Realita dáva Klimáčkovi zapravdu: je naozaj také ťažké spáchať zločin v dobe, ktorá zahodila morálku?
Čierna komédia o zvlčilých ľuďoch v zvlčilej dobe.
Obyčajná rodina
Nitkami v rodine ťahá matka (Lucia Siposová), účtovníčka, frustrovaná nedostatkom peňazí. Závidí bývalej kolegyni vilu s bazénom, sleduje ju manželovým ďalekohľadom a potichu spriada plány, ktoré by mali život rodiny navždy zmeniť. Ono sa to nakoniec aj stane, ale celkom inak, ako by si predstavovala.
Otec rodiny (Viktor Horján) je bývalý učiteľ, teraz nezamestnaný. Inak láskavý otec a milujúci manžel sa nevie zaktivizovať, aby bol rodine na úžitok. Namiesto toho kradne susedom zo schránky noviny a keď ich prečíta, vyžehlí ich, aby si nikto nič nevšimol. Žehliť si to musí aj u manželky, ktorá ho občas podpichuje pre neschopnosť konať. Rodina žije v chudobe, šetrí, kde sa dá a spomína na „staré časy“ príjemných dovoleniek a rodinných výletov.
Vydarene napísanou postavou je syn (Jakub Švec), maturant, najprv presvedčený ekológ, potom rovnako presvedčený veriaci a nakoniec presvedčený extrémista. Dcéra (Romana Ondrejkovičová) je mentálne postihnutá, žije vo svojom vlastnom svete a v rodine sa cíti v bezpečí. Zaľúbi sa do nej priateľský sused Ivo (Csongor Kassai), majiteľ kaviarne, ktorý sa u jej otca učí hrať na pílu. V tom momente matka tiež začne „tlačiť na pílu“ a nechá voľný priebeh svojim vlastným ambíciám.
Rodina je divákom spočiatku sympatická, trocha strelená, ale hoci trú biedu a občas sa hádajú, držia spolu. Všetko sa však zmení. Udalosti dostanú rýchly spád a napokon vyústia celkom nečakane.
Divadlo hru Rozkvitli sekery uvádza sloganom „Veľmi čierna groteska o zvlčilých ľuďoch v zvlčilej dobe“. A naozaj, z baránka sa môže stať vlk a z obete páchateľ. Keď človek stráca zábrany, hranica medzi láskou a násilím je tenká.
Čítajte viac Varím a verím. Ale komu? Kabaret v Divadle GUnaGU odtajní staré receptyTelevízny realizmus
V novej hre Viliama Klimáčka budú naozaj kvitnúť sekery, ale najmä ľudská frustrácia a z tej nemôže vzísť nič dobrého. V divadle vedie ku groteskným situáciám a v živote k popretiu základných ľudských hodnôt. V tejto hre sa mieša oboje, diváci sa zabavia a užijú si autorovo zveličenie „á la GUnaGU“, dobre vystavané dialógy aj výborné herecké výkony. No pod vplyvom nedávnych udalostí sa divák bude na hru dívať celkom inými očami, v zmesi komiského a tragického prevládne to druhé. Priznám sa, najprv som si vravela, že u Klimáčka sme z jeho doterajšej tvorby zvyknutí na vydarenejšie vypointovanie aj sofistikovanejšiu dávku absurdna, ktoré potvrdzuje realitu. Žiaľ, realita dáva jeho téze zapravdu: je naozaj také ťažké spáchať zločin v dobe, ktorá zahodila morálku?
Lucia Siposová v úlohe matky a manželky vie byť milá aj hrubá, šarmantná aj odpudivá. Viktor Horján je ako otec a manžel láskavý aj neschopný, ona je naopak všetkého schopná. Syn maturant je vo svete bezradný a prechádza z jedného extrému do druhého. Jeho sestra je na láskavé zaobchádzanie odkázaná, no napokon sa jej ho nie celkom dostane. A priateľský sused Ivo odhalí aj svoju temnejšiu stránku. Samotný autor na hru pozýva slovami: „To, čo chceme povedať, povie najlepšie televízny realizmus. Sociálna groteska. Zveličení ľudia vo zveličenej dobe. Tak nech sa páči – sekery kvitnú!“
Rozkvitli sekery sú po dvoch úspečných komédiách Tichá noc (silenta nokto) a Varím a verím (ako chutí Slovensko) treťou a záverečnou časťou trilógie LABUŽNÍCI, v ktorých sa podstatná súčasť deja odohráva za stolom. Pri jedle sedí celá rodina, jedlo je prostriedok k spoločenskej konverzácii a zároveň šanca, ako si povedať veci, o ktorých by sa malo radšej mlčať, dodávajú tvorcovia.
Čítajte viac Viliam Klimáček lieči ľudí smiechom. Aký je humor "made in GUnaGU"?