Zbojníci visia na šáloch
Tvorcovia na čele s režisérom Jakubom Nvotom už vopred avizovali paródiu na zbojnícke legendy, príťažlivé podobenstvo s prvkami moderného cirkusu, kde nebudú chýbať ani gagy z filmového Pacha, ktoré už dnes zľudoveli. Režisér v rozhovore pre Pravdu ešte pred premiérou povedal, že tlak z ikonických postáv necíti a zaujíma ho, čo je z Pachovho príbehu živé aj dnes, v čom je naším súčasníkom.
V pôvodnej poviedke Petra Jaroša, ktorá bola predlohou filmu i muzikálu, Nvota podľa vlastných slov objavil aj celkom nové časti Pachovho príbehu. Vidí ho ako nie národného, ale náhodného hrdinu, ktorého sa síce boja páni, ale nerozumie mu vlastná rodina.
Titulnú rolu Pacha režisér Nvota zveril talentovanému Tomášovi Gregovi, ktorý už pred rokmi zaujal vynikajúcim stvárnením Karola Duchoňa v martinskom divadelnom predstavení Zem pamätá. Mladý herec sa úlohe Pacha potešil, myslí si, že s takou ikonickou postavou sa herec stretne možno raz za život. Bral ako výzvu vojsť do kože rebelanta, ktorý sa po príchode domov náhodou stane kapitánom zbojníkov a prevráti celý Liptov hore nohami.
„Hlavne, keď už všetci vedia, že Pacho je Jozef Kroner a aký je to fičúr. Takže stvárniť túto postavu chce odhodlanie,“ povedal nám Grega ešte počas kostýmovej skúšky. A keďže sme v 21. storočí a divákom treba ponúkať moderné stvárnenie, tak zbojníci v muzikáli naozaj často visia hore nohami na hrazde či šáloch.
Skôr než Pacha však na scéne Pavla Andraška, na ktorej sú rozhádzané spílené kmene stromov – raz predstavujú les, inokedy je z nich pomyselná izba Pachovho domu či zámok grófa Gyömbéra – uvidíme niekoľko bezradných Liptákov. Majú postaviť šibenicu pre lapeného zbojníckeho kapitána, no nemajú hák – a tak komusi napadne nahradiť ho špikovou kosťou. Čoskoro sa objaví rozčúlený gróf v podaní Csongora Kassaia, ktorý chce za trest zbičovať jedného neschopného babráka.
Vtedy konečne dokvitne Pacho, vytrhne smiešnemu grófovi bič a chce zachrániť nešťastníka. Na Pachovo prekvapenie mu „zachránený“ vôbec nie je vďačný, naopak beží za grófom a žiada ho, nech ho len zbičuje. Veď zostávali už len dve bitky a mohli ho povýšiť…
Pacho nechápe a čoskoro sa stretáva so zbojníckou družinou, ktorú vedie dočasný kapitán (Tomáš Palonder). Diváci sa dočkajú aj z filmu známych scén, ako sa Pacho pasuje s dočasným kapitánom a šikovne ho porazí. Kým Pacho, už nový zbojnícky kapitán, smeruje domov, sníva o svojej milej Norike (výborne ju zahrala Broňa Kováčiková) – a to dokonca na hrazde, kde predvedie akrobatické číslo.
Ešte počas skúšok nám Tomáš Grega prezradil, že ako malý síce chodil do folklórneho súboru, kde mali aj gymnastické prvky, „ale po hrazde a šáloch som sa doteraz neliepal“. Biele šály totiž visia celý čas na javisku a zbojníci na nich príležitostne predvádzajú rôzne akrobacie.
Je medzi nimi aj jedna zbojníčka, ktorá neustále filozofuje a pripomína menšinové práva, raz dokonca chce prezradiť, že nie je celkom tak zbojník, no ostatní ju zahriaknu – ide o choreografku Helenu Škovierovú. Režisér a scenárista Jakub Nvota pripomenul, že v predstavení majú len herecké obsadenie, takže spev, tance i akrobacie museli zvládnuť herci práve pod vedením Škovierovej, ktorá ich naučila techniku. Grega aj Kováčiková nám pred premiérou prezradili, že nečakali až takú náročnosť, no veľmi ich to bavilo – a na scéne to na nich vidieť.
Keď sa grófka nudí
Keď sa Pacho konečne dostane domov, dočká sa sklamania – Norika nielenže nie je z jeho návratu nadšená, stále sa nudí, ale ukáže sa, že sa medzitým vydala za husára Pištu (brilantne ho zahral Peter Kadlečík). Rolu Pachovho otca dostal muzikant Braňo Jobus. Hoci je predstavenie nabité hviezdnymi hercami, iskru na javisko vnáša najmä skvelá Adela Mojžišová v role grófky Gyömbérovej, ktorá sa podobne ako Pachova milá Norika so svojím manželom stále nudí.
Mojžišová sa vraj rada necháva unášať predstavami, ako sa kedysi žilo, ako sa mali poddaní a ako šľachta. Aká veľká nuda to musela byť, keď jediným vzrušením pre urodzených bolo zažiť inscenované prepady zbojníkov.
Práve v scéne prepadu okamžite zažiari – keď vynadá zbojníkom, prečo sa nepustili do akcie, veď len zabudla šatôčku, ktorou im mala dať znamenie. Mojžišová je vynikajúca aj pri scénach s grófskym manželom. Zaraduje sa, keď ju ten posiela do spálne. Spýta sa, či sa má vyzliecť – Csongor Kassai ako gróf prisvedčí, no opäť ju sklame, keď na otázku, čo bude potom, povie: niečo si čítajte.
Vtipné je, že práve nudiace sa ženy prinášajú do predstavenia najviac zábavy – na záver do tretice znudených žien pribudne aj Mária Terézia (Jana Valocká, hrá aj Pachovu mamku). Tú po grófkinom opise Pacho ihneď zaujme – síce vôbec netuší, kde sa nachádzajú Horné Uhry, no vyberie sa ho hľadať. Panovanie zatiaľ prenecháva grófke Gyömbérovej so slovami, že je to predsa ľahké: vojny sa riešia manželstvami, manželstvá milenkami a milenky vojnami.
Čítajte viac Režisér Jakub Nvota: Máme viac náhodných ako národných hrdinovPacho medzitým vyhlásil slobodnú republiku Liptov s heslami Rovnosť, bratstvo, sloboda – no ukazuje sa, že jeho rodáci po ničom takom netúžia, a tak sa od neho radšej inšpirujú Francúzi Danton a Robespierre…
Režisér, scenárista a autor textov piesní Jakub Nvota teda Pacha naozaj oproti filmu posunul – Pacho zmúdrel na štúdiách, no jeho rodáci sú nepoučiteľní, nechápu jeho pokrokové myšlienky o slobode. Ženy berú situáciu do vlastných rúk, či už ide o Pachovu milú, grófku, alebo Máriu Teréziu, robia si žarty z mužov – z obmedzeného, no dobrosrdečného husára Pištu, ktorý aj vlastné dieťa pomenuje po Pachovi, aby ten mal radosť, z podobne neschopného grófa Gyömbéra či zo servilného viedenského komorníka Josefa.
Výsledkom nie je klasický muzikál, sami herci Tomáš Grega a Broňa Kováčiková považujú pesničky skôr za šansóny. Hudba Martina Geišberga a Kamila Mikulčíka všetkých tvorcov nadchla. Vydarené sú aj kostýmy Veroniky Vartíkovej, ktoré vyniknú napríklad v scéne stretnutia zbojníkov s grófom.
Keď sa šľachtici otočia k divákom, zrazu zistíme, že sú to zbojníci s parochňami, čo si na seba navliekli brokátové kabátce. Nuž a aj preto, že u nás už často nemožno rozoznať, kto je zbojník a kto pán, Pacho režiséra Nvotu oslovil a považuje ho za nášho najsúčasnejšieho hrdinu. Lebo dnes už síce máme kone, ale sú drahé, veľa zožerú a tak radšej stále utekáme.