
Divadlo je cool
Traja martinskí herci sa postupne prevtelia do klasických postáv svetovej, ale aj slovenskej drámy, aby pred očami divákov rozvinuli ich dramatické osudy. A robia to veľmi originálnym a šarmantným spôsobom. V podaní Juliány Brutovskej, Tomáša Gregu a Jaroslava Kysela sa z divadelnej klasiky stáva pútavý príbeh, texty ožívajú v skrátených verziách ako zábavné skeče, no nemýľte sa, tvorcovia sa z divadla nevysmievajú, naopak, vzdávajú mu hold a vťahujú ho do súčasnosti. Hra je určená mladým a keď hrajú mladí pre mladých, má to jednoducho šťavu. Ukážu, že divadlo je „cool“.
Vybrali si sedem dramatických diel naprieč bohatou divadelnou históriou a predvedú ich tak, ako ste ich ešte nevideli. Antigona ako ukážkový horor. Hamlet sa nápadne podobá severskej krimi. Moliérov Lakomec doslova sedí na peniazoch a my sa dozvieme, aj koľko ich vlastne mal. Statky-zmätky sa presunuli do súdnej siene, kde sledujeme spor dvoch znepriatelených strán o majetok. Z ďalšej slovenskej klasiky tvorcovia nezabudli na Dobrodružstvo pri obžinkoch, povstalecká dráma Kým kohút nezaspieva zaváňa detektívkou či psychotrilerom a Lasica so Satinským sa v zázname z predstavenia Soiree vrátia „k tej Hamlete“, čo bola už na začiatku.

„Spoločne s hercami sme hľadali spôsoby, ako predstaviť jednotlivé divadelné hry, ktoré sú súčasťou povinného stredoškolského čítania. V inscenácii sa objaví aj krátky prierez dejinami slovenského aj svetového divadla. Diela, ktoré sme spracovali, sme skoro všetci čítali, alebo sme o nich minimálne počuli. Tentoraz na 90 minút všetky ožijú na javisku,“ hovorí dramaturgička inscenácie Michaela Hriňová.

Dokonalý ťahák
Inscenácia Divadelného centra v dramaturgii Michaely Hriňovej a v réžii Pavla Viechu je nápaditá, text vznikol ako kolektívne dielo a prináša originálne spojenie zábavy, humoru a literatúry. Herci svojimi výkonmi publikum strhnú, veď kto kedy hral Hamleta aj Oféliu súčasne? Tu zvládnu dvaja naraz aj štyri postavy. Pomáha im pritom nápaditá scéna (Michaela Zajačková) aj kostýmy (Dáša Kinik), vďaka ktorým sa ľahko prenesieme z príbehu do príbehu naprieč storočiami. Stačí jedna správna rekvizita a už nie sme v starom Grécku, ale v renesancii. Jednotlivé ukážky z hier nenásilne prepája krátke sprievodné slovo, keby na niekoho tá rýchlosť bola príliš. A na záver príde malé prekvapenie v podobe on-line kvízu, do ktorého sa môžu zapojiť všetci diváci.

Divadelné centrum sa ako profesionálne neštátne divadlo zameriava na mladého diváka, najmä študentov stredných škôl, vo svojich hrách nastoľuje boľavé témy, ktoré mladých trápia. Osamelosť, neistota, vylúčenie, strach aj manipulácia. Zároveň približuje mladým zlomové body našej kontroverznej histórie bez veľkých fráz. V ich predstaveniach sa odrážajú aj výrazné spoločenské udalosti ako vražda na Zámockej aj hromadné vraždenie počas Slovenského štátu, extrémizmus, dezinformácie, manipulácia. A čo je dôležité, po predstavení s ťažkou témou študenti nezostanú so svojimi otázkami sami. Nasleduje beseda s odborníkmi, historikmi aj psychológmi.
Divadelná hra Od Antigony po Lasicu a Satinského prináša poznanie aj zábavu a ako našepkávajú jej tvorcovia, je dokonalým ťahákom k maturite zo slovenského jazyka. Pre diváka mladej generácie je to vydarený pokus, ako spoznať starú klasiku novým spôsobom. Prechádzka Od Antigony po Lasicu a Satinského je príjemný zážitok.