Na Laurinskej ulici v Starom Meste sa po piatej hodine večer zišlo zhruba päťsto priaznivcov Matice. Medzi nimi nechýbali poslanci Dušan Jarjabek (Smer), Tomáš Taraba (SNS, Život), Romana Tabák (SNS) či predseda hnutia Republika Milan Uhrík.
Predseda Matice, Marián Gešper vyhlásil, že bojujú proti kultúrnej dekadencii a nemôžu viac mlčať. Zdôraznil, že mestské divadlo hrubo dehonestuje Hviezdoslava, ako jedného z najvýznamnejších slovenských básnikov a najvýraznejších predsedov samotnej inštitúcie. Kreativita kampane v podobe odseknutej hlavy Hviezdoslava je podľa neho neospravedlniteľná.
Vo chvíli, keď sa protest začal a ozvala sa slovenská hymna, z vedľajšej ulice sa prihlásila kontrademoštrácia. Zopár ľudí s dúhovými a ukrajinskými vlajkami pustilo na znak nesúhlasu hudbu z bicykla. Dúhové a ukrajinské vlajky viali aj z okien Slovenského národného stediska pre ľudské práva.
Netrvalo dlho a agresívna časť protestujúcich reproduktor obkľúčila. Padli facky, vyhrážky a počas snahy o zničenie bicykla zakročila polícia. Po 45 minútach sa demonštrácia pokojne rozpustila a politici si s účastníkmi spravili pár fotografií.
Čítajte viac Vitráž DPOH pobúrila politikov i časť verejnosti. Romana Tabák už kontaktovala Maticu slovenskúVšetko sa to začalo v utorok 29. augusta zverejnilo DPOH na svojich sociálnych sieťach príspevok o vizuálnej kampani k novej divadelnej sezóne. „Vitráže, ktoré sú mementom minulých režimov, teraz začínajú rozprávať nový príbeh. Príbeh povstania proti strašiakom minulosti, ktorí sa pokúšajú zatemniť našu budúcnosť. V novom vizuáli sa skrývajú súčasné odkazy, nájdete ich všetky?“ píše sa okrem iného v príspevku.
Róbert Slovák, riaditeľ marketingovej agentúry Slovak & Friends, ktorá za ilustráciou stojí, pre denník Pravda vysvetlil, že dnešný protest vníma “ako najväčšiu aktivitu Matice v oblasti kultúry za ostatné roky”. Dodal, že to je podľa neho “veľká škoda”.
Je presvedčený, že keby nebolo pred voľbami, reklamná kampaň divadla by nespôsobila obdobný ošiaľ.
“Spomínam si na to, ako Kotleba zastavil divadelné predstavenie keď bol župan a to nebolo pred voľbami,” spresnil. Zdôraznil, že vizuál novej sezóny je určený pre ľudí, ktorých zaujímajú témy zobrazené na ich reklame.
“Nie pre ľudí, ktorí nedokážu rozlíšiť Štúra od Hviezdoslava či monsteru od marihuany,” podotkol. Narážal na to, že keď sa objavila prvá kritika vitráže, bustu P.O. Hviezdoslava si kritici pomýlili s bustou Ľudovíta Štúra.
Zdôraznil, že na rozdiel od niektorých, čo na ich kampaň reagujú, je ochotný tolerovať iné názory a hodnoty a viesť dialóg.
“Na rozdiel od nich sa nikomu nevyhrážam stavaním k múru, ani nikoho zo Slovenska nevyháňam, ako niektorí mňa. Ale necítim sa pod tlakom. Slovensko je moja vlasť, tu som doma a je domovom aj pre ľudí s inou orientáciou, iných národností či vierovyznaní,” ozrejmil Slovák.
Čítajte viac Matica skočila na politické hry a hovorí o „odseknutej hlave“ Hviezdoslava. Problémom LGBTI a aj ukrajinská vlajkaUzavrel, že do podobnej kampane by išiel znova, aj potom, aký ohlas vyvolala. “Len by som sa lepšie pripravil na urážky a vyhrážky, ktoré som nečakal,” doplnil.
Hlavné mesto v reakcii pre TASR označilo vizuál za vtipný a provokatívny. Podotýka, že divadlo poskytuje priestor mladým tvorcom a je otvorené pre invenčné umelecké projekty.
„Plagát pre novú divadelnú sezónu parafrázuje Alexyho pôvodné vitráže v budove DPOH, využíva bustu P. O. Hviezdoslava z divadelného foyeru a nesie ďalšie odkazy na divadelný priestor, na našu minulosť aj súčasnosť,“ skonštatoval hovorca Bratislavy Peter Bubla s tým, že divadlu želajú úspešnú sezónu a veria, že aj tento vizuál priláka nových divákov.