Aký by vlastne mal byť šéf baletu? Čo je najdôležitejšie – jeho osobné tanečné úspechy, manažérske schopnosti či vychádzanie s ľuďmi?
Tak otázka nestojí. Ak je šéf profesionálom v oblasti, v ktorej pôsobí, je to určite výhodou. Ale dobrého riaditeľa z vás neurobí to, ako fantasticky odtancujete najťažšie choreografie, ale či máte osobnostný potenciál viesť ľudí. Pani Poláková v tomto zlyhala.
Ako hodnotíte vy Ninu Polákovú na poste šéfky Baletu SND – čo jej vyčítate, keď ste ju odvolali?
Nespochybňujem ambície Niny Polákovej vytvoriť z Baletu SND súbor európskej úrovne. Boli to dôvody, pre ktoré som ju angažoval a ktoré ako východisko považujem za správne. Ale ambícia a spôsob, akým sa má dosiahnuť, sú veci, ktoré treba posudzovať osobitne. Spôsob, akým Nina Poláková komunikovala s členmi súboru, je jednoducho eticky neprijateľný.
Pred pár dňami sa ohradila aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová, že ste šéfku baletu Ninu Polákovú odvolali bez jej vedomia. Prečo?
Kancelária pani ministerky, ako aj pani ministerka boli o tomto zámere vopred písomne informované. Tieto mediálne vyjadrenia preto vnímam ako nedorozumenie.
Podľa Niny Polákovej zámerne šírite informácie o šikane z jej strany a o rôznych sťažnostiach na ňu, ako to je?
Prišli sme k absurdnej situácii. Vy sami ste mi v prvej otázke vyčítali, že som verejnosť o dôvodoch svojho odvolania neinformoval. Zverejnenia dôvodov sa dožadovali pán Korčok a neskôr sama Nina Poláková, ktorá pre médiá tvrdila, že som ju s nimi neoboznámil. Vzhľadom na to, že sama bola účastná štvrťročného mediačného procesu, ktorý mal za úlohu korigovať jej správanie k súboru, je to priam neuveriteľné popieranie reality. Čiže, prosím, vráťme sa o niekoľko dní dozadu a pripomeňme si, ako som komunikoval odvolanie pani Niny Polákovej smerom k verejnosti. Pani Polákovej som sa v tlačovej správe poďakoval za jej prínos pre Balet SND a dôvody jej odvolania som žiadnym spôsobom nekomunikoval.
Tejto oficiálnej tlačovej správe predchádzalo moje osobné stretnutie s pani Polákovou, kedy som jej moje dôvody vysvetlil a ubezpečil som ju, že z mojej strany nie je žiaden záujem informovať verejnosť ani o napätí medzi ňou a súborom, ani o jej manažérskych zlyhaniach. Mojím záujmom bolo ochrániť jej reputáciu výnimočnej tanečníčky. O dôvodoch jej odvolania som informoval iba Ministerstvo kultúry SR písomnou formou.
Nina Poláková tvrdí, že ju riešila Etická komisia, pričom presne nevedela, z čoho je obvinená. Na druhej strane podľa nej v prípadoch šikany v Opere SND komisia zvolaná nebola. Ako vlastne táto Etická komisia funguje, kedy vznikla a za akým účelom?
Trochu vás poopravím. Táto komisia vznikla na základe odporúčania Hlavnej kontrolórky SND ako reakcia na predžalobnú výzvu, ktorá mi bola doručená od členky baletu v decembri 2023, v ktorom sa sťažovala na diskriminačné správanie riaditeľky Niny Polákovej. S jej znením bola Nina Poláková oboznámená natoľko dôkladne, že angažovala právnika, aby ju zastupoval. Komisia bola zložená z interných a externých odborníkov a ako nápravné riešenie navrhla angažovať externého mediátora, ktorý mal správanie pani riaditeľky k súboru korigovať. Toto odporúčanie som nasledoval, bohužiaľ Nina Poláková nie je schopná reflexie a žiaden posun v jej správaní nenastal.
Hneď v stanovisku o odvolaní Niny Polákovej bol spomenutý nový riaditeľ Baletu SND Andrej Sukhanov. Čím si získal vašu dôveru? Čo od neho očakávate? Odkedy sa ujme funkcie šéfa Baletu SND?
V prvom rade je to osvedčený manažér s viac ako dvadsať ročnou praxou. Viedol Balet SND, ako aj baletný súbor v Národnom divadle v Košiciach. Najdôležitejším faktorom, pre ktorý som sa rozhodol pre Andreja Sukhanova, je však moja osobná skúsenosť, ktorú som s ním nadobudol bezprostredne po vypuknutí konfliktu na Ukrajine. Andrej doslova zachránil niekoľko desiatok detí z ukrajinských tanečných konzervatórií.
Zabezpečil nielen ich odvoz do bezpečia, ale aj ich pravidelné tréningy v baletných sálach na Slovensku, ktoré trvajú doteraz. Jedným z miest, kde sa konajú je aj Slovenské národné divadlo. V mojich očiach je to humanistický počin, ktorý nemá veľa analógií v súčasnosti. Veľmi si ho za to vážim a som rád, že baletný súbor bude viesť niekto, kto disponuje aj empatiou.