Bratislava nie je Taliansko
Dlhoročný sólista SND, barytonista Ján Ďurčo vysvetlil podstatu problému v Opere SND: „Celý problém vznikol po nástupe vedenia na čele s Matejom Drličkom, keď predložil svoju koncepciu. Preštudovali sme si ju a zistili sme, že nie je vhodná na implementáciu do SND. Nešlo o nič osobné voči pánu Drličkovi, len sme vyjadrili nesúhlas s jeho koncepciou. Nepozdávala sa nám hlavne implementácia talianskeho spôsobu vedenia divadla do zavedeného nemeckého spôsobu, na základe ktorého vzniklo naše Národné divadlo. To v roku 1920 založili českí umelci a ich vzorom vždy bolo fungovanie nemeckých divadiel: čiže kamenné divadlo s vlastným interným sólistickým ansámblom.“
Objasnil taliansku koncepciu divadla, ktorú presadzoval Drlička. „Znamená minimum alebo žiadnych interných sólistov, fungovanie postavené na hosťoch a stagiona systém hrania, teda hranie jedného titulu niekoľkokrát za sebou v krátkom časovom úseku a potom jeho vytiahnutie o pol roka či o rok znova, s novým skúšobným procesom, prípadne s inými sólistami. Napísal som odborný text na túto tému, poslal som ho pani ministerke kultúry, ten zostal, žiaľ, bez ohlasu. Najskôr sme sa snažili komunikovať s riaditeľom Opery SND, čo bol vtedy Lubor Cukr, ten s nami odmietol komunikovať, potom sme sa pokúšali komunikovať s pánom Drličkom, ten s nami na túto tému odmietol komunikovať, tak sme sa obrátili na ministerku kultúry, odmietla komunikovať. Takže nám nezostávalo nič iné, ako napísať otvorený list, ktorý sme adresovali politikom a médiám, aj predsedovi parlamentu, aj ministerke kultúry, aj pani prezidentke. Tento otvorený list naštartoval proces, ktorý vyvrcholil prepustením väčšiny operných sólistov z interných úväzkov,“ povedal Ďurčo.
Čítajte viac Zápas o SND vrcholí. Na ťahu je MilanováPrečo nie je taliansky systém fungovania vhodný pre Slovensko? Podľa Ďurča má Bratislava veľmi úzku divácku základňu, takže sa málokedy podarí naplniť divákmi 4–5 predstavení rovnakého titulu krátko po sebe. Navyše vidí nebezpečenstvo vyplývajúce z nedostatku alternujúcich umelcov: „Ukázalo sa aj pri nedávnom uvedení opery Svätopluk. Všetky postavy boli obsadené len jedným sólistom, našťastie sa uskutočnili všetky štyri predstavenia, čo je pre zúčastnených výborné, lebo sa na tom nadreli. Zostáva však riziko, že pri čo len jednej chorobe či úraze by sa neuskutočnilo ani jedno predstavenie. A keďže v opere SND zostal malý počet sólistov, hlavné roly vo väčšine titulov sú obsadené len jedným sólistom, a to je veľmi nebezpečné do budúcnosti.“
Odpovede nedostali
Okrem prvého otvoreného listu nespokojní sólisti nedávno adresovali ministerke ďalší otvorený list. Poukázali v ňom na neobjektívne zloženie komisie, ktorá má vyberať nového generálneho riaditeľa SND. Napadli tiež zloženie poradného orgánu. Podľa nich sú jeho členmi aj ľudia blízki Drličkovi, ktorého nepovažujú za vhodného a morálne bezúhonného uchádzača. Juraja Petra, jedného z prepustených operných sólistov, sme sa opýtali, či na list dostali reakciu. „Doteraz nie. Zato verejnosť našu iniciatívu podporuje, lebo ľudia asi vedia, že SND by pod nevhodným vedením po krátkom čase zrejme zaniklo.“
Voči kolegom to bolo nefér
Na tlačovku prišla aj Terézia Kružliaková, ktorá je v SND stále zamestnaná: „Rozhodla som sa podporiť bývalých kolegov. Nemôžem povedať, že som nespokojná sólistka – som spokojná sólistka, lebo svoje povolanie milujem. Nespokojná som však preto, že sa stala krivda, a nepáčia sa mi reformy, ktoré po svojom príchode do SND zaviedol pán Drlička. Nie sú korektné a nestáli na pevných základoch. K mojim kolegom, pri ktorých som aj ja umelecky rástla a sú odo mňa aj profesijne starší, sa pred vyše rokom vedenie SND zachovalo veľmi nefér. Zo dňa na deň im povedali, že sú nepotrební. Ale nejde len o vyhodenie mojich kolegov, ale aj o zredukovanie predstavení. Hráme v opere 4–5 predstavení za mesiac, pritom sme Slovenské národné divadlo. To sa mi zdá žalostne málo. My umelci potrebujeme tvoriť, potrebujeme motiváciu na tvorbu, a tou sú aj predstavenia pre vás divákov, to je naše poslanie. Takže kolegov som prišla podporiť aj pre súčasnú redukciu operných predstavení. Samozrejme, je tam veľa faktorov dlhotrvajúcej neistoty, to by som si priala zmeniť. Nech prichádzajú reformy, ale zdravé, ktoré prospejú našej národnej opere.“
Čítajte viac Operní sólisti, ktorých Drlička vyhodil zo SND, sa chcú súdiťNa otázku, aké reformy sa do SND nehodia, Kružliaková odpovedala: „Napríklad zredukovanie počtu sólistov na 13. Je dôležité, aby operní sólisti dodržiavali hlasovú hygienu, a to v prevádzke našej opery niekedy ani nie je možné. Zo skúšok odbiehame na predstavenia, mnohé veci v programe sa križujú. Je nás málo, hostia chodia na dané predstavenia, ale my, čo sme v divadle ostali, musíme zapĺňať miesta po vyhodených kolegoch. To nie je správne, pán Drlička vyhlásil, že poskytne externé zmluvy kolegom, ktorí dostali vyhadzov – ale tých zmlúv nie je veľa, a to nie je fér.“
Možnosť reagovať na vyhlásenia operných sólistov dostal Drlička počas verejného vypočutia, ale vyjadril sa iba stručne. „Mrzí ma, že majú obavy z mojej koncepcie. Nie je nová, je pokračovaním dvojročnej práce. V prípade, ak by som bol úspešným uchádzačom, budeme sa o tom asi osobne rozprávať a analyzovať ich obavy,“ odkázal bývalý šéf SND.