Výtvarník David Janošek: Carmen má šaty podľa dnešnej módy

Slovenské národné divadlo uvádza v piatok premiéru svetoznámej opery Carmen. Réžiu má na starosti šéf Opery SND Lubor Cukr, dirigentom predstavenia je Kevin Rhodes, dramaturgom Jozef Červenka a v hlavnej úlohe temperamentnej Carmen sa predstaví Katarína Hano Flórová. O scénu a kostýmy sa postaral výtvarník David Janošek. V rozhovore prezradil aj to, ako do svojej tvorby aplikoval tému slobody.

29.09.2022 17:00
SND Carmen David Janosek scena a kostymy... Foto:
Výtvarník David Janošek (vľavo) sa postaral o scénu aj o kostýmy v novom spracovaní slávnej opery Carmen na javisku SND. Na snímke vpravo Csaba Kotlar.
debata

Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pri tvorbe kostýmov a scény k opere Carmen?

Veľkou inšpiráciou pre mňa boli filmy Pedra Almodóvara, ktoré sa v neuveriteľnej miere spájajú práve so španielskym temperamentom. Ide preto o jeden z mojich najzásadnejších zdrojov inšpirácie. Druhým, ktorý sa neviaže len na Carmen, ale na mňa ako výtvarníka všeobecne, je aktuálna situácia na španielskom módnom trhu. Zaujímam sa o módu ako takú, takže ma baví sledovať aktuálne trendy. Je to celkom očarujúce, pretože človek zisťuje, že paralela 80. rokov a dneška je obrovská. To, čo dnes nachádzame v módnych reťazcoch, je výrazným odkazom na 80. roky. Ide o také prelínanie svetov. Róby alebo aj samotné Carmenine šaty boli teda inšpirované predovšetkým súčasnou módou a dizajnom.

SND Carmen Annunziata Vestri  Luis Chapa Čítajte viac SND predstavilo novú divadelnú sezónu

Povedali by ste teda, že táto opera má aj nejaký aktualizačný prvok?

Určite áno. Nemôžem ani povedať, že 80. roky, ktoré tam sú, by boli čisto štýlovou dobovkou, skôr je to pre mňa taká ochutnávka farebnosti a vtedajších strihov. Inak si však myslím, že sme veľmi súčasní a trendy.

Eva Hornyáková ako Micaela v opere Carmen v...
SND Carmen Eva Hornyakova Eva Hornyáková ako Micaela v opere Carmen v kostýme podľa výtvarníka Davida Janoška.

Režisér Carmen Lubor Cukr sa vyjadril, že dôležitou témou tejto opery je sloboda. Snažili ste sa ju nejako uplatniť v kostýmoch či na scéne?

V kostýmoch sa to až tak neukazuje, ale stopercentne sa to odráža na scéne. Chcel som, aby bol počas celej opery prítomný nejaký znak či metafora, ktoré bude divák môcť sledovať. Konkrétne ide v tomto prípade o mreže, ktoré sa nejakým spôsobom objavujú v každom dejstve. Mreže uvidíme na niekoľko spôsobov. Scéna je svojím spôsobom variabilná, ale vždy v každom obraze majú svoju chvíľku mreže. Práve prostredníctvom tohto vizuálneho momentu sa do scény premieta otázka slobody.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND