Fashion Ballet '22: Módni návrhári obliekli tanečníkov

Riaditeľka Baletu SND Nina Poláková si v minulosti ako primabalerína Viedenského štátneho baletu vyskúšala, aké to je, tancovať v kostýmoch od Valentina či Vivienne Westwood. Títo chýrni návrhári totiž dizajnovali kostýmy tanečníkov, ktorí účinkovali na Novoročnom koncerte Viedenských filharmonikov. Keď teda Kristián Kohút, bývalý tanečník a dnes šéfdramaturg Baletu SND, prišiel s ideou zinscenovať v SND Fashion Ballet, kde tanečníkov oblečú slovenskí módni návrhári, nadchlo ju to.

23.05.2022 11:00
SR Bratislava SND balet Fashion Ballet BAX Foto:
Kvarteto návrhárov - zľava Boris Hanečka, Martin Hrča, Lukáš Krnáč a Pavol Dendis.
debata

„Vedela som, že tento projekt musíme priniesť na dosky SND,“ povedala Nina Poláková na kostýmovej skúške minulý týždeň. Novinári tu v predstihu mohli vidieť módne výtvory kvarteta mladých talentovaných dizajnérov, v ktorých sa tanečníci predvedú na dvoch exkluzívnych večeroch v SND už tento štvrtok 26. a piatok 27. mája.

Kristián Kohút, dramaturg Baletu SND a Nina... Foto: Pravda, Robert Huttner
balet Fashion skuska Kristián Kohút, dramaturg Baletu SND a Nina Poláková, riaditeľka Baletu SND.

Dizajnérska výzva

Kristián Kohút na skúške prezradil, že jeho nápad na módne tanečné gala sa zrodil ešte v roku 2017, keď študoval na Škole amerického baletu v New Yorku. „Videl som tam čosi podobné a povedal som si, že by bolo super ukázať spojenie baletu a módy aj na Slovensku. Riaditeľka Baletu SND Nina Poláková súhlasila, aby sme podporili slovenskú tvorbu. Vybrali sme štyroch našich choreografov, ktorí pôsobia v zahraničí, takže domáci diváci nemali šancu stretnúť sa s ich tvorbou. Okrem Borisa Hanečku, ktorý oblieka prezidentku Zuzanu Čaputovú a teraz tvoril v tandeme s choreografom Lukášom Timuľakom, máme Lukáša Krnáča, ktorý vytvoril kostýmy k choreografii Romana Novitzkého, Martin Hrča obliekol choreografiu Kristíny Paulin a Pavol Dendis vytvoril kostýmy k choreografii Adriana Ducina.“

Fashion Ballet Čítajte viac Boris Hanečka: Pôžitok mám, či navrhujem šaty pre prezidentku alebo pre balet

Ako reagovali na nápad tancovať vo výtvoroch módnych dizajnérov samotní tanečníci? „Najmä boli nadšení zo spolupráce s choreografmi, ku kostýmom sa dostávali postupne, ale myslím, že väčšou výzvou to bolo pre módnych tvorcov. Niečo si nakreslili na papier a potom zistili, že nie všetko funguje tak, ako si predstavovali, museli kostýmy pre tanečníkov trochu prerábať,“ hovorí Kristián Kohút.

Two - čierna a biela od Borisa Hanečku. Foto: Pravda, Robert Huttner
balet Fashion skuska Two - čierna a biela od Borisa Hanečku.

Borisa Hanečku, ktorý okrem slovenskej prezidentky Zuzany Čaputovej obliekal aj rôzne osobnosti na Ples v Opere, sme sa opýtali, či kostýmy pre tanečníkov navrhoval po prvýkrát. „Už som pracoval pre iné divadlá, kde som sa podieľal na kostýmoch k tancu zakomponovanému v opere, ale na takejto úrovni, ako to chystáme v SND, je to po prvýkrát,“ povedal návrhár. Choreografia Lukáša Timuľaka sa volá Two, prečo? „Vystupujú v nej dvaja interpreti – celých 14 minút tancujú muž a žena, Olga Chelpanova a Adrián Szelle. Príbeh muža a ženy je o ich spoznávaní, o tom, ako sa v istej fáze milujú a v inej nenávidia, k symbióze aj polarite im dopomáha aj kostým. Téma je jednoduchá, no večná, využil som kontrast čiernej a bielej, dalo by sa hovoriť až o mytológii – čo jednému chýba, druhý má, a naopak. Chceli sme niečo jednoduché, aby tanečník v modeli mal slobodu výrazu. Tanečníci sa počas choreografie neprezliekajú a práve preto som chcel, aby ich kostým bol z každej strany iný a zaujal.“

Na otázku, či je ťažšie navrhovať šaty pre prezidentku, alebo pre baletných tanečníkov, Hanečka odpovedal: „Zodpovednosť je rovnaká, len vždy je iné zadanie a upútať treba v každom prípade niečím iným. Pôžitok a krásna výtvarná vízia sú však vo všetkom.“

Tanečník v diskoguli

Dizajnér Pavol Dendis navrhoval kostýmy k choreografii Adriana Ducina nazvanej Unlike. Prvá vraj vznikla hudba Rema Klačanského a potom postupne, krok po kroku vznikali naraz choreografia i kostýmy. „Kostýmy odrážajú moju predošlú aj súčasnú tvorbu, takže na začiatku sú tanečníci zahalení v čiernych plášťoch, potom sa spod nich začnú vynárať farebné kostýmy. Žijeme vo svete plnom mantinelov, všetci sa snažíme byť identickí a nenechávame svoju autentickú osobnosť vystúpiť na povrch – to znázorňujú tie rovnaké čierne habity, z ktorých potom tanečníci vystúpia v rôznych farebných odevoch. Na záver sú všetci inak farební a v kostýmy majú rôzne konštrukcie,“ prezradil Pavol Dendis.

Fashion Ballet Čítajte viac V SND dôjde k spojeniu baletu a módy. Pozrite si video a fotogalériu

Opýtali sme sa, či aj samotní tanečníci mohli vznášať pripomienky ku kostýmom. „Je to fashion gala, takže pripomienky, samozrejme, mohli dávať, ale v tomto projekte šlo skôr o spoluprácu choreografa a dizajnéra. Snažil som sa všetko navrhnúť tak, aby sa v tom tanečníci mohli hýbať, lebo je to jednak prezentácia môjho umenia, môjho talentu, že dokážem dizajnovať kostýmy na rôzne typy postáv i pohybov, ale niektoré veci ich mohli aj obmedzovať a možno sa s nimi ako baletní tanečníci už nikdy nestretnú,“ pousmial sa návrhár.

Vtipné farebné kostýmy s odkazom na 80. a 90.... Foto: Pravda, Robert Huttner
balet Fashion skuska Vtipné farebné kostýmy s odkazom na 80. a 90. roky navrhol Lukáš Krnáč.

Lukáš Krnáč vytvoril kostýmy k choreografii Romana Novitzkého s názvom Extravaganza. Znieť k nej bude hudba Georgea Michaela aj Princa. „Prvý impulz bola osemdesiatková hudba, ja som pracoval s vizuálom 80. a 90. rokov, od toho sme sa odpichli. Šiť pre baletných tanečníkov je určite iné ako šiť pre modelky, pretože tanečníkov šaty nesmú obmedzovať v pohybe, musia byť pohodlné. Adrian Szelle napríklad bude v trblietavom kostýme, bude mať na sebe diskoguľu a celé to bude odkazom na 80. roky – uvidíte sako s veľkými ramenami s vypchávkami v ružovej farbe, bude tam modelka, športovci – chceli sme ukázať rôzne charaktery z 80. rokov,“ povedal Krnáč.

Petrolejovo modré kostýmy Martina Hrču v... Foto: Michal Svítok
SR Bratislava SND balet Fashion Ballet BAX Petrolejovo modré kostýmy Martina Hrču v choreografii Ikaros majú pripomínať more.

Martin Hrča sa spolu s choreografkou Kristínou Paulin rozhodol pretaviť antický námet diela Ikaros do súčasnej podoby: „Priveľké ambície spôsobujú hlboké pády. Zaujímal nás motív, keď sa človek chce priblížiť niečomu dokonalému, no nemusí to vždy dopadnúť dobre. Máme tam základný mužský element vtákov – chcel som, aby pôsobili ako pterodaktyly. Kontrastný je ženský element v aranžovaných ľahulinkých, mäkkých tvaroch – má to byť alegória myšlienkových pochodov,“ priblížil dizajnér Hrča. Aj on priznal, že je celkom iné navrhovať pre tanečníkov a pre modelky: „Keď príde modelka a tlačí ju topánka, no a čo, 20 sekúnd na móle to vydrží. Ale tanečníci podávajú šialené výkony, nemohol som ich obmedzovať oblečením ani som nechcel narušiť choreografiu, kostým ju nesmel brzdiť. Ale našli sme cestu.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Boris Hanečka #Martin Hrča #Vivienne Westwood #Nina Poláková #Balet SND