Recenzia: Oľga Belešová na Vyučovaní Dony Margarity drží divákov pod krkom

Dona Margarita je učiteľka a na vyučovaní používa veľmi svojské metódy. V podaní jedinej herečky Oľgy Belešovej sa divadlo mení na triedu a z divákov sa stávajú žiaci pod jej prísnym dohľadom. Novú hru Vyučovanie Dony Margarity uvádza Divadlo bez masky v legendárnom bratislavskom V-klube s podtitulom tragikomický monológ jednej impulzívnej ženy.

29.04.2023 10:31
Olga Belesova vyucovanie dony Margarity  Bara... Foto:
Dona Margarita (Oľga Belešová) nestrpí žiadny odpor. Odmeny sa dočká len ten, kto bezvýhradne poslúcha.
Video
Herečka Oľga Belešová o novej hre vyučovanie Dony Margarity

Najväčšia cnosť je poslušnosť

Na herečku Oľgu Belešovú sme zvyknutí v komediálnych polohách, od jej začiatkov v Divadle GuNaGu cez jej autorské divadelné hry Zoznamka, Baby na palube a ďalšie veselé kúsky v Divadle v podpalubí. Divákov bavila aj na televíznej obrazovke napríklad v seriáli Zborovňa a najnovšie na filmovom plátne v trháku Invalid. Tentokrát však jej humor nebude láskavý. Diváci s ňou strávia dve vyučovacie hodiny s desiatovou prestávkou a tie im dajú riadne zabrať!

Oľga Belešová ako učiteľka vás postaví do pozoru

Pozrite si snímky z novej hry Divadla bez masky s názvom Vyučovanie Dony Margarity

Fotogaléria
Oľga Belešová ako učiteľka Dona Margerita v...
Dve vyučovacie hodiny po 45 minút strávia...
+4Dona Margarita v podaní Oľgy Belešovej je...

V tejto hre totiž vôbec nejde o školu, ale doslova o život. Napísal ju brazílsky dramatik Roberto Athayde v roku 1973, keď tamojší diktátorský režim gniavil ľudí, keď sa tí, čo sa znepáčili, jedného dňa len tak stratili z ulice a už ich nikto nikdy nevidel. Hra je preto plná metafor a inotajov a hoci navonok vyzerá ľahúčko, s našou historickou pamäťou aj súčasnými udalosťami okolo nás z nej zamrazí. Postava Dony Margarity je paralelou moci. Chce žiakov celkom ovládnuť, drží ich pod krkom, ponižuje a žmýka – veď poslaním učiteľa je pre ňu šíriť strach.

Pre Donu Margaritu nie je dôležité, čo sa jej žiaci naučia. Dôležitá je disciplína. „Kto bude odmený? Ten, kto je poslušný,“ píše kriedou na tabuľu. Na hodinách skáče z témy na tému, piatakov učí samé bludy, hoci jej výklad biológie, dejín či matematického delenia je vo svojej absurdite kruto pravdivý. Vylieva si na deťoch vlastnú frustráciu a jej príčiny načrtne až v závere, v jednej zo silných scén tejto hry: o tom, čo sa jej stalo, dáva divákom tušiť, keď pred triedou žongluje so slovesami.

Olga Belesova 2 Čítajte viac Ako súvisí generálska Štefánikova čiapka s Invalidom? Oľga Belešová vie, kam zmizla

Prvá stand-up herečka

Dona Margarita je krutá, miestami šialená, ale aj smiešna vo svojom snažení udržať v triede poriadok a svoju autoritu. Oľga Belešová vie, ako na lekárenských váhach odmerať presnú dávku humoru, sarkazmu a tragiky, aby si divákov udržala počas celého predstavenia. Vyvolá v sále výbuchy smiechu, rovnako si však dokáže zjednať úplné ticho, že by bolo počuť lietať muchu. V inscenácii sa zámerne nepoužíva hudba, aby mali diváci čo najautentickejší pocit, že sa vrátili do školy. Vrátane zlých asociácií s učiteľskou autoritou, ktoré sa im v hlave nevyhnutne vynoria.

Dona Margarita v podaní Oľgy Belešovej je... Foto: Bára Podola
Olga Belesova vyucovanie dony margarity Bara Podola Dona Margarita v podaní Oľgy Belešovej je manipulatívna a krutá. Ako moc, ktorú symbolizuje.

V tejto monodráme Belešová stavia na pevných základoch svojich dávnejších divadelných skúseností, keď sa ako prvá slovenská stand-up herečka v Divadle GuNaGu postavila pred publikum so svojou vlastnou autorskou hrou. Každé slovo či gesto má presne načasované, aby divákov zasiahlo na určenom mieste. Nepoužíva pritom lacné triky, je dobrá pozorovateľka a skúsená interpretka aj autorka. Mnohí diváci v jej Done Margarite spoznávajú svoju niekdajšiu učiteľku, šéfku či kolegyňu, ktorá ovláda metódu striedania cukru a biča, aby dosiahla svoje.

Oľga Belešová ako učiteľka Dona Margerita v... Foto: Bára Podola
Olga Belesova vyucovanie Dony Margerity Oľga Belešová ako učiteľka Dona Margerita v novej hre Divadla bez masky.

Divadlo jedného herca je vždy náročné pre kvantum textu a maximálnu koncentráciu. Belešová má na Vyučovaní Dony Margarity navyše vždy iného partnera – sú ním diváci. Prechádza sa po „triede“, oslovuje svojich „žiakov“, zapája ich do deja, reaguje na nich a niektorých dokonca vytiahne „do kabinetu“. Práve pre výnimočnú schopnosť spolupracovať s publikom oslovil riaditeľ Divadla bez masky Roman Martinec práve Oľgu Belešovú a dal ju v tejto hre dokopy s režisérkou z Paríža.

Pomajbo Čítajte viac VIDEO: Oľga Belešová žije divadlom. Čo je jej srdcovka?

Annie Girardot po 50 rokoch

Francúzska režisérka slovenského pôvodu Mária Záchenská kvôli tejto hre cestovala z Paríža do Bratislavy, aby si 50 rokov po prvom uvedení Vyučovania Dony Margarity (1973) overila aktuálnosť a životaschopnosti tejto hry.

"Voľba Oľgy Belešovej ako interpretky Dony Margarity bola zrejmá a nad slnko jasná – nielen vzhľadom k jej širokým hereckým možnostiam, ale aj k jej schopnosti vytvoriť silný vzťah s divákom a byť v tomto vzťahu slobodná a tvorivá.“ povedala režisérka pred premiérou.

Pri výbere samotnej hry pritom nebolo v popredí jej spoločensko-politické posolstvo o diktatúre moci, ale skôr príbeh ženy – učiteľky. Postupne však spolu odkrývali rôzne vrstvy vyučovania Dony Margarity a siahli pritom po originálnej verzii v portugalčine. Výsledkom je plnokrvná postava, ktorá je smutno-smiešnym obrazom doby vymývania mozgov, žiaľ, stále aktuálnej.

V originálnej verzii táto hra ešte na Slovensku nebola uvedená, no v 70. rokoch inscenovali francúzsku adaptáciu Jeana-Loupa Dabadieho s Milkou Zimkovou. Hra má za sebou množstvo uvedení v domovine jej autora Roberta Athaydea v Brazílii, hrali ju už vo viac ako tridsiatich krajinách so známymi interpretmi a režisérmi. Vyučovanie Dony Margarity bolo najväčším úspechom v divadelnom živote Annie Girardot, hrala ho s malými prestávkami takmer 30 rokov a dokonca aj na turné po Európe.

Na piatkovej premiére si prvá slovenská stand-up herečka Oľga Belešová vyslúžila dlhotrvajúci potlesk v stoji a desiatky kytíc. Inscenácia má do konca sezóny ešte tri reprízy vo „Véčku“ (10. a 15. mája a 16. júna) a v lete bude hosťovať na viacerých divadelných festivaloch po Slovensku. Prvým bude site-specific theatre festival Divné veci v Starej Turej koncom júna.

Hodnotenie Pravdy. 5 HVIEZDIČIEK z 5

Vyučovanie Dony Margarity/Divadlo bez masky/autor Roberto Athayde/preklad Lucia Boršanová/réžia Mária Záchenská/dra­maturgia Roman Martinec/scéna Michal Lalinský/kostýmy Marína Žiaková/ účinkuje Oľga Belešová

Viac na túto tému: #Oľga Belešová #Divadlo bez masky