„Vedela som, že tento projekt musíme priniesť na dosky SND,“ povedala Nina Poláková na kostýmovej skúške minulý týždeň. Novinári tu v predstihu mohli vidieť módne výtvory kvarteta mladých talentovaných dizajnérov, v ktorých sa tanečníci predvedú na dvoch exkluzívnych večeroch v SND už tento štvrtok 26. a piatok 27. mája.
Dizajnérska výzva
Kristián Kohút na skúške prezradil, že jeho nápad na módne tanečné gala sa zrodil ešte v roku 2017, keď študoval na Škole amerického baletu v New Yorku. „Videl som tam čosi podobné a povedal som si, že by bolo super ukázať spojenie baletu a módy aj na Slovensku. Riaditeľka Baletu SND Nina Poláková súhlasila, aby sme podporili slovenskú tvorbu. Vybrali sme štyroch našich choreografov, ktorí pôsobia v zahraničí, takže domáci diváci nemali šancu stretnúť sa s ich tvorbou. Okrem Borisa Hanečku, ktorý oblieka prezidentku Zuzanu Čaputovú a teraz tvoril v tandeme s choreografom Lukášom Timuľakom, máme Lukáša Krnáča, ktorý vytvoril kostýmy k choreografii Romana Novitzkého, Martin Hrča obliekol choreografiu Kristíny Paulin a Pavol Dendis vytvoril kostýmy k choreografii Adriana Ducina.“
Čítajte viac Boris Hanečka: Pôžitok mám, či navrhujem šaty pre prezidentku alebo pre baletAko reagovali na nápad tancovať vo výtvoroch módnych dizajnérov samotní tanečníci? „Najmä boli nadšení zo spolupráce s choreografmi, ku kostýmom sa dostávali postupne, ale myslím, že väčšou výzvou to bolo pre módnych tvorcov. Niečo si nakreslili na papier a potom zistili, že nie všetko funguje tak, ako si predstavovali, museli kostýmy pre tanečníkov trochu prerábať,“ hovorí Kristián Kohút.
Borisa Hanečku, ktorý okrem slovenskej prezidentky Zuzany Čaputovej obliekal aj rôzne osobnosti na Ples v Opere, sme sa opýtali, či kostýmy pre tanečníkov navrhoval po prvýkrát. „Už som pracoval pre iné divadlá, kde som sa podieľal na kostýmoch k tancu zakomponovanému v opere, ale na takejto úrovni, ako to chystáme v SND, je to po prvýkrát,“ povedal návrhár. Choreografia Lukáša Timuľaka sa volá Two, prečo? „Vystupujú v nej dvaja interpreti – celých 14 minút tancujú muž a žena, Olga Chelpanova a Adrián Szelle. Príbeh muža a ženy je o ich spoznávaní, o tom, ako sa v istej fáze milujú a v inej nenávidia, k symbióze aj polarite im dopomáha aj kostým. Téma je jednoduchá, no večná, využil som kontrast čiernej a bielej, dalo by sa hovoriť až o mytológii – čo jednému chýba, druhý má, a naopak. Chceli sme niečo jednoduché, aby tanečník v modeli mal slobodu výrazu. Tanečníci sa počas choreografie neprezliekajú a práve preto som chcel, aby ich kostým bol z každej strany iný a zaujal.“
Na otázku, či je ťažšie navrhovať šaty pre prezidentku, alebo pre baletných tanečníkov, Hanečka odpovedal: „Zodpovednosť je rovnaká, len vždy je iné zadanie a upútať treba v každom prípade niečím iným. Pôžitok a krásna výtvarná vízia sú však vo všetkom.“
Tanečník v diskoguli
Dizajnér Pavol Dendis navrhoval kostýmy k choreografii Adriana Ducina nazvanej Unlike. Prvá vraj vznikla hudba Rema Klačanského a potom postupne, krok po kroku vznikali naraz choreografia i kostýmy. „Kostýmy odrážajú moju predošlú aj súčasnú tvorbu, takže na začiatku sú tanečníci zahalení v čiernych plášťoch, potom sa spod nich začnú vynárať farebné kostýmy. Žijeme vo svete plnom mantinelov, všetci sa snažíme byť identickí a nenechávame svoju autentickú osobnosť vystúpiť na povrch – to znázorňujú tie rovnaké čierne habity, z ktorých potom tanečníci vystúpia v rôznych farebných odevoch. Na záver sú všetci inak farební a v kostýmy majú rôzne konštrukcie,“ prezradil Pavol Dendis.
Čítajte viac V SND dôjde k spojeniu baletu a módy. Pozrite si video a fotogalériuOpýtali sme sa, či aj samotní tanečníci mohli vznášať pripomienky ku kostýmom. „Je to fashion gala, takže pripomienky, samozrejme, mohli dávať, ale v tomto projekte šlo skôr o spoluprácu choreografa a dizajnéra. Snažil som sa všetko navrhnúť tak, aby sa v tom tanečníci mohli hýbať, lebo je to jednak prezentácia môjho umenia, môjho talentu, že dokážem dizajnovať kostýmy na rôzne typy postáv i pohybov, ale niektoré veci ich mohli aj obmedzovať a možno sa s nimi ako baletní tanečníci už nikdy nestretnú,“ pousmial sa návrhár.
Lukáš Krnáč vytvoril kostýmy k choreografii Romana Novitzkého s názvom Extravaganza. Znieť k nej bude hudba Georgea Michaela aj Princa. „Prvý impulz bola osemdesiatková hudba, ja som pracoval s vizuálom 80. a 90. rokov, od toho sme sa odpichli. Šiť pre baletných tanečníkov je určite iné ako šiť pre modelky, pretože tanečníkov šaty nesmú obmedzovať v pohybe, musia byť pohodlné. Adrian Szelle napríklad bude v trblietavom kostýme, bude mať na sebe diskoguľu a celé to bude odkazom na 80. roky – uvidíte sako s veľkými ramenami s vypchávkami v ružovej farbe, bude tam modelka, športovci – chceli sme ukázať rôzne charaktery z 80. rokov,“ povedal Krnáč.
Martin Hrča sa spolu s choreografkou Kristínou Paulin rozhodol pretaviť antický námet diela Ikaros do súčasnej podoby: „Priveľké ambície spôsobujú hlboké pády. Zaujímal nás motív, keď sa človek chce priblížiť niečomu dokonalému, no nemusí to vždy dopadnúť dobre. Máme tam základný mužský element vtákov – chcel som, aby pôsobili ako pterodaktyly. Kontrastný je ženský element v aranžovaných ľahulinkých, mäkkých tvaroch – má to byť alegória myšlienkových pochodov,“ priblížil dizajnér Hrča. Aj on priznal, že je celkom iné navrhovať pre tanečníkov a pre modelky: „Keď príde modelka a tlačí ju topánka, no a čo, 20 sekúnd na móle to vydrží. Ale tanečníci podávajú šialené výkony, nemohol som ich obmedzovať oblečením ani som nechcel narušiť choreografiu, kostým ju nesmel brzdiť. Ale našli sme cestu.“