Matej Drlička: Operní sólisti sa chcú pomstiť za výpovede

Bývalý generálny riaditeľ Slovenského národného divadla a zároveň jeden zo súčasných kandidátov na tento post Matej Drlička v rozhovore reaguje na tlačovú konferenciu operných sólistov. Tí vyjadrili obavy z možnosti, že by sa opäť stal šéfom SND. Otázky sme mu poslali pred verejným vypočutím kandidátov, odpovedať nám na ne stihol až po ňom.

10.03.2023 10:54
drlička Foto:
Matej Drlička.
debata (14)

Aké pocity ste mali pred verejným vypočutím, boli ste nervózny alebo vás toto posledné búrlivé obdobie zocelilo?

Pred verejným vypočutím som pociťoval rešpekt a vysokú mieru pokory pred tak náročnou úlohou, akou je obhajoba úspechu vo výberovom konaní z roku 2020. Posledné mesiace boli pre mňa cennou skúsenosťou a mnohému som sa vďaka tejto skúsenosti naučil.

Operní sólisti na svojej pondelňajšej tlačovke (6. 3.) vyjadrili obavy z vašej koncepcie. Čo vy na to?

Skupina ľudí, ktorých označujete ako „operní sólisti“, obsahuje aj bývalú sekretárku a inšpicienta na dlhodobej PN. Je preto zavádzajúce označovať ich názvom „operní sólisti“. Ich motiváciou je pomsta za výpovede, ktoré im boli zo strany SND doručené počas roka 2022. Je zjavné, že im nejde o divadlo a diváka. Ich cieľom je dosiahnuť, aby som neuspel vo výberovom konaní.

Moja koncepcia, ktorá je aplikovaná od začiatku sezóny 2022/2023, má za následok plné sály, spokojných divákov a zvýšené príjmy pre SND. Ich obavy preto ja osobne nezdieľam a rovnako ich nezdieľa ani drvivá väčšina ich kolegov v Opere SND.

Slovenské národné divadlo Čítajte viac Zápas o SND vrcholí. Na ťahu je Milanová

Tvrdia napríklad, že blokové hranie pre SND nie je vhodné, lebo Bratislava nie je porovnateľná s Prahou, Budapešťou či Viedňou.

Som hlboko presvedčený, že snahou SND má byť dosiahnuť takú úroveň, aby mohlo byť porovnávané s Prahou, Budapešťou alebo Viedňou.

Bratislava podľa nich má veľmi úzku divácku základňu, takže sa málokedy podarí naplniť divákmi 4–5 predstavení rovnakého titulu krátko po sebe. Prinesiete aj nové protiargumenty?

Veľkosť diváckej základne začína vďaka našim reformným krokom výrazne rásť. V Novej budove SND nebola nikdy v histórii taká vysoká návštevnosť ako v uplynulých mesiacoch. Blokové hranie funguje a dôkazom sú nie len vypredané predstavenia opery Svätopluk, ale aj ostatných repertoárových titulov. Úspešnosť a správnosť našich reforiem majú oporu v realite. To sa žiaľ nedá povedať o ich argumentoch.

Barytonista Ján Ďurčo Čítajte viac Barytonista Ján Ďurčo vysvetľuje, prečo vznikol problém v Opere SND. Prečo sa im nepáči Drličkova koncepcia divadla?

Operní sólisti tvrdia, že z redukcie počtu sólistov vyplývajú riziká, že nie sú alternácie, čo v prípade choroby účinkujúceho ohrozuje odohranie predstavenia. Máte na to riešenie?

Takéto tvrdenie je zavádzajúce. Pre štandardné repertoárové tituly ako Carmen, La Traviata, Bohéma atď. majú všetky postavy alternácie. Pre raritné tituly (Impresario Dotcom) alebo tituly uvádzané príležitostne (Svätopluk) alternácie nie sú, nakoľko to pre divadlo znamená neadekvátnu prevádzkovú a finančnú záťaž. Presne takto to funguje vo všetkých operných domoch vo svete. V prípade potreby si túto informáciu môžete overiť v ktoromkoľvek zahraničnom divadle.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #SND #divadlo #opera #Matej Drlička #operní sólisti