Recenzia nového baletu: Ani najcnostnejšie dievča neustrážiš

Dievčatá dozrievajú v lete a treba ich strážiť ako vzácnu úrodu. O to viac, že sú zakázaným ovocím a to najviac chutí. Tak je to aj v balete plnom slnka s názvom Zle strážené dievča (hudba Louis Joseph Ferdinand Hérold, choreografia Frederick Ashton, aranžmán John Lanchbery, scénická výprava Osbert Lancaster, dirigent Kevin Rhodes), ktorý mal premiéru v SND 18. a 19. novembra. V sychravej jeseni, plnej ťaživých pocitov, pôsobí francúzsky klasický balet ako hodvábny cukrík.

18.11.2022 06:00
zle strazene dievca Foto:
Láska je láska a v baletnom predstavení Zle strážené dievča ju nič nezastaví.

Na svieže dedinské dievča Lise má zálusk mladý krásavec Colas, miestny junák a pracant, ale aj dengľavý a nemotorný Alain. Ten má však lepší pôvod a mohol by vďaka bohatstvu a dohadzovačom získať Lise aj za manželku. Atmosférou, a trocha príbehom, pripomína balet aj naše Dobrodružstvo pri obžinkoch alebo Kuba.

Zle strážené dievča je balet pre celú rodinu

Inscenácia baletu Zle strážené dievča je o márnej snahe vdovy Simony zabrániť láske svojej dcéry k mladému farmárovi. Obľúbený komický baletný titul sa vrátil na javisko SND po tridsiatich rokoch. Vtedy ho mohli návštevníci vidieť pod názvom Márna opatrnosť.

Fotogaléria
Artemyj Pyzhov (vdova Simone) a Gerardo...
Viacheslav Krut v predstavení Zle strážené...
+9Viacheslav Kruť (Colas), Olga Chelpanova...

Tento balet však vznikol oveľa skôr a o titule Zle strážené dievča sa dokonca hovorí ako o revolučnom diele, ktoré priviedlo na javiská divadiel celkom nové postupy, tanečné kroky, hudbu aj postavy. Pôvodná verzia vznikla v období Veľkej francúzskej revolúcie, kedy sa začalo všetko meniť a uvoľňovať. Menili sa aj hrdinovia divadelných príbehov. Namiesto kráľovského dvora, princezien a šľachticov sa na scéne mohli objaviť obyčajní dedinčania a divadlo mohlo čerpať aj z bohatstva folklóru a iných oblastí života či umenia. V balete Zle strážené dievča sa uchovala dodnes táto vitalita historickej chvíle a divák ju vníma popri zábavných motívoch, ktorými dielo oplýva. Je v ňom veľa jasu, nehy, humoru, ale aj pocitu oslobodenia, víťazstva zdravého rozumu. Všetko pritakáva pravde, že násilné obmedzovanie nikam nevedie.

Vdova Simone a Alain počas búrky v baletnom... Foto: Anna Vágnerová
zle strazene dievča Vdova Simone a Alain počas búrky v baletnom predstavení Zle strážené dievča.

Tancujú aj v drevákoch

Slnko teda svieti, výjavy sa striedajú ako akvarelové obrazy, tanečníci sú uvoľnení a podávajú bravúrne výkony. Pre diváka je príjemné sledovať ich tanečné dialógy, keď pohybom vyjadrujú aj rôzne prekáračky. Dokonca si zastepujú v drevákoch. Niekedy je divák až prekvapený komickosťou deja, pre balet netypickou. Vdovu Simone, matka Lise, tancuje muž (alternuje sa trojica Juraj Žilinčár, Artemyj Pyžov a Raphael Schuster) a kolegyňa mi šepce, že jej prísna vdova pripomína Louisa de Funésa a je to tak.

Elektrickz   anjel  P.Dubayov     D.Kapr   lik  V.Plevu    k  foto Dalibor Krupka Čítajte viac Punk rock, Domov a Elektrický anjel. Tri aktuálne hry pre mladých proti násiliu

Však už začiatok predstavenia je v dobrom zmysle slova šokujúci (dnes máme šokov dosť, ale tu je zrazu s opačným znamienkom, prináša úsmev), keď na javisku SND baletí kŕdeľ sliepok aj s kohútom. Vďačná je aj komická, už spomenutá, postava karikovanej matky, ktorá sa márne snaží dcéru ustrážiť. Pravá láska je veľká sila a dievčenské komôrky nie sú až také nedobytné. Balet je poctou aj týmto večným citovým trampotám, ale aj práci na poli a rôznym tradičným remeslám, ktoré sa na scéne objavujú, sú tam aj zabudnuté nástroje a činnosti (mútenie masla, pradenie) a to všetko obohacuje choreografiu aj zážitky publika.

Artemyj Pyzhov ako vdova Simone a dámsky zbor. Foto: Juraj Žilinčár
zle strazene dievca Artemyj Pyzhov ako vdova Simone a dámsky zbor.

Revolučný balet

Na tlačovej konferencii k premiére sa spomínalo aj na dávnejšie uvedenie tohto baletu v Slovenskom národnom divadle v 70. rokoch, keď sa o jeho úspech zaslúžil aj legendárny Jozef Zajko a Ján Haľama. Vtedy sa balet nazýval Márna opatrnosť a hral sa päť rokov, mal 60 repríz. Zaujímavé je, že titul uviedli v SND aj v porevolučných rokoch, 1992 –93 a vtedy mal oveľa menší ohlas (15 repríz). Boli to však roky, kedy sa nechodilo do divadla, lebo bolo po Nežnej revolúcii, formoval sa nový spôsob života, dominovala politika, ľudia sedeli pri televíznych správach a čítali noviny, o divadlo nebol veľký záujem. Dnes sa dá predpokladať, že toto predstavenie si budú pozerať celé rodiny, ktoré túžia po spoločnom zážitku krásy a umeleckom spracovaní niečoho, čo je každému blízke. Láska, pole, slnko, smiech a – už som skoro napísala, že jahody, ale toto je naozaj niečo iné. Pôvabná zábava na najvyššej úrovni – kombinácia hudby, pohybu, výtvarného umenia a aj veľmi zaujímavé historické súvislosti.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Zle strážené dievča/ choreografia: Frederick Ashton, hudobné naštudovanie: Kevin Rhodes/ dirigenti: Kevin Rhodes, Adam Sedlický/ účinkujú: Olga Chelpanova, Romina Kołodziej Tatum Shoptaugh, Nozomi Miura (v úlohe Lise), Viačeslav Kruť, Vladyslav Bosenko, Konstantin Korotkov, Kristian Achberger, Adrián Szelle (ako Colas), Juraj Žilinčár, Artemyj Pyžov, Raphael Schuster (ako vdova Simone) a ďalší / premiéra: 18. a 19. novembra v SND
Macbeth Petra Vajdova  Lady Macbeth  Foto Oleksandra Shergina Čítajte viac Hyeny v SND. Macbeth je viac než horor

Viac na túto tému: #Balet SND