Opera SND: Žiadne vyhadzovy, ale efektivita

Opera Slovenského národného divadla sa musí pozviechať, preto potrebuje reformy, ktoré smerujú k ekonomickej stabilizácii i umeleckému reštartu. Spoločne to tvrdia predstavitelia vedenia SND, ktorí sa v pondelok stretli s médiami.

03.05.2022 06:00
 olb3642 Foto:
Sopranistka Ľubica Vargicová je jednou z trinástich sólistov a sólistiek, ktorým bol ponúknutý prechod na externú spoluprácu.
debata

Dnes všade na svete v divadlách klesá návštevnosť. Podľa generálneho riaditeľa SND Mateja Drličku ak by neprišlo k opatreniam, naďalej by sa zhoršovala situácia, ktorá je už i tak v priebehu rokov poznačená redukciou počtu predstavení, rovnako ako stagnáciou diváckeho záujmu o operné predstavenia. Preto sa SND snaží zefektívňovať náklady súvisiace s vyťaženosťou sólistov, diváckou návštevnosťou a tržbami z predstavení.

Matej Drlička, Matej Drlicka, Čítajte viac Drlička: Mediálny súboj uškodí divadlu aj operným sólistom

Šľachtic na psom tridsiatku

Súčasťou opatrení je znižovanie počtu interných sólistov divadla, čo vyvolalo v opere nevôľu. Dotknutým sólistom sa nepáči ani hosťovanie cudzích sólistov. Pri nástupe Drličku do funkcie generálneho riaditeľa SND mal súbor 27 interných sólistov. Trinástim z nich vedenie SND ponúklo prechod na externú spoluprácu, čo však šesť sólistov neprijalo a radšej podali výpoveď. Je medzi nimi aj známa sopranistka Ľubica Vargicová, ktorá spieva aj hlavnú postavu Violetty v novom naštudovaní opery La traviata. Podľa Drličku je situácia neúnosná, tvrdí, že externú spoluprácu ponúkli tým účinkujúcim, ktorí neboli v divadle dostatočne vyťažení. Podľa riaditeľa Opery SND Lubora Cukra niektorí sólisti odohrali za sezónu viac ako 20 predstavení, iní menej ako dvadsať a posledná skupina menej ako desať. Pri celkovom počte 27 sólistov vychádza, že ak by SND obsadzovalo iba interných umelcov, na jedného sólistu vychádza priemerne 14 predstavení za sezónu.

snd Čítajte viac Nový riaditeľ SND Matej Drlička začal s ozdravným plánom

Drlička sa odvoláva aj na skúsenosti iných scén. Napríklad v Národnom divadle moravskosliezkom počet sólistov zredukovali z 20 na šesť, v Národnom divadle Brno je vraj pri operných predstaveniach pomer interných a hosťujúcich sólistov 30¤:¤70. Drlička spolu s riaditeľom Opery SND Luborom Cukrom a ekonomickým riaditeľom Matejom Bošňákom odmietli výčitky, že vedenie s členmi Opery SND nekomunikuje. Zdôrazňujú, že nikoho nevyhadzujú, no chcú otvoriť divadlo aj novým tváram atraktívnym pre divákov. Sólisti Opery SND kritizovali aj redukciu počtu operných predstavení a absenciu vízie do budúcnosti, na čo poukázali aj v liste ministerke kultúry Natálii Milanovej. Šéfka rezortu sa na stretnutí v divadle tiež zúčastnila, no súhlasí s nevyhnutnosťou reformných krokov. Povedala, že keď nastúpila do funkcie, stav SND žiaľ nebol zďaleka ideálny. „V spojitosti so SND sa používa prívlastok erbová inštitúcia, čo evokuje nablýskané šľachtické brnenie. Reálny stav bol však taký, že šlo skôr o schudobneného šľachtica, ktorý priviedol svoj rod na psí tridsiatok.“

Dodala, že už pri nástupe Drličku do funkcie generálneho riaditeľa SND mu povedala, že budú veľmi prísne kontrolovať chod Národného divadla, či finančné prostriedky vynakladá hospodárne a efektívne. „Som veľmi rada, že minulý rok sa nám podarilo zaplátať najväčšiu dieru a divadlo mohlo ísť do nového roka bez slučky na krku a samo sa zaviazalo napriek pandémii covidu, že bude generovať väčšie príjmy ako doteraz. Čo sa týka situácie v Opere SND, chcem podčiarknuť, že ministerstvo kultúry politicky nezasahuje do svojich inštitúcií, pretože na ich čele stoja riaditelia a riaditeľky a manažment, ktorý má nespochybniteľnú legitimitu a je oprávnený riešiť personálne záležitosti.“

Matej Drlička, Matej Drlicka, Čítajte viac Nový šéf SND Matej Drlička: Ego a rivalita k divadlu patria

Hosťovanie ako riešenie

Drlička zdôraznil, že nechce nikomu ničiť kariéru: "Naďalej prosím o rozumný a pragmatický dialóg. So všetkými sa rozprávame – okrem tých, čo sa dali na péenku a je im ponúkaná externá spolupráca. Nikomu nehovoríme, že ho nechceme v divadle, ale vzhľadom na hrací plán a možnosti divadla im ponúkame také hosťovanie, ktoré je pre nás racionálne. Nevymýšľame koleso, nabiehame na zdravý európsky model fungovania divadla, z repertoárového hrania prechádzame na semiblokové, redukujeme počet interných sólistov v prospech externých sólistov, ktorí sú pre divákov atraktívni. Toto všetko sa deje transparentne a s dôrazom na efektivitu a racionálnosť hracieho plánu.

Riaditeľ Opery SND Lubor Cukr stručne zhrnul: „Po zhodnotení všetkých hľadísk a niekoľkých analýzach z rôznych strán je toto jediné možné riešenie, ak sa máme správať rozpočtovo zodpovedne. Je to zložitá situácia, pretože s časťou sólistov, ktorých sa zmena spôsobu práce týka, som osobne spolupracoval, veľmi si ich vážim a snažíme sa komunikovať. Mali sme niekoľko sedení, riešili sme rôzne cesty, rôzne ponuky, každý sa k tomu stavia podľa svojho.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Opera SND #Matej Drlička