Operná speváčka podľa zástupcov filharmónie dostatočne dôrazne odsúdila vojnu na Ukrajine, napriek tomu newyorská Metropolitná opera na zákaze jej vystupovania naďalej trvá.
Netrebková bola jedným z prvých veľkých mien na kultúrnej scéne, ktorého sa dotkol bojkot Západu po ruskom vpáde na Ukrajinu. Operná hviezda, ktorá trvalo žije v Rakúsku, vtedy o invázii hovorila len opatrne a povedala, že nehodlá verejne vyjadrovať svoje politické názory a haniť svoju vlasť. Koncom marca ale vojnu odsúdila a použila slovo „vojna“, nie „špeciálna vojenská operácia“, čo je označenie, na ktorom trvá Rusko. Nezmienila sa však o ruskom prezidentovi Vladimírovi Putinovi.

Niektoré operné domy usúdili, že sa päťdesiatročná speváčka od ruského režimu dištancovala dostatočne, a kontrakty jej obnovili. Ako prvá sa k tomu v apríli odhodlala opera v Monte Carle, ktorá jej zverila titulnú rolu v Pucciniho opere Manon Lescaut.

Sopranistka nikdy otvorene nevyjadrila podporu Putinovi, známe sú ale jej fotografie, na ktorých v roku 2015 pózuje s vlajkou proruských separatistov. Kontroverzie vzbudil i jej dar jedného milióna rubľov separatistickému vodcovi Olegovi Carjovovi, ktorý Netrebková obhajovala tak, že šlo o príspevok na prevádzku doneckej opery.
Speváčka o tom znovu hovorila v nedávnom rozhovore pre deník Le Monde, v ktorom povedala, že sa ničím neprevinila a že „jedinou chybnou bolo to, že sa viac neinformovala o situácii na Donbase“.

„Žiadali ma, aby som sa vyslovila proti Vladimírovi Putinovi. Odpovedala som, že mám ruský pas, že on je stále prezidentom a že nič také verejne vyhlásiť nemôžem. Tak som odmietla,“ povedala v rozhovore. Nie všetky kultúrne inštitúcie Netrebková svojimi vyjadreniami presvedčila o tom, že myslí kritiku Ruska vážne. Napríklad Metropolitná opera v New Yorku ďalej trvá na tom, že umelkyňu vystupovať nenechá. Zatiaľ pozastavila všetky jej zmluvy až do mája 2026.