Beznádejná romantička vs. tvrdá obchodníčka
Na začiatku obe mladé ženy hľadajú bezpečie v knižnici – hoci každá z iného dôvodu. A predstavte si – majú si čo povedať. "Je to svet dvoch kontrastov, na prvý pohľad až extrémov. Autorovi sa však darí s nimi dobre hrať. Obe postavy majú na začiatku masku, tak sa ukazujú svetu, ale pod tou maskou – škrupinkou – je niečo citlivé a krásne,“ pozýva režisérka Adriana Totíková. premiéra bude v sobotu 10. septembra v Štúdiu Olympia.
Citlivý príbeh dvoch žien, ktoré hľadali samy seba
Halina má štyridsať preč, pracuje v mestskej knižnici a aspoň päťktát denne telefonuje so svojou matkou, hoci bývajú v spoločnej domácnosti. Pestuje poriadok, systém a režim a ani nevie, že sa sama stala jeho otrokom. V duši beznádejná romantička zahrabaná v cudzích príbehoch lásky natrafí na ostrieľanú Roxanu, pre ktorú je láska obchod. Svoje telo ponúka manželovi výmenou za drahé darčeky, no nezdá sa, že by bola celkom šťastná. Jedna druhú popudzuje a provokuje svojimi názormi a postojmi až na hranu. Postupne sa však medzi nimi vyvára jemné puto priateľstva, ktoré silnie natoľko, že sa môžu jedna o druhú oprieť. Úprimnosť za úprimnosť, ženy pred sebou odhaľujú svoju minulosť, vedia sa navzájom počúvať a snažia sa navzájom pochopiť.

Kráse múdrosť netreba
Zaujímavé je, že hru o ženách napísal muž, poľský novinár, spisovateľ a dramatik Marcin Szczygielski. Škrupinka patrí medzi jeho najúspešnejšie hry, uvádzajú ju doma aj v zahraničí. Priznáva, že v tejto hre vychádzal zo situácií, ktoré sám zažil a zo skutočných osôb, aké stretol: „Inšpiráciou pre postavu Haliny mi bola kolegyňa z redakcie – introvertka, neistá sama sebou, úplne podriadená matke, ale v krízových situáciách bola z nás všetkých vždy najsilnejšia a časom uskutočnila vo svojom živote obrovskú zmenu. Roxana je zasa typom ženy, ktoré som poznal pri práci v televízii – ich krása im otvárala všetky dvere. Nemuseli rozvíjať svoju inteligenciu a schopnosti, k úspechu im stačila štipka drzosti. Ale keď som ich spoznal bližšie, zistil som, že sú oveľa inteligentnejšie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.“

Dve mladé herečky ovládnu javisko a zaplnia ho životmi svojich postáv. Obe sa v priebehu hry menia, dostávajú inú tvár, časť z jednej zrazu nachádzame v tej druhej a naopak. Ako povedal dramaturg predstavenia Svetozár Sprušanský: „Je to veľmi krehký a krásne napísaný príbeh dvoch navonok nezmieriteľných bytostí, ktoré hľadajú svoje šťastie, navzájom sa spoznávajú, približujú sa k sebe a odhadzujú masky, aké si nasadzujeme pred svetom, aby sme prežili, ich vnútorné väzenia praskajú ako škrupinky.“

„Halina mi pripomína mňa samu spred rokov, keď som sa bála nových vecí, mala som nejaký systém a bola som rada, keď všetko fungovalo po starom. Ale dokázať sa zmeniť v 41 krokoch ako ona, to chce odvahu – na Halinu som hrdá, klobúk dolu!“ vyhlásila o svojej postave herečka Jana Lieskovská. „Odohrať vo dvojici toto predstavenie je rovnako náročné ako trojhodinový muzikál. Navyše som úplne iná ako Roxana, musela som ju v sebe hľadať,“ vyhlásila Miroslava Drínová, predstaviteľka Roxany.
„Milujem príbehy prerozprávané s humorom, ktoré sa vás zároveň silno dotknú. V mnohých situáciách "nastavia zrkadlo“ alebo dokonca motivujú. To všetko táto hra obsahuje,“ vyhlásila Jana Lieskovská. „Autorom hry je síce muž, ale dokázal nahliadnuť hlboko do ženského vnútra. Myslím, že každá žena sa v tejto hre nájde. Dokonca viackrát. Odznejú tam silné myšlienky aj posolstvá. Len treba čítať medzi riadkami,“ dodáva Miroslava Drínová. Odlišnosť pováh, skúseností a názorov môže niekedy človeka inšpirovať, aby sa zamyslel nad svojimi vlastnými postojmi, otvoril sa iným názorom, myslia si obe predstaviteľky.

V komornej hre na javisku Štúdia Olympia posúvajú dej aj kostýmy (Adriana Totíková, zároveň aj režisérka) a scéna (Zuzana Malcová). Divadlo Nová scéna hrou Škrupinka otvára novú sezónu, v ktorej dostanú priestor komorné hry, koncerty aj poézia – v Štúdiu Olympia chystajú okrem iného premiéru Hry pre dvoch Tennesseeho Willimsa. Na veľkom javisku si zas pripomenú Františka Krištofa Veselého, ktorý bol spätý práve s týmto divadlom.