Drlička: Mediálny súboj uškodí divadlu aj operným sólistom

O vysvetlenie pomerov v Slovenskom národnom divadle sme požiadali jeho generálneho riaditeľa Mateja Drličku. Kto a prečo dostal výpovede a nedala sa situácia riešiť inak?

03.05.2022 06:00
Matej Drlička, Matej Drlicka, Foto: ,
Matej Drlička, generálny riaditeľ SND.
debata (4)

Aká je momentálne situácia v divadle?

Je napätá najmä navonok, niektorí členovia sólistického súboru ju naozaj hrotia medializáciou. Som presvedčený, že to neprospieva ani im, ani divadlu, lebo akákoľvek negatívna konotácia s divadlom je zlá pre kultúru ako takú. My sme so sólistami viedli od januára náročné, ale osobné debaty, väčšinou sa diali medzi riaditeľom opery a dotknutým sólistom.

Vy ste sa do nich nezapájali?

Osobne nie, pretože je to predsa len agenda riaditeľa opery, ale nie je pravda, že sa s nimi nekomunikovalo. Komunikovali sme veľmi intenzívne a polovica tých sólistov, s ktorými sme zmenili spôsob fungovania, prijala naše návrhy s pochopením, podpísali externé dohody a my vieme, že s nimi budeme spolupracovať v budúcnosti. Druhá polovica, ktorej žiaľ zle radí odborová organizácia sólistov Opery SND, sa rozhodla ísť do mediálneho súboja s vedením SND. Chcú ísť dobrovoľne formou výpovede, my sme nechceli nikomu dávať výpovede. Chceli sme, aby šli dohodou na externú zmluvu, ale ďalej by spolupracovali. V tomto príbehu je veľmi veľa emócie, ja som pragmatický, racionálny človek, aj keď som z oblasti umenia, som hlboko presvedčený, že robíme správnu vec.

 olb3642 Čítajte viac Opera SND: Žiadne vyhadzovy, ale efektivita

Prečo?

Verím, že čas ukáže, že aj pre sólistov tá zmena bude pozitívna, lebo po iks rokoch pohodlného nažívania na teplučkom miestečku v štátnej inštitúcii budú nútení sa aktivovať a začať koncertovať a účinkovať aj v iných divadlách, pretože sú to kvalitní sólisti, určite sa uplatnia aj v iných divadlách. Lebo tak funguje opera.

Koľko ľudí teda zamestnáva opera?

Vyše 400 ľudí, z nich 27 sólistov.

Koľko ľudí dostalo výpovede? Šesť?

Výpovede si vypýtalo šesť ľudí – z celkového kolosu 830 ľudí v Národnom divadle sa bavíme o šiestich ľuďoch. My sme však nechceli, aby odchádzali výpoveďami, ale dohodou.

Externé zmluvy sa týkajú koľkých?

Mali sa týkať všetkých sólistov, ktorým rušíme internú spoluprácu. Dokopy šlo o 13 ľudí, tí menili systém fungovania.

Takže externú spoluprácu ste navrhli tým, ktorí sa vám nezdali dostatočne vyťažení v SND?

Presne tak. Pozreli sme si hrací plán, ako ich vieme vyťažiť. Máme totiž len jednu sálu – keďže historická budova SND je zatvorená pre plánovanú rekonštrukciu – a o tú sálu sa delíme s baletom. Z toho vyplýva istý počet predstavení, prechádzame na blokové hranie, z toho zasa vyplýva istý počet blokov. My presne vieme, čo ideme robiť v najbližších dvoch sezónach a kto v nich bude čo spievať. Keď vidíme, že na niektorých spevákov vychádzalo 6–7 predstavení na rok, musíme im ponúknuť externú zmluvu, lebo interná zmluva na plný úväzok je pre divadlo nelogická.

snd Čítajte viac Nový riaditeľ SND Matej Drlička začal s ozdravným plánom

Môžete menovať tých šesť ľudí, ktorí skončili s výpoveďami?

Najviditeľnejšia je Ľubka Vargicová, ktorá ma osobne mrzí najviac. Je to veľké meno slovenskej opernej scény a ponúkali sme jej – a stále tá ponuka platí – aby u nás účinkovala ako hosť. Ľudo Ludha je veľmi kvalitný tenor, ktorý veľkú časť roka pôsobí v zahraničí a je úplne prirodzené, aby prešiel na externú zmluvu. Ďalej Janka Bernáthová, ktorá má plný úväzok na konzervatóriu, čiže má takisto dosť inej práce, ďalšími troma sú Ivan Ožvát, Sergej Tolstov a Ján Ďurčo.

Na tlačovke ste porovnali fungovanie SND s fungovaním Národného divadla Brno či Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave, citovali ste aj známu Dagmar Peckovú, ktorá hovorila o tom, že zmluvy na neurčito vo svete nefungujú. Prečo považujete tieto príklady za relevantné?

Národné divadlo Brno hodnotia mnohí recenzenti ako najprogresívnejšie české divadlo, jeho riaditeľ Martin Glaser je pre mňa do veľkej miery vzorom, zaviedol v opere mnohé reformy a urobil z regionálnej opery národnú scénu, kde sa uvádzajú skvelé režijné inscenácie a všeobecný názor na Brno sa zmenil na veľmi pozitívny. Je to tiež trojsúborové divadlo, veľa s Martinom Glaserom komunikujeme, je rád, že reformy nastoľujeme aj my, v tomto sme na jednej vlne. Približujeme sa k tomu, čo už polovica Európy má už dávno. Podobný krok zjavne čaká aj pražské Národné divadlo. Dagmar Pecková to pomenovala bez servítky – keď sa zmluvy uzatvárajú navždy, tak intendant je nútený pracovať s obrovským počtom sólistov, hoci vie, že by sa patrilo zavolať aj externých sólistov. Ale matematika nepustí. Je to na rozhodnutí každého manažmentu. Tie operné domy, ktoré nepristúpia k zoštíhleniu súboru, čaká ťažké obdobie.

Matej Drlička Čítajte viac Základnou úlohou je nastaviť realistický rozpočet, oznámil nový šéf SND M.Drlička

Koľko premiér chystáte?

V budúcej sezóne počítame so štyrmi premiérami – pôjde o 80 predstavení vrátane premiér, rátame aj s dvoma koncertmi. Ďalších 80 predstavení pripadne na balet a dve veľké premiéry, mimo špeciálnych projektov, ako je Fashion Balet či spolupráca s Národným onkologickým ústavom.

Povedali ste, že Opera SND sa musí pozviechať, nasadiť hitové tituly a že teraz nie je čas na odvážnu dramaturgiu.

Je veľa recenzentov, odborníkov na operu, ktorí sú už presýtení slávnymi Verdiho, Pucciniho či Donizettiho dielami a chcú niečo nové. Ale v momente, keď vykazujeme nízku návštevnosť v opere, ísť do rizikových rozhodnutí – hoci vidíme, že náš divák chce Rigoletta, Bohému, Toscu, Aidu či Traviatu, nevidím dôvod na dramaturgické experimenty. Ideme na istotu, ale v kvalitnom režijnom a špičkovom interpretačnom predvedení.

Matej Drlička, Matej Drlicka, Čítajte viac Nový šéf SND Matej Drlička: Ego a rivalita k divadlu patria

Očakávate, že po zavedení semiblokového systému hrania sa zdvihne aj návštevnosť SND, alebo to robíte preto, aby ste návštevnosť aspoň udržali na súčasnom stave?

Nikto nevie, čo sa bude diať. Myslím si, že nás čaká transformačné obdobie. Treba urobiť všetko pre to, aby sa návštevnosť neznižovala, ale na rovinu treba povedať, že návštevnosť Opery SND je dlhodobo neuspokojivá. Veríme, že v horizonte dvoch-troch rokov sa návštevnosť zvýši. Odhadujem, že potrvá dve až tri sezóny, kým sa semiblokový systém hrania ustáli a kým divák, ktorý je z veľkej časti vo veku 60+, začne vnímať výhody tohto systému a bude častejšie navštevovať Operu SND. Popritom rozvíjame množstvo programov pre deti a mládež, pretože vieme, že si musíme vychovávať mladého diváka. Od septembra skúšame nový systém pre školy, kde budeme pracovať aj s učiteľmi, ktorí budú deti pripravovať na opery.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Opera SND #Matej Drlička