SND reaguje na kritiku zo strany operného súboru

V rámci ozdravného plánu Slovenského národného divadla sa jeho vedenie rozhodlo znížiť stavy interných sólistov Opery SND. Kvôli tomuto kroku si však zo strany niekoľkých členov súboru opery vyslúžili kritiku. Podľa nich totiž ide o prejav neúcty a o likvidáciu opery na Slovensku. Vedenie SND však svoje rozhodnutie bráni.

21.04.2022 13:00
Nová budova SND Foto:
Nová budova SND.
debata

"Od začiatku s našimi sólistami jasne a priamo komunikujeme. Mrzí nás, že naše argumenty nepočúvajú a namiesto konštruktívnej debaty sa vášne presunuli na sociálne siete, kde zaznievajú veľmi vyhrotené a emotívne vyhlásenia, ktoré sa nezakladajú na pravde,” hovorí generálny riaditeľ SND Matej Drlička. Zároveň dodáva, že spevákov si vedenie divadla váži a s ich pôsobením aj naďalej počíta.

Jedným z dôvodov, prečo chce SND znížiť počet sólistov, je snaha vyrovnať sa moderným divadlám v Európe. Sólistický ansámbel Opery SND mal pri nástupe nového vedenia (v januári 2021) 27 členov. S týmto počtom sólistov bolo vraj Slovenské národné divadlo jedným z posledných divadiel v Európe, ktoré zamestnáva taký veľký sólistický súbor, pričom nie je schopné všetkých sólistov efektívne vyťažiť.

"Pri počte 80 predstavení na sezónu a počte 27 sólistov je možné zabezpečiť jednému sólistovi maximálne 13 predstavení. Počet relevantných hracích mesiacov je 10, takže v priemere nie je možné prideliť jednému sólistovi viac ako dve predstavenia mesačne, a to pri štandardnej pracovnej zmluve na plný pracovný úväzok. Takéto fungovanie sa dá iba ťažko nazvať efektívnym a hospodárnym,” objasňuje Matej Drlička.

Dodáva, že všetky moderné európske divadlá redukujú svoje sólistické ansámbly na minimum a väčšinu sólistov si najímajú ako hostí. Tí sú podľa Drličku nevyhnutní, pretože prinášajú domácemu publiku nový zážitok a často aj prestíž.

Existujú dokonca aj divadlá, ktoré svoj domáci sólistický súbor nemajú vôbec, ako napríklad Le Monnaie de Munt v Belgicku, Opera National de Lyon vo Francúzsku či Teatr Wielki Opera Narodowa v Poľsku. Tak ďaleko však vedenie SND neplánuje zájsť. „Plánujeme zachovať dostatočný počet sólistov potrebný pre zdravé fungovanie,“ hovorí Drlička.

SND plánuje s prepustenými sólistami aj naďalej spolupracovať na základe externých zmlúv. S mnohými sa už teraz ráta v hlavných úlohách pripravovaných operných produkcií. "Vedenie Opery SND vníma kvality každého člena sólistického súboru a nemá záujem o prerušenie spolupráce ako takej,” prízvukuje Drlička.

"Cieľom nevyhnutných reforiem, ktoré sme zhrnuli do názvu Ozdravný plán pre SND, nie je likvidovať domácu opernú scénu. Naopak, naším cieľom je prinavrátiť SND na mapu európskych divadiel, vytvoriť najlepšie možné podmienky na prácu pre všetkých zamestnancov a najmä ponúknuť najvyššiu možnú kvalitu našim divákom,” dopĺňa Drlička.

V medializovaných výstupoch sólisti Opery SND kritizovali aj zníženie počtu operných predstavení. Drlička vysvetľuje, že dôvod je logický – po zatvorení historickej budovy SND pre jej havarijný stav prišla opera o jednu scénu. O javisko v novej budove sa okrem toho delí aj s Baletom SND.

"Tá jedna scéna, na ktorej vidia diváci naše predstavenia, slúži aj ako skúšobný priestor a v čase príprav na premiéry, „oprašovania“ repertoárových inscenácií, alebo nevyhnutných technických prestavieb nemôžeme hrať pre divákov,” vysvetľuje Drlička.

"Niektoré divadlá majú plnohodnotné skúšobné javiská, kde môžu pripravovať premiéry a súčasne hrať na scéne pre divákov, alebo majú také technické a personálne zázemie, že dokážu za pár hodín demontovať jednu a postaviť druhú scénu. My takéto možnosti nemáme, a to opäť redukuje počet našich hracích dní,” dodáva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #Slovenské národné divadlo #Opera SND