Predstavenie hudobne naštudoval a diriguje ho Martin Leginus, autorkou scény je Barbora Šajgalíková, kostýmy navrhol Pavol Dendis, choreografom je Ladislav Cmorej, dramaturgom Jozef Červenka, o svetelné objekty a dizajn sa postarali Ján Šicko a Ján Ptačin, zbormajsterkou je Zuzana Kadlčíková. Vo Svätoplukovi účinkuje Peter Mikuláš, Daniel Čapkovič, Ondrej Šaling, Peter Račko, Pavol Remenár, Jolana Fogašová, Tomáš Juhás, Monika Fabianová, Eva Hornyáková, Michal Onufer a mnohí ďalší umelci, ktorí tancom a spevom vytvárajú veľkolepé predstavenie.
Pozrite si snímky z nového naštudovania opery Eugena Suchoňa v réžii Romana Poláka.
Svätopluk po Krútňave
Eugen Suchoň skomponoval ako svoju prvú operu Krútňavu, ktorá mala premiéru v roku 1949. Po nej v rokoch 1952 – 1959 pracoval na Svätoplukovi, ktorý mal v SND premiéru 10. marca 1960. Opera sa udržala na scéne štyri sezóny, počas ktorých bola uvedená 65 ráz. Svätopuk sa na javisko aj potom stále vracal, naposledy v réžii Juraja Jakubiska pred desiatimi rokmi. Slávnostne Svätopluka odohrali príležitostne aj na hrade Devín a na Bratislavskom hrade. Je to skrátka opera do koča i do voza, hodí sa na podčiarknutie atmosféry slávnostných udalostí, ale dáva hlbší význam aj všedným dňom a posilňuje v časoch depresívnych.
Tak operu poňal aj režisér Roman Polák, ktorý na tlačovej konferencii pred premiérou Svätopluka povedal, že ho cíti ako shakespearovskú drámu. Takéto kvality obsahuje príbeh aj hudba diela, ktoré je inšpirované knihou Ivana Stodolu Kráľ Svätopluk (vyšla po prvý raz v roku 1931). Libreto opery písal Eugen Suchoň spolu so Stodolom a s Jelou Krčméryovou-Vrteľovou. Režisér touto historickou témou varuje najmä pred súčasnosťou. Ľudia sa totiž nemenia, sú stále takí ako v dejinných mýtoch – mocichtiví, zákerní, obmedzení. Žiaľ, prostredie sa mení, príroda sa vyčerpáva, sám človek degeneruje, lebo drancuje seba aj planétu a zanecháva spúšť. Preto sa príbeh o Svätoplukovi tentoraz odohráva v prostredí starej nefungujúcej fabriky, vo vyprázdnenom priestore uprostred spálenej, vyprahnutej krajiny.
Čítajte viac Módny dizajnér Pavol Dendis obliekol Svätopluka moderneMoc nad spáleniskom
Režisér si kladie otázku, kam speje tento svet, keď sa nikto s nikým nevie dohodnúť. Všetci sa vadia iba o to, kto bude panovať. Záleží však na tom, kto bude mať väčšiu moc nad spáleným a zničeným svetom?
Čierna farba vie prekvapiť a ak sa vynaliezavo kombinuje s obnaženým ľudským telom, dokáže kostým ozvláštniť
Kostýmy do tohto zvláštne situovaného príbehu vytvoril mladý výtvarník Pavol Dendis, ktorý stavil na čiernu farbu, aby s ňou čaroval. Ako odznelo na tlačovej konferencii – nie je čierna ako čierna. Táto farba vie prekvapiť a ak sa vynaliezavo kombinuje s obnaženým ľudským telom, dokáže kostým ozvláštniť. Barbora Šajgalíková povedala, že na scéne vyniknú aj rôzne výtvarné prvky a svetelný dizajn. Hoci teda bude na javisku skôr šero a tmavo, malo by to byť vlastne oslňujúce predstavenie.
Svätopluk sa na prvý pohľad javí ako hra, v ktorej prevažuje mužský princíp, boj o moc a rivalita medzi panovníkmi. Výrazná je však aj postava Ľutomíry, ktorá sa v podaní Jolany Fogašovej dostáva priamo do centra intríg, ba v nich vyniká. Ľutomíra je ochotná urobiť všetko pre to, aby zbavila Svätopluka moci (kvôli svojmu otcovi). Nuž tak to chodí nielen v hororoch a seriáloch, ale aj v národných mýtoch. Lenže tu je to aj s kvalitným umeleckým zážitkom a zimomriavkami, ktoré dokáže že vyvolať krásny spev a hudba.
Čítajte viac Recenzia: Ďalší experiment v SND je našťastie pochopiteľnejší ako KocúrkovoEnergia ľudskosti
Hlavnú postavu Svätopluka vytvára Peter Mikuláš, ktorý je na vrchole síl, a tvorcovia predstavenia sa tešia, že mohli jeho osobnosť a kondíciou využiť a pracovať s ním. Aj na tlačovú konferenciu, hoci meškal, prišiel sympatický Peter Mikuláš vo veľkom štýle, rozdával energiu a silno pôsobil už aj tam. Naznačil tak, že hoci ide o inscenáciu, ktorá varuje pred ohrozením sveta, v ľuďoch je ešte sila a schopnosť poradiť si s tým. Tak to bude zrejme sálať aj z javiska, ako to býva, napriek tragédiám, práve v shakespearovských drámach.
Tím, ktorý chystá Svätopluka, je zohratý, vtipný, dôsledný a chce divákovi poskytnúť čo najväčší umelecký zážitok
Celé predstavenie rozpohyboval Ladislav Cmorej, šikovný všestranný choreograf. Roman Polák si veľmi pochvaľoval jeho účasť na Svätoplukovi. Cmorej mu vraj dal trošička muzikálové črty, budú tam rôzne druhy tanca, aj street dance. Cmorej vraj pridal do diania na javisku ľudskosť. „Mám ho veľmi rád,“ povedal o Cmorejovi Polák a žartom dodal: „Ja som už chvíľami skôr stroj než človek a Lacko aj mňa poľudšťuje.“
Zdá sa teda, že tím, ktorý chystá Svätopluka, je zohratý, vtipný, dôsledný a chce divákovi poskytnúť čo najväčší umelecký zážitok. Presvedčiť sa môžete ešte na troch predstaveniach v tejto sezóne – 26. februára, 28. februára a 2. marca v SND.
Čítajte viac V opere Svätopluk sa Jolana Fogašová mení na intrigánku, ktorej ide o moc