Emília Zimková zomrela podľa informácií RTVS v utorok 30. mája v nemocnici. Informáciu o úmrtí televízii potvrdil bývalý manžel herečky Ondrej Zimka, ktorý je známym akademickým maliarom.
Jednou zo životných filmových úloh herečky bola postava svojráznej Johany Ovšenej z dnes už legendárnych filmov Pásla kone na betóne (1982) a …kone na betóne (1995). Milka Zimková však patrila na Slovensku aj k najvýraznejším predstaviteľkám divadla jedného herca.
Na svojom konte má aj viaceré prozaické diela, okrem iných aj poviedkovú knihu Pásla kone na betóne (1980), ktorá sa stala predlohou úspešných filmov o trápeniach, ale aj malých radostiach obyvateľky malej obce na východe Slovenska.
Čítajte viac Moja spomienka: Rebelka Milka Zimková bola vždy sólistkaMilka Zimková (Emília, rodená Lešková) sa narodila 1. augusta 1951 v obci Okružná. Po maturite na SVŠ v Prešove študovala v rokoch 1969 – 1973 herectvo na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave.
Po ukončení štúdií pôsobila v Divadle pre deti a mládež v Trnave, ale od roku 1975 pôsobí v slobodnom povolaní a desiatky rokov sa venuje divadelnému žánru monodrámy. Patrí totiž na Slovensku k zakladateľkám tzv. divadla jedného herca a pre svoje monodramatické predstavenia si sama píše divadelné texty. So svojimi monodrámami reprezentovala Slovensko v Česku, Maďarsku, Poľsku, Bulharsku, Nemecku, Rusku, ale aj na Kube.
Významný zdroj inšpirácie pre svoje diela našla v rodnom kraji. Šarišský dialekt, temperament a originálny zmysel pre humor ľudí z východoslovenského regiónu úspešne preniesla nielen do knižného debutu Pásla kone na betóne (1980), za ktorý dostala cenu Ivana Kraska, ale aj do kníh No a čo (1985), Bez slov (1999), alebo InterCity (2009), či do textov monodrám ako Ňeveľo nás idze, ňeveľo nam treba (1979), Čas kikiríkania (1980), Žniva (1986), To len tak naoko (1989).
Čítajte viac Milka Zimková si musela nárečie v knižkách vybojovaťFilmových či televíznych divákov si Milka Zimková získala účinkovaním vo filme Pásla kone na betóne (1980). Kultová snímka odohrávajúca sa v Zimkovej rodnom kraji, ktorú režíroval Štefan Uher, vznikla na základe jej rovnomenného knižného debutu. Vo filme stvárnila hlavnú postavu Johany Ovšenej, slobodnej matky, ktorá sa snaží pre svoju tehotnú dcéru vydobyť kúsok šťastia, napríklad hľadaním vhodného ženícha. Úspešný film sa dočkal aj voľného pokračovania pod názvom …kone na betóne (1995), pod ktoré sa režisérsky podpísal Stanislav Párnický.
Ľubomír Paulovič: Milka bola svojská, no vždy originálna
Kedy ste sa prvýkrát stretli s Milkou Zimkovou?
Milka končila Vysokú školu múzických umení, keď som ja začínal, takže sme sa len letmo stretávali na chodbách. Medzitým som sem-tam videl niektorú jej monodrámu, ale to už je veľmi dávno. Samozrejme, niekoľkokrát sme sa stretli aj po nakrúcaní jej filmu Pásla kone na betóne a rozprávali sme sa o našich životoch. Prvé pracovné stretnutie teda bolo pri filme Pásla kone na betóne v roku 1982 a druhé o trinásť rokov neskôr, keď sa nakrúcalo voľné pokračovanie …kone na betóne.
Čím bola pre vás výnimočná?
Boli sme kamaráti. Milka bola svojská. Začína ako herečka v divadle v Trnave, ak sa nemýlim, boli tam viacerí spolužiaci z ročníka. Potom účinkovanie v divadle zanechala, pretože ju viac zaujala samostatná práca na monodrámach, ktoré si sama tvorila – teda písala aj režírovala, sama si navrhovala aj scénu, hudbu, kostýmy, všetko vo svojich predstaveniach si „poupratovala“. Zaujímavá bola aj jej zvláštna extravagancia v obliekaní, záľuba v klobúkoch, ale vždy to malo čaro, bolo to vkusné a originálne.
Aké miesto mala vo vašej filmografii snímka Pásla kone na betóne?
Nemal som tam rozsahom veľkú postavu, ale mnohí diváci si ju zapamätali, a to dokonca rôznych vekových kategórií. To ma veľmi potešilo. Keďže film sa často reprízuje, aj doteraz sa sem-tam ku mne dostane reakcia, že sa film aj jeho voľné pokračovanie páči aj mladým ľuďom. Pripomenú mi moje česko-slovensko-východniarske repliky, napríklad: Ďepak na nás. To bolo v scéne, kde nás s kamarátom zmlátili vandali. My sme sa pozviechali, učesali si frajersky vlasy a povedali sme: Ďepak na nás. Niektoré hlášky z filmov, hlavne z prvého, sú teda stále živé, vryli sa ľuďom do pamäti.
Nemali ste problém s východniarčinou, keď ste nakrúcali?
Nie, práve naopak, užíval som si to ako zábavnú a zmysluplnú tvorivú činnosť.
Katarína Sedláková
Etela Farkašová: Milka vedela, že k životu patrí aj smútok a slzy
Mala krásny, charakteristický úsmev, no v podstate bola vážna. Jej prózy i drámy sú sčasti humorno-ironické, niekedy až groteskné, no hovoria o vážnych témach, neraz je v nich prítomné clivé, melancholické podfarbenie.
Milka vedela veľmi dobre, že aj clivota, smútok a slzy patria k životu tak ako radosť a smiech, napokon, sama to veľmi pekne vyjadrila v rozhovore s Antonom Blahom, ktorý uzatvára jej najnovšiu knižku Barvinek, keď povedala: „Aj smútok môže byť pekný, len mu treba nájsť správny tón…“
Knižku som od nej dostala ako darček pod stromček, dosť dlho sme o nej potom trochu neskôr spolu hovorili, bol to náš posledný telefonát: o literatúre vôbec, o chorobe, o všeličom, čo nás v tejto chaotickej dobe znepokojuje… Mala som ju rada pre jej priamosť, otvorenosť, kritickosť, pre jej schopnosť nadchnúť sa niečím a konať nezištne, bez akejkoľvek kalkulácie, pre vernosť svojim ideálom…
Je mi teraz, Milka, veľmi smutno, že si odišla, no pousilujem sa nájsť pre smútok „správny tón“, aby som zacítila jeho krásu…
Michaela Čobejová: Milka Zimková priniesla do kinematografie niečo úplne výnimočné
Správu o úmrtí herečky a spisovateľky Milky Zimkovej zastihla jej filmovú dcéru Michaelu Čobejovú na nakrúcaní televízneho seriálu. „Cez pauzu som si čítala správy a toto som zahliadla na Facebooku. Vrátili sa mi všetky spomienky na celé natáčanie,“ povedala pre TASR herečka a producentka Čobejová. So Zimkovou ju spojilo voľné pokračovanie filmu Pásla kone na betóne, ktorý v roku 1980 nakrútil Štefan Uher na základe Zimkovej rovnomenného knižného debutu.
Vo voľnom pokračovaní … kone na betóne (1995) si Čobejová zahrala Paulínu, dcéru hlavnej hrdinky Johany Ovšenej v podaní Zimkovej. „Neboli sme v priamom kontakte, natočili sme film a odvtedy sme sa nekontaktovali, párkrát sme sa stretli na trhu na Miletičke, tam sme sa porozprávali. Tým, že mala iný druh profesijnej kariéry a ja iný, nemali sme príležitosť sa spolu niekde stretnúť,“ priznala Čobejová.
Podľa jej slov sa Zimkovej v pokračovaní príbehu východniarky Johanky podarilo niečo, čo filmári na Slovensku nevytvorili od čias Nežnej revolúcie. „Je to mimoriadne autentický film, kde je hlavná ženská hrdinka veľmi uveriteľná, citlivá a je taká strašne slovenská, toto bolo veľmi výnimočné,“ podčiarkla Čobejová. Milka Zimková bola podľa nej výnimočná nielen ako herečka.
„V úlohe autorky priniesla do kinematografie autentický prvok, ktorému diváci veria od začiatku do konca. Keď sa s odstupom čase pozerám na …kone na betóne, boli výpoveďou o svojej dobe, o trošku naivných podnikateľských začiatkoch, ale aj tak to považujem za najlepší porevolučný film, aký tu vznikol,“ vyhlásila Čobejová s tým, že výnimočnosť filmu dokazuje aj jeho sledovanosť. „Neustále ho opakujú a zakaždým má svojich divákov,“ poznamenala herečka k snímke, ktorú nakrútil režisér Stanislav Párnický.
„Milka Zimková priniesla do kinematografie niečo úplne výnimočné. V jej prípade autorská tvorba bola rovnocenná s hereckou prácou, to bolo na nej vzácne, bola priekopníčka v kinematografii, v umení vôbec, ako autorka, ale aj ako scenáristka a herečka,“ uzavrela Čobejová.
Herečka, spisovateľka, scenáristka Milka Zimková, prvá dáma divadla jedného herca, zomrela vo veku 71 rokov v utorok 30. mája v Bratislave.
TASR
Medzi známe filmy, v ktorých sa predstavila Milka Zimková, patria aj snímky Kosenie jastrabej lúky (1981), Zrelá mladosť (1983), Sedmé nebe (1987), Proč? (1989), alebo Montiho čardáš (1989).
Za svoju hereckú a autorskú prácu získala mnoho ocenení, medzi inými napríklad Hlavnú cenu medzinárodnej poroty na 40. festivale Divadla jedného herca v poľskom Vroclave.
RTVS si jej výraznú osobnosť pripomenie v stredu 31. mája o 17.30 h na RTVS 24 v relácii Interview, o 18.00 h na Dvojke v talkshow Anjeli strážni a večer o 20.30 h na Jednotke vo filme …kone na betóne.
Čítajte viac Milka vtrhla do kín svojím východniarskym temperamentom ako víchor