Minulý pondelok prišla prekvapivá správa, že vás generálny riaditeľ SND Matej Drlička odvolal z funkcie šéfky Baletu SND. Konkrétny dôvod divadlo neuviedlo, vy ho poznáte?
Oficiálne stanovisko k môjmu odvolaniu ani samotné odvolanie z funkcie mi zo strany SND nebolo doručené, preto sa k nemu nedokážem kompetentne vyjadriť. Na krátkom stretnutí s pánom Drličkom, ktoré sa konalo 8. júla 2024, mi povedal, že je v jeho kompetencii si vybrať svoj tím spolupracovníkov a so mnou spolupracovať nechce. Ako dôvod uviedol zlú atmosféru v súbore. Takéto tvrdenie je však v rozpore s už viacerými petíciami, ktoré podpísala väčšina súboru na moju podporu a o ktorých bol informovaný.
A prekvapilo odvolanie aj vás alebo ste niečo tušili?
Negatívny vzťah Mateja Drličku voči mojej osobe pretrváva od jeho odvolania z funkcie na jeseň 2022 vtedajšou ministerkou kultúry (Natáliou Milanovou, OĽaNO – pozn. red.), keď som s ním z divadla neodišla. Z môjho pohľadu by bolo neprofesionálne opustiť súbor pár dní pred premiérou. Po jeho návrate na pozíciu generálneho riaditeľa SND som vnímala viaceré osobne ladené útoky voči mojej osobe, ktoré naznačovali, že sa ma bude snažiť odvolať. Verila som, že pracovné výsledky prevážia nad jeho osobnými nesúhlasmi a že môžem očakávať profesionálne a kultúrne správanie. Žiaľ, mýlila som sa.
Pozrite si snímky primabaleríny Niny Polákovej
V oficiálnom stanovisku SND o vás hovorí ako o výnimočnej tanečníčke a o tom, že „balet pod vaším vedením potvrdil svoju pozíciu mimoriadnej obľúbenosti v očiach verejnosti. So svojím tímom priviedla na dosky SND výpravné zahraničné tituly a choreografické mená, a intenzívne pracovala na skvalitňovaní súboru“. Ako na vás toto stanovisko pôsobí?
Rekordná návštevnosť, viac než dvojnásobné ročné tržby oproti predchádzajúcemu obdobiu a pozitívne kritiky Baletu SND, na ktorého čele som stála ako riaditeľka, zodpovedná za jeho chod a nie ako tanečnica, nehovoria len o potvrdení pozície súboru, ale aj o vynikajúcich výsledkoch prekonávajúcich očakávania.

Ešte nedávno sa SND vašou prácou pýšilo – práve vy ste boli garantkou Nurejevovej verzie Labutieho jazera s náročnou choreografiou. Pred vaším nástupom do SND ste 16 rokov boli primabalerínou Viedenského štátneho baletu a s Nurejevovou verziou máte dlhoročnú skúsenosť. Taktiež ste sa podieľali na úspešnom projekte Fashion ballet, kde ste spolu s dramaturgom Kristiánom Kohútom podporili nielen mladých choreografov, ale aj slovenskú módnu tvorbu. Aj Manon hviezdneho britského choreografa Kennetha MacMillana sa k nám dostala vašou zásluhou?
Mojou umeleckou prioritou bolo priniesť na javisko SND tú najvyššiu svetovú kvalitu a tiež podpora pôvodnej domácej tvorby. V projekte Fashion Ballet sa nám počas môjho pôsobenia podarilo urobiť 12 nových baletov, diela slovenských choreografov, módnych dizajnérov a hudobných skladateľov. Vďaka mojim osobným kontaktom a mojej umeleckej garancii sme uviedli diela niektorých z najvýznamnejších svetových choreografov ako Nurejev, Forsythe, Robinns, Ashton a áno, dokonca aj MacMillanovu Manon. Diela autorov, ktorí sa na Slovensku ešte nikdy nepredstavili.

Zrazu vaše dlhoročné cenné kontakty pre SND nie sú zaujímavé?
Mám obavu, že bezhraničná osobná lojalita ku generálnemu riaditeľovi a zároveň spoločníkovi istej eventovej agentúry a bezvýhradné nasledovanie jeho osoby je dôležitejšie než kvalita a vynikajúce výsledky.
Keď ste do SND v roku 2021 nastupovali na post umeleckej šéfky baletu, v rozhovore ste mi povedali, že by ste rada uplatnili svoje predstavy, chceli ste „oboznámiť publikum s plnohodnotným umením, aby v balete našlo svoju záľubu“. Podarilo sa vám to?
Do SND som nastupovala s odhodlaním a umeleckými ambíciami, ktoré vo vzťahu k vzorovej inštitúcii považujem za adekvátne. Najdôležitejším kritériom pri ich napĺňaní bola kvalita, a to v oblasti personálneho obsadenia i umelecko-dramaturgického smerovania. Prvú divadelnú inštitúciu vnímam ako reprezentatívnu inštitúciu – to najlepšie, čo doma máme. Verím, že vytýčenou métou nemá byť priemernosť. Zvyšujúci sa divácky záujem o naše predstavenia spojený s vysokou návštevnosťou a nadšený potlesk publika ma tiež uisťujú v tom, že cesta, ktorou som sa vybrala, bola správna. Na najbližšie sezóny som chcela premiérovať ďalšie nádherné diela ako napríklad Onegin od legendárneho Johna Cranka, Romeo a Júlia, či pôvodný slovenský balet pre malých i veľkých Peter Pan, ktoré sa po mojom odchode možno už neuskutočnia.