Recenzia: Ako sa darí marihuane v skleníku na slovenskom horúcom juhu? Dozviete sa v Divadle GUnaGU

Na južnom Slovensku žijú slovenskí Maďari a tí sa dostali na javisko Divadla GUnaGU. Keďže je to divadlo alternatívne, namiesto paradajok a paprík v novej hre Viliama Klimáčka Horúci juh pestujú zakázanú marihuanu. V absurdnej groteske nikto nie je so svojím životom spokojný a najradšej by odišiel hoci aj na Island. Alebo aspoň do Budapešti, možno na Petőfi utca, ak si, pravda, odmyslíme, že Alexander Petrovič mal slovenských rodičov.

18.05.2023 06:00
divadlo gunagu HORUCI JUH  foto c Ctibor... Foto:
Anikó Vargová a Csongor Kassai ako Ila a Arpi v novej hra Viliama Klimáčka Horúci juh.
Absurdná groteska Hurúci juh

Ako sa darí marihuane v skleníku na slovenskom juhu? Dozviete sa v novej hre Divadla GUnaGU.

Fotogaléria
Anikó Vargová a Csongor Kassai ako Ila a Arpi v...
Na južnom Slovensku žijú slovenskí Maďari a tí...
+4Arpi (Csongor Kassai) sa stará o skleník, Ila...

Díleri a národovci

Hra Viliama Klimáčka má podtitul Tarantino by mal radosť a skutočne, od prvých momentov je jasné, že v deji zohráva kľúčovú úlohu krimizápletka v celkom absurdnej podobe. Klimáček písal hru hercom na telo, všetci, ktorí v nej prehovoria, majú maďarčinu v krvi.

Spolu s autorom odkrývajú, že okrem slovenského je na Slovensku aj maďarský nacionalizmus, že keď ľuďom nie je do spevu, hranice sa dajú postaviť aj medzi horným a dolným koncom dediny. Lenže rovnako ako v bežnom živote nejde ani tak o „národ“, ale o celkom prirodzené a odveké ľudské potreby, ako byť šťastný a spokojný. V tejto hre nie je spokojný nik. Pretože v tejto dobe nie je nikomu ľahko.

Divadlo GUnaGU BARBI HLADA KENA Čítajte viac Bárbi hľadá Kena. Ken hľadá Bárbi. Nájdu sa?

„Už dlhé roky v Divadle GUnaGU hrajú traja vynikajúci herci: Anikó Vargová, Csongor Kassai a Viktor Horján. Niekomu ich mená napovedia, že patria k maďarskej menšine na Slovensku, hoci slovenčinu ovládajú lepšie, než mnohí Slováci. Vďaka našim rozhovorom o tom, ako sa cíti menšina uprostred väčšiny vznikla aj táto sociálna groteska, čierna komédia, absurdná dráma… vyberte si, čo sa vám hodí,“ predstavuje svoju novú hru jej autor Viliam Klimáček.

Na južnom Slovensku žijú slovenskí Maďari a tí... Foto: Ctibor Bachratý
divadlo gunagu HORUCI JUH foto c Ctibor Bachraty 08 Na južnom Slovensku žijú slovenskí Maďari a tí sa dostali na javisko Divadla GUnaGU. Keďže je to divadlo alternatívne, namiesto paradajok a paprík v novej hre Horúci juh pestujú zakázanú marihuanu. Na snímke zľava Viktor Horján ako policajt Zolo, Anikó Vargová ako železničiarka Ida, Romana Ondrejkovičová ako Ona, Csongor Kassai ako Arpi a autor hry Viliam Klimáček.

Arpi (Csongor Kassai) sa stará o skleník, Ila (Anikó Vargová) vozí marihuanu klientom. Pestovať zeleninu sa im neoplatí, v hypermarketoch ju predávajú lacnejšie. Miestny policajt Zolo (Viktor Horján) pred týmto obchodom zatvára oči. Jednak pre vlastný prospech, ale aj pre to, že je zaľúbený do Ildikó. Tá má však v hlave celkom iné plány.

Zelené rastlinky vďaka Arpiho láskyplnej starostlivosti utešene rastú a s nimi rastie aj Zolova odvaha uchádzať sa o Ildikó. Zdá sa, že si žijú pokojne, no minulosť ich zväzuje, visí nad ich hlavami ako temné mračno a budúcnosť je neistá. Dôležitú úlohu pritom zohráva ucho – z ucha, ktoré počúva, môže totiž vyklíčiť niečo pekné a čisté. Jedného dňa sa v skleníku zjaví neznáme dievča (Romana Ondrejkovičová) a všetko sa zmení.

Divadlo GUnaGU VAZENI SUSEDIA Čítajte viac Vážení susedia, zamykajte vchod alebo Kaskáda gagov v divadle GUnaGU

Kde je sever?

Divadlo GUnaGU potvrdzuje svoj doterajší trend s úsmevom a v ľahkom tóne odovzdať divákom aj nie veľmi príjemné zistenia. Klimáčkova hra zo súčasnosti v podaní skvelých hercov vie byť pálivá ako maďarská paprika, aj nevinná ako červenajúca sa paradajka. Hercom ich postavy sadnú ako uliate, vtipné dialógy a gagy bez slov strieda napätie, vyplývajúce zo samotnej podstaty pestovania marihuany – je to predsa trestná činnosť. Vo vzduchu preto visí ustavičná hrozba.

Miestny policajt Zolo (Viktor Horján) pred... Foto: Ctibor Bachratý
divadlo gunagu HORUCI JUH foto c Ctibor Bachraty 05 Miestny policajt Zolo (Viktor Horján) pred obchodom so zakázanou rastlinou zatvára oči. Jednak pre vlastný prospech, ale aj pre to, že je zaľúbený do Ildikó. S Arpim sa kamarátia odmalička, no keď ide do tuhého, jeden je zrazu z horného a druhý z dolného konca dediny...

Nápaditá scéna Silvie Makovickej, ktorej dominuje fóliovník, aj jej kostýmy, pri ktorých sa striedajú uniformy s maskami, podčiarkujú absurditu situácie, v ktorej sa ocitli protagonisti spolu s divákmi. Za všetko môže ten horúci južný vietor, ktorý ľuďom pomotá hlavy. Čo spraví človek z juhu, keď nevie, kde je sever? Zamieri až na Island. Pre istotu. „Nikto z nás nevie, čo bude ďalej, a neistota z dnešného sveta z nás robí nevypočítateľných bláznov,“ dodáva autor hry Viliam Klimáček.

Riaditeľky zemegule Čítajte viac Kto riadi zemeguľu? Božidara Turzonovová a jej kolegyne

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

**Horúci juh/ **Divadlo GUnaGU / autor: Viliam Klimáček / hrajú: Anikó Vargová, Csongor Kassai, Viktor Horján, Romana Ondrejkovičová / scéna a kostýmy: Silvia Makovická / hudba: Slavo Solovic.