Konečne kvalitná klasika v SND! Ako to vyzerá, keď rodinu ovládne šialenstvo?

Do Slovenského národného divadla po dlhšom čase konečne zavítala stará dobrá klasika. Režírujúca herečka Ingrid Timková siahla po dramatickom diele významného ruského autora Maxima Gorkého Vassa Železnovová. Hoci ju napísal ešte v roku 1910, má čo povedať aj dnešnému divákovi. Veď práve v tom tkvie čaro a jedinečnosť klasiky - v jej nadčasovosti.

06.06.2024 05:00
Vassa Foto:
Diana Mórová ako Vassa a Daniel Zwach ako Natáliin nápadník.
debata

Brloh šialenstva

Vassa (Diana Mórová) je tvrdá a inteligentná žena, ktorá sa po neobjasnenej smrti svojho manžela (Jozef Vajda) postaví do čela rodinnej firmy. Na jej pleciach však leží aj osud celej rodiny, ktorá je síce bohatá, no šťastie by ste v nej hľadali márne.

Vassin brat (Martin Šalacha) je alkoholik, ktorý sa po dome premáva iba v trenírkach, a na všetko má nejakú cynickú poznámku. Vassina dcéra Natália (Anežka Petrová) ide v jeho šľapajach, no v čomsi zásadnom sa od neho líši: kým on akoby zanevrel na život a prestal ho brať vážne, Natália je zatrpknutá a z jej slov i konania srší hlboký hnev.

Jej sestra Ľudmila (Soňa Fábryová) je jej úplným opakom, zaujíma ju iba záhrada a na rozdiel od zvyšku rodiny v nej nie je ani kvapka horkosti. No hoci o sebe tvrdí, že je šťastná, len ťažko sa tomu dá veriť.

Diana Mórová ako Vassa a Anežka Petrová ako jej...
Martin Šalacha ako Vassin brat, Rebeka Poláková...
+15Monika Hilmerová ako Anna, Anežka Petrová ako...

Do tohto brlohu šialenstva čoskoro zavíta Vassina nevesta Rachel (Rebeka Poláková), revolucionárka, ktorá si prišla po svojho syna. Vassa jej ho však odmieta dať, nesúhlasí s tým, aby ho vychovávala v duchu socializmu. Ich vzájomné rozhovory sú fascinujúce.

Vidíme totiž dve ženy, ktoré sú si v niečom veľmi podobné – obe sú presvedčené o svojej pravde, sú nekompromisné a hrdé – no zároveň stoja na opačných koncoch názorového spektra. Panuje medzi nimi chlad a odstup, občas sú však emócie príliš silné na to, aby ich udržali na uzde.

Za zmienku stojí aj jeden drobný detail, ktorý je príznačný práve pre ľudí z našich zemepisných šírok – nech je situácia akokoľvek vypätá, Vassa zakaždým zahlási: „Ide sa večerať!“ Spoločné jedlo je akýmsi nedotknuteľným bodom, ktorý by mal rodinu zakaždým spojiť… hoci v tejto hre k tomu nikdy nedôjde.

Rodina na prvom mieste

Vassa je veľmi intenzívna inscenácia, ktorá musela byť pre hercov neobyčajne náročná. S touto výzvou sa však všetci popasovali obdivuhodne. Každá jedna postava je jedinečná a vykreslená veľmi autenticky, čomu dopomáha skvelý, trochu upravený text Maxima Gorkého.

Diváci sú svedkami výbuchov absolútneho šialenstva, z ktorého akoby nebolo žiadneho východiska. Vassa sa pokúša získať kontrolu nad situáciou, no ani jej pevný stisk nestačí na to, aby udržal na uzde celú rodinu. Aj taká skala ako ona sa postupne začne rúcať.

Umelecko-dekoračné dielne SND pod vedením Samuela Riháka sa zaujímavým spôsobom pohrali so scénou Emy Terenovej, ktorá je celá zladená do jedného farebného motívu a zdá sa, akoby ju tvoril jeden materiál. Človek má chuť dotknúť sa jej a zistiť, z čoho sú steny, schody, lavička a podlaha.

koncert na želanie Čítajte viac Ingrid Timková: Dnes počúvame zjednodušené vety politikov. Prečo Maxim Gorkij nebol naivný hlupák?

Počas toho, ako sa herci búrlivo pohybujú sem a tam po javisku a prednášajú svoje repliky, si divák uvedomí, že scéna dodáva inscenácii aj nevšedný akustický prvok. Jediný ozvláštňujúci prvok tvorí plátno, na ktorom sa premietajú zábery zo záhrady. Divadelná hra je však natoľko veľavravná, že toho viac netreba.

Vassa Maxima Gorkého nepátra po príčinách a neponúka žiadne riešenia. Namiesto toho predostiera holú pravdu o jednej nešťastnej rodine, ktorá je odsúdená na zánik. Vassa sa svojmu osudu rozhodla postaviť, nebývala vždy taká, ako dnes – vydala sa mladá, jej grobiansky manžel ju týral a podvádzal, a ona iba skláňala hlavu.

Časom sa však obrnila a vzala veci do vlastných rúk. No nie kvôli sebe – v inscenácii by ste len ťažko hľadali miesto, kde by brala ohľady sama na seba. Nie. Zdá sa, že všetko, čo robí, každé jej rozhodnutie, smeruje k tomu, aby tým pomohla svojej rodine. Azda najväčšia tragédia tohto príbehu spočíva v tom, že to nikto z nich nevidí.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Vassa / Slovenské národné divadlo 2024 / r. Ingrid Timková, h. Diana Mórová, Martin Šalacha, Anežka Petrová, Rebeka Poláková, Soňa Fábryová, Monika Hilmerová, Jozef Vajda, Štefan Bučko a ďalší.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SND #recenzia #divadlo #Slovenské národné divadlo #Maxim Gorkij