Šéf SND Matej Drlička: 103. divadelná sezóna už bude hádam normálna

Po turbulentnom dianí posledných mesiacov sa podľa generálneho riaditeľa SND Mateja Drličku situácia upokojuje. Návštevníci sa vrátili do divadla, baletu stúpa návštevnosť a operný súbor má od septembra mať 13 interných sólistov. Drlička predstavil nielen chystané premiéry ďalšej sezóny, ale aj nového šéfdirigenta Kevina Rhodesa a umeleckú radu, v ktorej bude Peter Dvorský a ďalšie osobnosti.

20.06.2022 07:00
Matej Drlička Foto: ,
Generálny riaditeľ SND Matej Drlička
debata (1)

Na tlačovke ste predstavili bohaté plány 103. divadelnej sezóny. Zdá sa, že staviate na klasike a príťažlivých tituloch, či už v činohre, balete alebo opere. Stabilizuje sa situácia v divadle?

Mám pocit, že áno. Máme za sebou náročné covidové obdobie, kedy boli destabilizované všetky divadelné domy na celom svete. Situácia bola náročná pre celý svet a rovnako aj pre nás, lebo minulý rok bol aj v znamení nedostatočného financovania. Ale veci sa naozaj stabilizujú. V divadle je výborná atmosféra, pred letom zaznamenávame návrat divákov vo všetkých súboroch, takže všetci pôjdu na prázdniny s dobrým pocitom. Verím, že si oddýchnu a 103. sezóna bude hádam už normálna.

Spomeňte aspoň niekoľko najzaujímavejších titulov, na ktoré sa diváci môžu tešiť na jeseň.

Mám pod sebou všetky tri súbory, takže ťažko prioritizovať. Ja sa samozrejme teším na všetky, ale začal by som fenoménom balet. Práve sme sa totiž vrátili z Prahy z konferencie, ktorá sa venuje fungovaniu operných divadiel a väčšina z nich má pod sebou aj balet. V operných domoch sú balety často vnímané ako čosi na druhom mieste, ako B. Lenže ukazuje sa, že balet sa mení na áčko a začína mať vyššiu návštevnosť ako opera sama. Bola to veľká téma najväčších operných domov, či už v Paríži, Berlíne alebo Viedni – a u nás sa to prejavuje tiež. Z hľadiska obsadenosti sál má balet najvyššiu návštevnosť zo všetkých súborov, z toho sa veľmi tešíme. Výborne zafungoval aj projekt Fashion ballet, v ktorom chceme pokračovať – opäť spojíme mladých slovenských módnych návrhárov a choreografov. Tiež si uvedomujeme, aká dôležitá je práca s detským divákom.

Čo ste pre nich pripravili?

V budúcej sezóne chystáme dve premiéry – titul Zle strážené dievča, čo je preklad francúzskeho originálu La Fille mal gardée, je síce primárne pre dospelého diváka, ale sú tam rôzne komické prvky a myslím si, že mladý divák si príde na svoje. Ďalší detský či rodinný titul je Pinocchio. Veríme, že bude fungovať rovnako dobre ako predstavenia Narodil sa chrobáčik a Popoluška.

Ako to vyzerá v opere?

Opera má za sebou asi najturbulentnejší rok zo všetkých súborov. Súbor domácich sólistov už je stabilizovaný. Od septembra bude mať 13 domácich sólistov a ideme veľmi intenzívne pracovať so slovenskými sólistami, ktorí nie sú súčasťou domáceho súboru a práve preto, že domáci súbor bol príliš veľký, nedostali príležitosť vystupovať. Ide o osobnosti ako Slávka Zámečníková, Paľko Bršlík, Števo Kocán a veľa ďalších. Správy o tom, že ideme platiť drahých zahraničných spevákov, nie je správna. Naopak, chceme dať práve priestor slovenským operným spevákom, ktorí doteraz ten priestor nemali. Aby som sa však dostal k premiéram, budú tri: koncom septembra Carmen v réžii riaditeľa Opery SND Lubora Cukra.

Vo februári sa teším tiež na Svätopluka. Slovenský divák má totiž veľmi vlažný vzťah k slovenským operám, na rozdiel od českého diváka, ktorý miluje české opery, ale to je určite dané aj tým, že slovenská opera nemá žiadny veľký romantický titul na rozdiel od Dvořáka či Smetanu. Ale myslím si, že Suchoňov Svätopluk má veľký potenciál aj vzhľadom na režijný a scénický koncept , ktorý som videl. Bude to naozaj výpravná steampunková réžia, veľmi moderná, kostýmy má na starosti mladý návrhár Pavol Dendis, ktorý má úplne iný prístup ku kostýmovému návrhárstvu v opere. Paradoxne si teda myslím, že Svätopluk môže byť veľmi divácky titul, navyše vhodný aj pre školy. Treťou premiérou je Donizettiho Maria Stuarda, čo je začiatok trilógie o tudorovských kráľovnách.

Video

Očakávate teda veľký divácky ohlas?

Áno, okrem toho uvedieme premiéru opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom. Tú naplánovalo ešte bývalé vedenie divadla v spolupráci s rakúskym festivalom v Bregenz, ale pre pandémiu covidu sa opera posunula až do ďalšej sezóny. Ešte by som spomenul galakoncert Pocta Edite Gruberovej, pretože po minuloročnom úspechu galakoncertu venovaného Petrovi Dvorskému sme si povedali, že je správne, aby sme si začali viac ctiť naše veľké operné hviezdy. Slovensko dalo svetu niekoľko veľmi významných miena. Edita Gruberová nás minulý rok opustila, takže to bude koncert in memoriam. Na koncerte vystúpia primárne slovenské sopranistky, ktoré vzdajú poctu tejto kráľovnej slovenského operného spevu – Simona Šaturová, Slávka Zámečníková, Jana Kurucová, Ľubica Vargicová, Martina Masaryková, Mariana Sajko a Andrea Vizvári, ale aj Pavol Bršlík.

Takže idete stavať na mladých talentoch ako Slávka Zámečníková, ale aj na známych menách typu Peter Berger, Pavol Bršlík. Už ste našli recept, ako riešiť situáciu v opere?

Recept je veľmi jednoduchý. Musíme dať priestor všetkým a ako vidíme v operných domoch v okolitých krajinách – keď je domáci súbor príliš početný, logicky nedostanú prietor ostatným. Divák chce vidieť nové tváre. Keď vie slovenský milovník opery vymenovať desať slovenských interpretov, ktorí tu nedostanú priestor, je z toho samozrejme mrzutý. Teraz priestor dostanú. Všade vo svete platí v opere jednoduchá formulka:titul a interpret. Takže tituly, ktoré budeme uvádzať, budú pre diváka atraktívne a veríme, že sa ľudia budú tešiť na konkrétne hlasy a konkrétne tváre.

Predstavili ste aj nového šéfdirigenta, ktorý tu istý čas chýbal, Američana Kevina Rhodesa. Prečo ste siahli práve po ňom?

Kevin Rhodes bol vlastne tip Niny Polákovej, bol totiž hlavným dirigentom Viedenskej štátnej opery a baletu, mala s ním priateľský vzťah a vynikajúcu skúsenosť. Pozvali sme ho dirigovať predstavenie Bratia Karamazovci a zrazu sa z orchestriska ozval zázrak. To je presne to, čo dobrý dirigent dokáže – metamorfuje orchester tak, že znie zrazu inak. Takže sme ho oslovili na ďalšie hosťovania a videli sme, že sa tu dobre cíti. Kevin je americký občan, ktorý ale veľa diriguje v Európe a je pravidelným hosťom Parížskej opery, Viedenskej štátnej opery, milánskej La Scaly, ale nikde nemá fixné angažmá. Našli sme spôsob spolupráce: u nás bude teda šéfdirigent s fixným počtom predstavení a naštudovaní a popri tom bude naďalej hosťovať vo veľkých operných domov. Je to pre nás veľký „úlovok“, lebo je to človek, ktorý dirigoval najväčšie operné súbory na celom svete.

Čo bude dirigovať ako prvé?

Bude dirigovať hneď premiéru Carmen a aj premiéru baletu Zle strážené diveča.

Verejnosti ste predstavili aj novú umeleckú radu, v ktorej je napríklad Peter Dvorský. Kto sú jej ďalší členovia?

Veľa ľudí, za operu je tam okrem tenoristu Petra Dvorského aj Martin Glaser, režisér a generálny riaditeľ Národného divadla v Brne a mimoriadne kvalitný manažér. On je pre mňa veľkou inšpiráciou v tom, čo sa mu v Brne podarilo dosiahnuť. Ďalej je tam svetoznáma operná režisérka Sláva Daubnerová, Juraj Valčuha, určite momentálne najslávnejší slovenský dirigent, ktorého nedávno menovali za šédirigenta v americkom Houstone. Za balet je tam Roman Novitzky, sólista Stuttgartského baletu, z ďalších manažérskych osobností tam máme šéfku Divadelného ústavu Vladislavu Fekete, Vlado Grežo je za turistický ruch, ďalej Svetlana Waradzinová, Matúš Bieščad, generálny riaditeľ Inštitútu kultúrnej politiky z ministerstva kultúry, kunsthistorik Július Barczi, Marián Lapšanský ako ikona kultúrneho manažmentu, veľmi inšpiratívny človek, ktorý urobil kus roboty v Slovenskej filharmónii. Títo ľudia dôverujú tomu, čo tu robíme a ktorí budú pre mňa a mojich kolegov poradcami v kľúčových témach.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #SND #opera #Matej Drlička #sólisti