Barbora Šajgalíková: Aj v ťažkých časoch hlava potrebuje divadlo. Zaženie zlé myšlienky

Keby ľudia viac chodili do divadla, mali by príjemnejší pocit zo sveta, myslí si Barbora Šajgalíková, riaditeľka komunikácie Slovenského národného divadla. Vysvetľuje, prečo vymysleli projekt Vezmite svoju hlavu do divadla. Pozýva na veselé i vážne predstavenia, ktoré pôsobia ako tá najlepšia psychohygiena v ťažkých časoch. Najbližšie láka na premiéru štyroch baletných miniatúr nazvanú Rukopisy majstrov, ktorú SND uvedie 29. a 30. apríla.

29.04.2022 07:00
Barbora Šajgalíkova, sajgalikova Foto: ,
Riaditeľka komunikácie SND Barbora Šajgalíková.
debata

V apríli ste spustili dlhodobú kampaň Vezmite svoju hlavu do divadla. Čo je jej cieľom? Splnili sa vaše predstavy?

Nadväzuje na našu valentínsku kampaň Zoberte svoju lásku do divadla. Boli by sme radi, keby ľudia viac navštevovali divadlo, lebo veríme, že má katarzný účinok. Keby ľudia celkovo viac chodili na kultúrne podujatia, svet by bol krajším miestom na život. Obzvlášť dnes to môže znamenať záblesk pozitivity v súčasnom marazme. Práve návšteva divadla môže pomôcť vyrovnať pretlak zlých správ. Naše očakávania sa naplnili, v apríli sme po uvoľnení opatrení zaznamenali nárast návštevníkov. Sme veľmi radi, že ľudia si opäť našli cestu k divadlu.

Má slogan evokovať, že ľudia by mali viac premýšľať, alebo, naopak, majú si hlavu vyčistiť, prísť na lepšie myšlienky a ísť do divadla na ľahšiu komédiu?

Myslím si, že oboje, pretože pri kontakte s umením sa človek z bežnej každodennosti dokáže preniesť do imaginatívneho sveta fantázie, ktorý ho odpúta od starostí v rodine, práci či vo svete. Či sa majú ľudia zabaviť alebo zamyslieť, to závisí od jednotlivca. Viem si predstaviť, že niekto chce zažiť iba čistú krásu performatívneho umenia, pozerá sa na krásny tanec či počúva hudbu. Ale rovnako môže navštíviť náročnejší činoherný titul ako napríklad Milada, ktorý mu na osude Milady Horákovej pripomenie, ako neuveriteľne veľa dokáže zmeniť statočnosť jedného človeka. Divadlo či kultúra všeobecne ponúkajú množstvo rôznych možností.

mala Milada2 Vladena Škorvagová Čítajte viac 70 rokov po poprave ožíva Milada Horáková v listoch v Modrom Salóne SND

Ak má niekto chuť na ľahšie tituly, čo mu v SND ponúkate v najbližšom čase?

Vo štvrtok 28. apríla hráme napríklad Veselé paničky windsorské – klasickú shakespearovskú komédiu o záletnom rytierovi Falstaffovi, v máji je na programe napríklad Kubo – najznámejšia slovenská veselohra. Príďte si pozrieť režijné poňatie Lukáša Brutovského a zistiť, či je Kubo bezbranný a roztomilý hlupáčik alebo nebezpečný jedinec, ktorý je schopný všeličoho, ak na to dostane príležitosť.

20 kubo Emil Horvath  Lovecky   Milan Ondrik  Kubo   Jana Olhova  Eva Kosarikova Čítajte viac Recenzia: Kubo trčí z Kuba

Kto má chuť na súčasnú komédiu, môže 11. mája zhliadnuť Chaos – fínsku hru Miku Myllyaha o troch ženách ktoré strácajú kontrolu nad svojimi životmi, až napokon skončia v úplnom chaose. Trio herečiek – Táňu Pauhofovú, Moniku Hilmerovú a Dianu Mórovú režíruje Maďarka Enikö Eszenyi. Ďalej má SND v ponuke komédie ako Celé zle, Tak sa na mňa prilepila alebo Je úžasná! Nedávno pribudlo aj predstavenie Kým prídu Stouni, ktoré kritickým inteligentným a vtipným spôsobom glosuje popkultúru. Predstavenie o Rolling Stones neurazí ani náročného diváka, ale poteší aj toho, kto hľadá ľahší žáner. Vynikajúce ohlasy máme na tanečné predstavenie Balet & SĽUK, ktoré je práve vďaka svojej ľahkosti medzi divákmi mimoriadne obľúbené.

Divadelna hra SND Chaos Čítajte viac V SND stratia tri herečky kontrolu nad svojím životom

Na jednom z vizuálov k projektu Vezmite svoju hlavu do divadla, ktoré nafotil Jakub Gulyás, je veta „Dva roky som nikde nebola“, na druhom „Keď pozerám správy, celé noci nespím.“ Naozaj sú ľudia, ktorí dva roky neboli na žiadnych kultúrnych podujatiach?

Určite, ukazujú nám to aj prieskumy. My sa snažíme počúvať našich divákov, od novembra do februára sme si robili veľký divácky prieskum. Po invázii na Ukrajinu sa odpovede v ňom veľmi radikálne zmenili. Mnohí ľudia písali o svojich strachoch a o tom, že práve divadlo im pomáha na chvíľu zneutralizovať svoju myseľ od správ, ktoré čítame v médiách. Rozprávali sme sa aj s divákmi, ktorí sa počas pandémie báli ísť do divadla a čakali, kedy pandemická vlna opadne. Keď sa však protipandemické opatrenia konečne uvoľnili a my sme sa tešili na plné sály, prišla vojna na Ukrajine. Pandémia a vojna zásadne ovplyvnili náladu spoločnosti. Napriek týmto extrémne zaťažujúcim situáciám zvonka sme chceli divákom ponúknuť niečo, kde získajú iný pohľad na svet.

Barbora Šajgalíková tvrdí, že v divadle ľudia... Foto: Pravda, Robert Huttner
Barbora Šajgalíkova, sajgalikova Barbora Šajgalíková tvrdí, že v divadle ľudia prídu na lepšie myšlienky.

Využívali ľudia možnosť pozrieť si streamované predstavenia, či už naživo, alebo zo záznamu?

Áno, mali sme dobré ohlasy na streamované predstavenia, hlavne živé prenosy. Naposledy najmä na inscenáciu Láskavé bohyne, ktorá sa hrala naživo s divákmi a zároveň sa robil živý prenos, výťažok z neho sme poslali na humanitárnu pomoc na Ukrajine. Divácky najúspešnejším plateným predstavením bolo ešte v druhej vlne lockdownu streamované Pred západom slnka.

Začiatkom tohto roka bolo veľmi úspešné činoherné predstavenie Nepolepšený svätec o Silvestrovi Krčmérym, ktoré on-line pozeralo vyše 4¤000 ľudí, to je na slovenské pomery veľmi vysoké číslo. Všetci si však uvedomujeme, že divadlo je kontaktné umenie a zážitok, ktorý vzniká medzi hercom a divákom, je do on-line sveta neprenosný. Sme veľmi vďační za možnosť streamovania, ocenili ju aj diváci mimobratislavskí, ale živý kontakt to nenahradí. To nám potvrdili aj herci, ktorí hrali v prázdnych sálach pred kamerami, lebo herec na javisku vždy počúva svojho diváka, aj keď je ticho, cíti jeho reakcie. Naši herci sa už veľmi na živých divákov v sále tešili.

Zlatá herecká garda má v Divadelnom románe síce... Foto: Ctibor Bachratý
pódium, divadlo, herci, Divadelný román Zlatá herecká garda má v Divadelnom románe síce krátky, no o to výraznejší výstup.

Boli počas pandémie nešťastnejší diváci či herci?

Pravdepodobne obe strany, najmä ak hovoríme o našich najvernejších divákoch, pre ktorých je návšteva divadla súčasťou života. Máme aj divákov, ktorí sú zvyknutí byť v našich sálach niekoľkokrát do týždňa. Ročne máme okolo 265 000 návštev­níkov, z nich 25 až 30 percent tvoria takí, čo chodia do divadla viacnásobne, čiže viackrát do roka. Asi promile návštevníkov je takých, že chodia do divadla aj viackrát do týždňa. Naši herci sú v divadle šesť dní v týždni a zrazu sa im počas pandémie prevrátil život naruby. Javisko a najmä diváci im veľmi chýbali.

Viete o divákoch, či chodia len na činohru alebo len na balet či len na operu, alebo máte aj takých, čo chodia na všetko?

Hovorím z čerstvých dát z nášho prieskumu, ktorý sa robil tri mesiace na pomerne veľkej vzorke vyše 2¤600 respondentov, návštevníkoch divadla. Ukázalo sa, že gro fanúšikov má činohra – to sme tušili, lebo je to najprístupnejší, najobľúbenejší žáner. Tretina návštevníkov činohry navštevuje aj operu alebo balet, oveľa menej – to už je desať percent našich návštevníkov, navštevuje všetky tri súbory, a tiež iba desať percent navštevuje výlučne iba hudobné divadlo, teda operu alebo balet. Takže činohra je z hľadiska diváckeho záujmu ťažisková, to ale neznamená, že v opere alebo balete nevznikajú výnimočné diela. U laickej aj odbornej verejnosti zarezonovala – aj v ankete o kultúrny počin roka – nová operná produkcia La traviata. Súčasné spracovanie klasického diela pripravil taliansky inscenačný tím, navyše sme mali viackrát výnimočných hostí ako Adriana Kučerová, Pavol Bršlík alebo Daniel Luis De Vicente.

Adriana Kučerová ako Violetta Valéry vo Verdiho... Foto: Marek Olbrzymek
Adriana Kučerová Violetta Valery detail Adriana Kučerová ako Violetta Valéry vo Verdiho opere La traviata.

Čo sa vám podobne vydarilo v balete?

Spomenula by som tohtoročnú premiéru baletu Popoluška, tu ide zasa o produkciu britského tímu. Chystali sme ju ešte k storočnici, ale pre pandémiu mala premiéru až vlani na jeseň. Divácke očakávania naplnila Popoluška nad rámec, je to krásne, pozitívne dielo. Nedávno sme na predstavenie Popolušky pozvali niekoľko desiatok ľudí z Ukrajiny, dospelých i detí, veľmi dobre naň reagovali. Pri balete neexistuje jazyková bariéra a mnohí ocenili, že po všetkých každodenných hrôzach konečne videli niečo s dobrým koncom. Popolušku budeme hrať 15. a 16. júna. Predstavenie trvá tri hodiny, ale je také pôvabné a má dve prestávky, že ho vydržia aj malé deti.

Tatum Shoptaugh ako Popoluška v balete SND.... Foto: Juraj Žilinčár
Popoluška Tatum Shoptaugh ako Popoluška v balete SND. Kostýmy a scénu navrhol Mark Bailey.

Predstavenia pre deti bývajú vypredané, do divadelných prázdnin ešte chystáte rozprávku Nebojsa, však?

Veľmi sa na túto novú činohernú rozprávku tešíme, bude ju robiť rovnaký inscenačný tím ako inscenáciu Lomidrevo, ktorá sa hrá stále. Režírovať bude Ondrej Spišák, výtvarníkmi sú Fero Lipták a Katarína Hollá. Nedávno na Lomidreva prišlo v rámci projektu Divadlo pre všetky deti 150 detí z detských domov, náhradných rodín a s poruchami autistického spektra. Pozývame do divadla deti zo znevýhodneného prostredia. Výskumy potvrdzujú, že opakovaná návšteva divadla im pomáha rozvíjať reč a porozumenie komunikácii. Pre deti máme aj balet Narodil sa chrobáčik, v opere Veľkú doktorskú rozprávku a Rozprávku so šťastným koncom a najnovšie aj predstavenie Čert a Káča. To zvládnu už aj menšie deti, vizuálne je to mimoriadne vydarená výpravná inscenácia, kde sú vzdušné akrobacie, parkúristi a veľa efektných choreografií. Deti zažijú zázračné, veľkolepé, magické predstavenie.

Katarína Flórová a Michal Onufer ako Čert a Káča. Foto: Marek Olbrzymek
Katarína Flórová Michal Onufer Čert a Káča Katarína Flórová a Michal Onufer ako Čert a Káča.

Mnohým ľuďom sa možno v čase vojny nezdá primerané ísť sa do divadla zabávať. Ako to vidíte vy?

Zhodou okolností sme boli tesne po vypuknutí vojny na dlho plánovanej ceste do Benátok. Celú cestu nás sprevádzali výčitky svedomia, že navštívime operu či ideme na večeru, keď o niekoľko tisíc kilometrov ďalej ľudia bojujú o život. Po návrate domov sme sa všetci snažili zapojiť do humanitárnej pomoci, aby sme svoje výčitky vyvážili. Ten pocit je prirodzený, no na druhej strane na to, aby sme dokázali pomáhať, sami musíme byť v psycho-fyzickej kondícii.

Daniel Čapkovic  Monika Fabianová Čert a Káča Čítajte viac Čert a Káča v dizajnovom pekle zabavia celú rodinu. Vyberte sa do SND

Je dôležité starať sa o svoje psychické zdravie, k čomu môže pomôcť aj návšteva divadla. Ľudia, ktorí aktívne posledné týždne pomáhajú zmierňovať dopad vojny, sú pod veľkým tlakom a sú veľmi vyčerpaní. Preto sme na Popolušku a následne na naše veľkonočné operné prestavenie pozvali nielen ľudí z Ukrajiny, ale aj ich hostiteľské rodiny. Považujeme za dôležité pomáhať aj tým, čo pomáhajú. Každý by mal pomáhať tam, kde vládze a tým, čo vie najlepšie. Preto sa my snažíme ponúknuť to, čo najlepšie vieme my – teda ponúknuť zážitok, ktorý aspoň na chvíľu privedie ľudí na iné myšlienky.

Máte predstavenie, na ktoré by ste divákov špeciálne pozvali?

Už 29. apríla bude v balete premiéra predstavenia Rukopisy majstrov. Ide o štyri prelomové choreografie 20. a 21. storočia, teda niečom celkom iné ako Popoluška. Je to súčasný balet, choreografie, ktoré na Slovensku ešte neboli uvedené a, ako hovorí riaditeľka Baletu SND Nina Poláková, dostanú Slovensko na pomyselnú mapu svetového baletu. Nové vedenie Baletu SND sa snaží divákom ukázať súčasný tanečný jazyk. Štyri baletné miniatúry významných svetových choreografov – Edwaarda Lianga, Craiga Davidsona, Williama Forsytha a Jeroma Robbinsa – sa spoja do jedného javiskového diela, podľa toho, čo sme mali možnosť vidieť na skúške, to bude výnimočný zážitok.

Rukopisy majstrov sú štyri baletné miniatúry... Foto: Marina Furnica
Rukopisy majstrov foto Marina Furnica Rukopisy majstrov sú štyri baletné miniatúry súčasných choreografov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #balet #SND #divadlo #Barbora Šajgalíková