V niektorých európskych štátoch, napríklad v Taliansku, divadlá síce fungujú na iných základoch ako u nás, no pri porovnaní s blízkymi krajinami, ako sú Nemecko, Rakúsko či Česko, Drličkove argumenty neobstoja.
Niekoľko vybraných divadiel na Západe sme preto oslovili s otázkou, koľko operných sólistov zamestnávajú na trvalý pracovný pomer a či je trend ich počet znižovať. Žiadne z nich neuviedlo, že by sa svoj „ansámbel“ snažilo zredukovať, aby dali prednosť externým spevákom.
Čítajte viac Operní sólisti žiadali u Kollára Drličkovo odstúpenieVzorom cudzina?
„V súčasnosti zamestnávame 28 sólistov s pevným angažmánom a 11 ďalších spevákov ako štipendistov – väčšinou na jednoročnú zmluvu. Práve pre ťažkosti s cestovaním, ktoré spôsobila korona, je pre nás teraz stabilný súbor dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Významné úlohy však naďalej obsadzujeme hosťami,“ informovala Pravdu Kirsten Hehmeyerová z Nemeckej opery v Berlíne.
„V súbore dnes máme 22 stálych členov,“ uviedol hovorca Semperovej opery v Drážďanoch Oliver Bernau. Táto popredná scéna pritom spolupracuje aj s približne 160 externými sólistami z celého sveta, medzi ktorými sú tiež operní speváci zo Slovenska – Pavol Bršlík, Ľudovít Ludha a Jana Kurucová.
Čítajte viac Opera SND: Žiadne vyhadzovy, ale efektivita„V uplynulej sezóne 2021/2022 mal náš súbor 57 členov vrátane umelcov s takzvanými rezidenčnými zmluvami, teda takých, čo u nás pôsobili len na určitý čas. Všetci vystupovali ako sólisti,“ priblížila Antonia Perková z Viedenskej štátnej opery. Z uvedeného počtu spevákov je zhruba 30 kmeňových zamestnancov divadla.
Podobne veľké súbory majú aj ďalšie nemecké opery. V Hamburgu napríklad pôsobí 24 interných sólistov (vrátane Jany Kurucovej) a vyše sto ich tam hosťuje, v Stuttgarte je stálych 31 a viac ako 40 externých a vo Frankfurte nad Mohanom 42 interných a asi 40 hosťujúcich (členom stáleho súboru je i slovenská mezzosopranistka Judita Nagyová).
Aj v Prahe je zo stovky všetkých sólistov polovica zamestnaná na plný úväzok a v chorvátskom Záhrebe ich takto pracuje dvadsať.
To je v rozpore s tým, čo vyhlasoval Drlička. Keď sa v januári 2021 ujal postu generálneho riaditeľa SND, operný súbor mal oficiálne 27, no v skutočnosti 26 členov. Počítali doň totiž aj barytonistu Dušana Jarjabka, ktorého však už pred 20 rokmi uvoľnili pre výkon verejnej funkcie, keďže je poslancom Národnej rady.
Čítajte viac Drlička: Mediálny súboj uškodí divadlu aj operným sólistomDrlička presviedčal, že SND bolo jedným z posledných divadiel v Európe s takým veľkým súborom sólistov. Podľa neho sa toľkí ani nedali využiť.
„Pri počte 80 predstavení za sezónu a počte 27 sólistov je možné zabezpečiť jednému maximálne 13 predstavení. Počet relevantných hracích mesiacov je desať, takže v priemere nie je možné prideliť jednému sólistovi viac ako dve predstavenia mesačne, a to pri štandardnej pracovnej zmluve na plný úväzok. Také fungovanie sa dá iba ťažko nazvať efektívnym a hospodárnym,“ vysvetlil vtedy Drlička.
Čítajte viac Ľubica Vargicová a ďalší sólisti reagujú na vedenie SND: Nechceme pochovať operuV SND mali preto nasledovať „overený“ spôsob, aký údajne funguje v cudzine. „Niektoré zahraničné divadlá, ako napríklad Le Monnaie de Munt v Belgicku, Opera National de Lyon vo Francúzsku, Teatr Wielki Opera Narodowa v Poľsku, National Opera & Balet v Holandsku, Maďarská štátna opera a mnohé ďalšie už nemajú vôbec domáci sólistický súbor,“ vymenoval bývalý šéf divadla. „Nemôžeme tu držať ľudí až do dôchodkového či postdôchodkového veku,“ zdôraznil neskôr.
Slabá vyťaženosť
Ako Pravda zistila, Drlička si na podporu svojich tvrdení vybral iba tie divadlá, ktoré sa mu hodili. Podľa tenoristu Tomáša Juhása, ktorý v Opere SND zostal i po hromadnom prepúšťaní, navyše porovnával neporovnateľné. Viaceré zahraničné divadlá totiž využívajú úplne iný systém práce.
Čítajte viac Ľudovít Ludha spieval aj pre kráľovnú Žofiu. Zo SND ho však vyhodiliSpochybnil i jeho argument, že väčšie súbory stoja veľa peňazí, lebo hosťujúci umelci v Opere SND bývajú drahší ako domáci. Juhás tiež skritizoval spôsob, akým sa Drlička jeho kolegov zbavil – v podstate ich postavil pred hotovú vec. A operný súbor začal redukovať napriek tomu, že podľa svojho pôvodného projektu ho mal, naopak, podporiť.
Čítajte viac Operný sólista Juraj Peter o odvolaní Drličku: Podarilo sa nám odseknúť hydre hlavu„Je pravda, že v Budapešti prebehla reforma a prepustili všetkých sólistov, ale tam to ohlásili rok dopredu, aby sa na to mohli pripraviť. A všetci prešli na externé úväzky. Takto korektne sa to mohlo spraviť aj u nás, nie ľudí len tak povyhadzovať,“ posťažoval sa Juhás. Odmietol Drličkovu výhradu, že divadlo nie je povinné starať sa o operných sólistov až do dôchodku.
„Veľa ľudí od nás spieva v zahraničí. To nie je nič nové, no kde si v tomto veku majú hľadať uplatnenie? Aj v Činohre SND sú zamestnaní herci, ktorí sú v dôchodkovom veku a hrajú málo. Prečo k nim nepristupoval rovnako?“ porovnal Juhás.
Ako upozornil, kvalita v opere po Drličkovom nástupe prudko klesla a problémom je, že sa hrá príliš málo – premiér aj predstavení. „V Prahe, Brne, Budapešti či vo Viedni hrajú takmer každý deň. My hráme štyri-, maximálne osemkrát do mesiaca. Pri takom spôsobe sa nedá udržať kvalita,“ zhodnotil Juhás.
V uplynulej sezóne Opera SND uviedla tri premiéry (z toho jedno predstavenie v opernom štúdiu) a 17 koncertov, v aktuálnej sezóne (2022/2023) by premiér malo byť päť.
Čítajte viac Operní sólisti podporujú odvolanie šéfa SND, poukazujú na jeho prešľapyNa porovnanie: v Nemeckej opere v Berlíne odohrajú počas sezóny až 170 operných predstavení vrátane koncertov a v tejto sezóne počítajú s 11 premiérami, v Semperovej opere v Drážďanoch pripravili v minulej sezóne 11 premiér, 99 predstavení a 48 koncertov a v prebiehajúcej sezóne chystajú päť premiér, 200 operných predstavení a 88 koncertov.
Bývalý šéf divadla slabú vyťaženosť opery zdôvodňoval zatvorením historickej budovy SND, následkom čoho sa opera i balet musia v novej budove deliť o jednu sálu. Juhás však nesúhlasí: „Mohli by sme hrať aj šesťkrát do týždňa, ale na to by musela byť vôľa.“
Čo bude ďalej?
Drlička na čele SND skončil k 1. novembru tohto roka. Ministerka kultúry Natália Milanová (OĽaNO) prijala jeho demisiu po jeho nevhodných výrokoch na medzinárodnej konferencii v Budapešti. Či v opere teraz nastanú nejaké zmeny, nie je zatiaľ známe.
Čítajte viac Nový riaditeľ SND musí byť aj morálne bezúhonný, vyzývajú operní sólisti„Dočasné vedenie SND neuvažuje o rozšírení interného súboru Opery SND. Bude vecou nového štatutára, ktorý vzíde z procesu verejného vypočutia uchádzačov o funkciu generálneho riaditeľa SND, s akou víziou a koncepciou príde, preto sa v súčasnom období v SND nerealizujú žiadne zásadné zmeny majúce vplyv na umelecké smerovanie, prevádzku či personálne obsadenie,“ uviedla hovorkyňa divadla Izabela Pažítková.