a berie iniciatívu do vlastných rúk. Prinúti Mikiho objednať na víkend luxusný apartmán a zadováži z knižnice príručku Sex pre pokročilých. Podľa jednotlivých „cvičení“ majú spolu znovu objaviť vlastné túžby a dať svojmu vzťahu novú náplň. Aspoň podľa príručky. Prejavia sa však ich protikladné životné očakávania, ktoré ústia do vzájomných konfliktov, ale aj do mnohých komických situácií. A napokon i okamihov zblíženia.

Hoci divadelnej scéne v tomto predstavení dominuje veľká manželská posteľ, názov hry je tak trocha zavádzajúci. Pretože v nej nejde ani tak o sex, ale o partnerský vzťah (hoci jedno s druhým iste súvisí). V tejto trpkosmiešnej hre sa môžu spoznať mnohí. Ako podotkol jej dramaturg Svetozár Sprušanský, mohla z toho byť pokojne bergmanovská temná dráma, no optikou autorky sa na manželský zväzok pozrieme s nadhľadom a s humorom. To však neznamená, že je lacná alebo lascívna, diváci v nej nájdu veľa podnetov na zamyslenie.

nova scena sex pre pokrocilych  Lucia Vrablicova  Pavol Topolsky  foto Robert Tappert-69 Čítajte viac Čo prinesie Sex pre pokročilých?

On je typický chlap v strednom veku: po práci netúži po ničom inom, len mať chvíľu pokoj a pozrieť si televízne správy. Ona si ťažko zvyká na pribúdajúce roky (a kilá), má pocit, že jej (a im obom) uteká posledný vlak a zúfalo sa snaží dohnať, čo sa dohnať jednoducho nedá. On má pocit, že robí pre rodinu a pre manželku všetko, jej však stále akoby niečo chýbalo. Veď uznajte: dá sa milovať pri večerných správach? A na druhej strane: dajú sa kupovať kvety s láskou, keď to od vás niekto vyslovene (a to doslova) očakáva? Alebo je tým niečo celkom iné?

Alica verí, že vzťah, ktorý uviazol v stereotype, sa dá zachrániť. A Miki verí, že sa dá zachrániť istota, ktorú im manželstvo prináša. Našťastie. Pretože v hotelovej izbe medzi štyrmi stenami a štyrmi očami odznie všeličo: vzájomné výčitky, obvinenia, ale aj tajné priania, o ktorých sa nehovorí len tak. Nenaplnené očakávania, drobné i väčšie sklamania, ale aj pekné spomienky, to všetko k manželstvu po 25 rokoch zvyčajne už patrí. Veselé momenty striedajú tie smutné a možnože až trpké, v živote aj v tejto hre. Počas zábavného listovania v sexuálnej príručke sála zvoní smiechom a zasa stíchne v intímnych chvíľach vyznania pred sebou samým, keď prenikáme do myšlienok striedavo jedného aj druhého protagonistu.

Siahnuť po hre Sex pre pokročilých bola dobrá voľba, a to nielen pre „dobre predajný“ titul. Obaja hereckí predstavitelia na jeden a pol hodiny ovládnu javisko s úplnou samozrejmosťou a predvedú prirodzený partnerský dialóg, aký by sa mohol odohrávať aj vo vašej obývačke či spálni.

Špeciálnu pozornosť si však zasluhuje šesť vecí, ktoré podľa rodinného terapeuta Johna Gottmana ruinujú každé manželstvo. Nájdete ich popísané v programe ku predstaveniu, ako posledný bonbónik v škatuli. Verte či nie, tento mág vraj s 91-percentnou pravdepodobnosťou predpovedá, ktoré manželstvo vydrží a ktoré nie, a to na roky dopredu.

Viac na túto tému: #Divadlo Nová scéna #Pavoľ Topoľský #Lucia Vráblicová