Bábkové divadlo na Rázcestí uvedie titul Uršule Kovalyk peneLopa

Vo svojej 61. divadelnej sezóne uvedie Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici titul pre mladých ľudí a dospelých od slovenskej spisovateľky Uršule Kovalyk peneLopa. Premiéra inscenácie sa uskutoční v stredu 18. mája o 19:00 v divadelnej sále BDNR.

15.05.2022 12:00
Penelopa Foto:
Snímka z inscenácie peneLopa.
debata

Uršuľa Kovalyk pôsobí v spisovateľskej obci už dve desaťročia. Venuje sa písaniu prozaických i dramatických textov, ktoré boli v minulosti niekoľkokrát ocenené alebo nominované na významné literárne ceny. Do povedomia slovenských čitateľov a čitateliek sa zapísala predovšetkým svojou inklináciou k rodovo citlivým témam.

Banskobystrickí diváci a diváčky sa s jej tvorbou mohli zoznámiť ešte v sezóne 2004/2005, kedy BDNR uviedlo scénické čítanie autorkinej knihy Travesty šou. Pred pár mesiacmi sa v BDNR uskutočnilo ďalšie scénické čítanie knihy z pera U. Kovalyk Krasojazdkyňa, v podaní hosťujúceho Divadla bez domova, ktoré založila práve autorka s Patrikom Krebsom. Kniha sa dostala do finálovej desiatky diel nominovaných na cenu Anasoft litera 2014.

Ako názov pripravovanej inscenácie predznamenáva, Kovalyk sa pri písaní hry inšpirovala gréckym mýtom o Penelope. Penelopa sa v gréckej mytológii považuje za prototyp vzornej manželky, dlhých dvadsať rokov vyčkávajúcej na príchod manžela Odysea z vojny. Počas neprítomnosti manžela sa o ňu zaujímala stovka nápadníkov, ktorých zakaždým odmietla. Tvrdila, že sa za jedného z nich vydá, keď dotká svojmu zosnulému svokrovi pohrebný rubáš. A ako je z mýtu známe, Penelopa cez deň tkala, večer párala.

Uršuľa Kovalyk tvrdí, že grécku mytológiu vo svojej tvorbe doposiaľ nespracovala, nakoľko ju veľmi nezaujala, zdá sa jej surová a v mnohom nespravodlivá. Dekonštrukcia mýtu o Penelope však autorku oslovila a tento proces považovala za osobný experiment. Jej ambíciou je príbeh o vernej manželke situovať do prostredia súčasnej spoločnosti. V pozadí hry rezonuje téma vojny. Statické čakanie manželky z pôvodného mýtu, autorka peneLopy nielen dynamizuje, ale predovšetkým mýtus vtipne prerozpráva, s vlastnou optikou nazerania na ženy.

peneLopa je prvou inscenáciou novej dramaturgickej línie BDNR – projektu Flexxila (Staré mýty v súčasnosti). Flexxila ako umelecké a intelektuálne voľné združenie sa vo svojej činnosti bude zameriavať na reinterpretáciu mytologických príbehov v podmienkach súčasného sveta. Projekt je realizovaný v spolupráci s Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici.

V rámci Flexxily sa doposiaľ uskutočnilo viacero podujatí: spomínané scénické čítanie Krasojazdkyne a bližšie oboznámenie divákov a diváčok s tvorbou Kovalyk; prvé stretnutie Flexxily, kde riaditeľka BDNR Iveta Škripková predstavila širokej verejnosti charakter a ciele projektu; prvá prednáška na tému mýtov – Staré mýty a ich nové životy – vedenú profesorom Martinom Golemom z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Tvorba Flexxily má ambíciu pokračovať a vyvíjať sa aj v nasledujúcich divadelných sezónach. V sezóne 2022/2023 BDNR pripravuje súčasné spracovanie mýtu o krásnej Helene pod názvom TROJAN (réžia Michal Náhlik, a. h.).

Prečo je potrebné zaoberať sa v súčasnosti mýtmi? Minulosť v nás rezonuje a starodávne príbehy existujú v našich životoch v inej forme a v intencii, ako ich poznáme. Martin Golema tvrdí, že najvyšší stupeň umeleckej interpretácie je aplikácia histórie na životnú situáciu interpreta/in­terpretky. A o to sa pokúša aj tvorba Flexxily.

Skúmame rôznorodými prostriedkami divadla (maskami, chórom, spevom, fyzickým divadlom) čím a ako v nás dnes rezonuje Penelopa. Čo s ňou máme stále spoločné? Ako sa má žena, ktorá celý život na niečo čaká? Nie sme, z istého uhla pohľadu, všetky a všetci Penelopy? Na čo čakáme?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #premiéra #divadlo #Uršula Kovalyk #Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici