Recenzia: Šťastné konce zahrejú, aj keď nie šťastným koncom

Dobrý autor vraj v názve hry napovie obsah. Principál Radošinského naivného divadla a jeho dvorný autor Stanislav Štepka sa učebnicovej tézy nedržal. Jeho 54. hra Šťastné konce tak trošku "klame telom". Vlastne názvom.

03.06.2012 12:00
Zuzana Kronerova ako Ema a Stanislav Štepka ako... Foto:
Zuzana Kronerova ako Ema a Stanislav Štepka ako Aurel v komédii Šťastné konce.

Postarší hrdinovia „clivej komédie“ – ako ju žánrovo označil autor – si síce na chvíľku padnú do náručia, vzápätí sa však znova rozišli. No hoci koniec šťastný nie je, šťastných a rozosmiatych divákov je plné hľadisko. Platilo to aj v sobotu na druhej bratislavskej premiére na scéne „radošincov“ v Bratislave.

Iniciátorkou stretnutia po tridsiatich rokoch je Ema. Večne zamračená predavačka v Jednote, ktorá kedysi túžila po jedinom – aby jej Aurel priniesol prstienok. Hoci tenký, bárs aj len strieborný, veď všetky naokolo už boli vydaté. Namiesto toho vytiahol z vrecka roztopenú čokoládu. Jedného dňa mu vyložila kufor pred dvere a on – bez pýtania prečo – ho vzal a odišiel.

Aurel ostal sám, stará sa o synovca Tóna, ktorému stále radí, ako žiť a baliť baby.

Karty sú rozdané, postavy v skratke charakterizované, roztáča sa koleso mozaikovitého príbehu. Ožívajú spomienky, ktoré sa náhle konfrontujú s realitou. Pamätáš sa, ako si mi oblizol na líci kúsok čokolády? Ty si veru bola prípad! Štepka tentoraz nezatína hlboko ako v Človečine, ani nerozohráva tragické momenty ako v Ženskom oddelení. S trpkým humorom rozpráva príbeh, ktorý pozná asi každý.

Režisér Juraj Nvota premenil text na kolotoč vtipných scénok a situácií. Skvelými nápadmi nešetril. Ani pri inscenovaní pesničiek, ktorých hudbu v širokom žánrovom oblúku – od tanga po rap – zložila Ľubica Malachovská-Čekovská. A z hercov dostal maximum, sú výborní – na čele s brilantnou Zuzanou Kronerovou, ktorá sa na javisko RND vrátila takmer po 30 rokoch. Možno len súhlasiť s režisérom, že Stanislav Štepka opäť zo svojho srdca vynáša dobré veci.

Stanislav Štepka: Šťastné konce / réžia: Juraj Nvota / hudba: Ľubica Malachovská-Čekovská / scéna a kostýmy: Peter Čanecký / hrajú: S. Štepka, Zuzana Kronerová, Martin Škoda, Maruška Nedomová, Mojmír Caban, Ladislav Hubáček / premiéra 27. mája v RND