Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pri tvorbe kostýmov a scény k opere Carmen?
Veľkou inšpiráciou pre mňa boli filmy Pedra Almodóvara, ktoré sa v neuveriteľnej miere spájajú práve so španielskym temperamentom. Ide preto o jeden z mojich najzásadnejších zdrojov inšpirácie. Druhým, ktorý sa neviaže len na Carmen, ale na mňa ako výtvarníka všeobecne, je aktuálna situácia na španielskom módnom trhu. Zaujímam sa o módu ako takú, takže ma baví sledovať aktuálne trendy. Je to celkom očarujúce, pretože človek zisťuje, že paralela 80. rokov a dneška je obrovská. To, čo dnes nachádzame v módnych reťazcoch, je výrazným odkazom na 80. roky. Ide o také prelínanie svetov. Róby alebo aj samotné Carmenine šaty boli teda inšpirované predovšetkým súčasnou módou a dizajnom.
Čítajte viac SND predstavilo novú divadelnú sezónuPovedali by ste teda, že táto opera má aj nejaký aktualizačný prvok?
Určite áno. Nemôžem ani povedať, že 80. roky, ktoré tam sú, by boli čisto štýlovou dobovkou, skôr je to pre mňa taká ochutnávka farebnosti a vtedajších strihov. Inak si však myslím, že sme veľmi súčasní a trendy.
Režisér Carmen Lubor Cukr sa vyjadril, že dôležitou témou tejto opery je sloboda. Snažili ste sa ju nejako uplatniť v kostýmoch či na scéne?
V kostýmoch sa to až tak neukazuje, ale stopercentne sa to odráža na scéne. Chcel som, aby bol počas celej opery prítomný nejaký znak či metafora, ktoré bude divák môcť sledovať. Konkrétne ide v tomto prípade o mreže, ktoré sa nejakým spôsobom objavujú v každom dejstve. Mreže uvidíme na niekoľko spôsobov. Scéna je svojím spôsobom variabilná, ale vždy v každom obraze majú svoju chvíľku mreže. Práve prostredníctvom tohto vizuálneho momentu sa do scény premieta otázka slobody.