Návštevníci so vstupenkou na Crème de la Crème si môžu za zvýhodnenú cenu zakúpiť vstupenky na inscenáciu o veľkej filmovej osobnosti Ingmarovi Bergmanovi.
Prehliadka francúzskeho filmu Crème de la Crème ponúkne v pondelok 7. marca v Sále činohry dve snímky – adaptáciu slávneho románu Honoré de Balzaca Stratené ilúzie a satiru na tému spracúvania informácií televíznymi kanálmi pod názvom France.
Každý návštevník, ktorý si v pokladnici SND zakúpi vstupenku na jeden z filmov, získa aj 30 percentnú zľavu na predstavenia inscenácie Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana) v réžii Romana Poláka, ktoré Činohra SND uvedie v sobotu 26. februára a v piatok 4. marca.
V hlavnej úlohe režisérskej legendy Ingmara Bergmana, ktorý patrí k najvýznamnejším a najvplyvnejším divadelným a filmovým režisérom 20. storočia, žiari vynikajúci Milan Ondrík.
Hra vychádza z Bergmanových vlastných spomienok a scenárov, ale aj zo spomienok jeho spolupracovníkov. Slávneho režiséra zachytáva pri režírovaní divadelnej inscenácie. Príbeh sa dotýka samotnej podstaty umeleckej práce a divadla, podstaty povolania režiséra, ktorý sa vymetaním vlastných démonov snaží pomenovať démonov celej spoločnosti.
Prelínajú sa v nej Bergmanove osobné problémy s rodičmi, partnerkami a so spolupracovníkmi a problémy umeleckej práce pri tvorbe divadelného diela.
Polákova inscenácia však nie je len oslavou divadla a režisérskej práce, ale aj kritickým zhodnotením, kladením otázok a pochybovaním o režisérskom povolaní.
“V Bergmanovskej téme sa na divadlo pozeráme bez prikrášľovania. Objavujú sa tam aj problémy, ktoré divadelný proces prináša – vzťahové problémy, otázky o tom, ako to v divadle funguje, takže nie je to jednoznačná oslava divadla, “ približuje dramaturg Daniel Majling.
Čítajte viac Ako na dianie na Ukrajine reagujú Kňažko, Hrycová či Feldek?“My všetci, samozrejme, stále veríme, že má zmysel robiť divadlo. Sú tam veľmi pekné scény režiséra a hercov napísané bez prikrášľovania a ukazujú, kedy sú herci ochotní sa obetovať pre inscenáciu a slúžiť jej, a kedy a prečo to zrazu prestáva fungovať a režisér stráca svoju autoritu,” dodáva Majling.
Režisér Roman Polák dodáva, že divadlo je polemika. A je podľa neho dobré, keď v divadle nastane polemika aj medzi divákmi v hľadisku. Jeho Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana) sú živelnou inscenáciou, ktorá sa nevyhýba ani explicitným sexuálnym scénam.
“Pre niektorých je to oplzlé a perverzné, pre iných je to katarzné až nádherné. To ma teší na divadle a nevadí mi, keď niekto odíde z mojej inscenácie počas predstavenia,” hovorí režisér.
“Každý by mal vedieť, na čo ide do divadla – kto bol Bergman a že ide na Poláka, ktorý režíruje dlhé hry, mnohé sú sexistické, nevkusné a podobne. Mňa divadlo stále baví a teší ma provokovať, teší ma hrať sa. Už som na staré kolená prešiel do štádia, že umenie je pre mňa hra. Niekedy príde aj utrpenie, ale verím, že divák v hľadisku tentoraz nebude mať pocit utrpenia, ale hry,” dodáva.