Hľadanie extrémov a ich hraníc
Prvým baletným predstavením v rámci Fashion Ballet '23 je Inside Out študentky choreografie KTT VŠMU Hany Vidovej. „Celý koncept Inside Out je založený na dvoch extrémoch a ich kontraste: spiritualita a animálnosť. V živote každého z nás sa nachádzajú obe tieto zložky. Celé dielo je o hľadaní extrémov a ich hraníc, o vzájomnom prepájaní sa a hľadaní nejakej symbiózy,“ vysvetlila Vidová. V jej choreografii sa nachádza široké spektrum tanečných štýlov.
Kostýmy navrhla dizajnérka Andrea Pojezdálová. „Kostýmy vychádzali z konceptu choreografie a výrazne naň nadväzovali,“ uviedla. A doplnila: „Je to o vrstvení a prelínaní spomínaných dvoch princípov – spirituality a animálnosti.“
Pojezdálová sa rozhodla pre čiernu farbu, ktorá sa jej ku konceptu choreografie hodila najviac. „V čiernej sa mi teraz dobre vyjadrovalo a verím, že sa to v tom celku nestratí. Pracujem s kontrastom čiernej a odhaľovaním ľudského tela,“ vysvetlila dizajnérka.
S tvorbou kostýmov pre tanečníkov už nejaké skúsenosti má, balet je však predsa len trochu iný. „Išla som do toho s tým, že to až taký veľký problém nebude, ale poviem pravdu, že balet je v niečom špecifický, takže ma to v tom procese trochu vytrápilo. Snažila som sa to však brať ako výzvu a kreatívne s tým pracovať.“
Na Inside Out sa v úlohe autora hudby podieľal aj Dominik Suchý, ktorý si vzájomnú spoluprácu s Pojezdálovou a Vidovou chváli. „Do procesu som vstúpil o dosť neskôr, k tomuto dielu som skladal hudbu. Dievčatá ma oslovili s tým, že v nich moja tvorba rezonuje, takže medzi nami bolo pomerne veľa dôvery. Zároveň sme hľadali funkčnosť, snažili sme sa, aby to čo najlepšie fungovalo s choreografiou aj s dizajnom kostýmov.“

„Snažili sme sa vzájomne dopĺňať. Každú chvíľu udávalo smer niečo iné. Raz to bola choreografia, raz hudba, raz kostýmy. Všetko sa navzájom ovplyvňovalo. Všetci traja sme do toho vložili čo najviac seba, nikto z nás nezostal v úzadí. Vzniklo z toho niečo veľmi krásne,“ doplnila ho Vidová.
Podľa Pojezdálovej medzi nimi vznikol príjemný tvorivý dialóg, ktorý by si v budúcnosti rada zopakovala. „V určitých momentoch to bolo aj dynamické. Pridalo to tomu ten ,drive’, ktorý sa vo výslednom diele, dúfam, odzrkadlí.“
Manifest o význame slobody a tolerancie
Na pohybovej freske s názvom Clique spolupracovali choreograf Dominik White Slavkovský a módna návrhárka Lenka Sršňová. Hlavnou témou choreografie je vzťah medzi ľuďmi a módou. Tvorcovia kladú otázky, do akej miery móda ako fenomén krásy a štýlu ovplyvňuje náš každodenný život, a kedy sa stávame obeťami konzumu.
V choreografii sa spája technika klasického tanca a súčasné tanečné štýly, ktoré sú dopĺňané dávkou humoru a irónie. Kostýmy Lenky Sršňovej ukazujú rafinovanú hru s potlačou v kombinácii s jednoduchými strihmi a so sofistikovanými textilnými aplikáciami.

Komorná choreografia Chic Noir je surreálnym obrazom štyroch žien, ktoré sa chystajú na honosný večierok vo veľkom štýle. Okrem Lacka Cmoreja spolupracovala na choreografii aj Monika Prikkelová, významná osobnosť domácej i zahraničnej vogue scény, ktorá založila Kiki House of Velvet. V ich choreografii sa nachádza zmes tanečných štýlov a divadelnosť s dôrazom na vykreslenie charakterov a komiku.
Kostýmy v štýle glamour navrhla Tereza Feňovčíková. „Inšpirácia pre návrhy kostýmov vznikla na základe konzultácií s choreografom Lackom Cmorejom. Mal jasnú víziu toho, aký príbeh chce choreografiou povedať. Vďaka tomu som prišla na to, ako pracovať s kostýmami,“ uviedla.

Dodala, že príležitosť zapojiť sa do projektu Fashion Ballet '23 si nemohla nechať ujsť. „Chcela som si vyskúšať spoluprácu so Slovenským národným divadlom.“ Už minulý ročník ju totiž zaujal. „Bol veľmi vzrušujúci, prepojenie módy a baletu ma primalo pozerať sa na kostým úplne iným pohľadom. Aj módny dizajnér dokáže istým spôsobom poňať základné princípy, ktoré tanec obsahuje, ale zároveň tam vie preniesť to módne. Bolo to pre mňa naozaj fascinujúce, choreografie boli výborné.“
Poslednou miniatúrou bude BezsLovE, autorský manifest o význame slobody, potrebe tolerancie a rešpektu k individualite človeka. Pre choreografa Martina Wintera a kostýmového dizajnéra Marcela Holubca W bolo impulzom potláčanie ľudských práv a princípov humanizmu. Vo svojom diele unikajú do umelecky zidealizovaného sveta plného krásy, prirodzenosti, farieb a svetla.
Význam absolútnej slobody komunikujú metaforicky – ako let vtáka či motív poletujúceho pierka. Ide o nosné elementy abstraktného javiskového tvaru. BezsLovE nesie konkrétny morálny apel a je oslavou diverzity a jedinečnosti ľudstva.