Fio bankaFio banka

Spasitelia, pobehlice a blázni - to je najhlučnejšia vzorka spoločnosti, hovorí Peter Scherhaufer, autor novej hry v DPOH

Okrem najnovšej hry Spasiteľ z Dolných honov je Peter Scherhaufer autorom vyše desiatky divadelných hier, z ktorých päť sa dostalo do finále súťaže Dráma, ktorú organizuje Divadelný ústav. V rokoch 2015 a 2016 túto súťaž vyhral s textami Osamelosť bežca piesočných dún a Invázia. Jeho hry uviedlo slovenské divadlo Vertigo v Budapešti, Husa na provázku v Brne, bratislavský Lab či Red Cat Cabaret. V divadle Nomantinels režíroval v roku 2020 svoju hru Rukojemníci. Spýtali sme sa ho, ako sa rodila jeho novinka o spasiteľovi.

29.10.2024 08:00
scherhaufer peter Foto:
Peter Scherhaufer, autor hry Spasiteľ z Dolných honov
debata

Poznáte Dolné hony?

Z osobnej skúsenosti nie, pochádzam z Karlovej Vsi.

Ako znelo zadanie na napísanie hry pre DPOH?

Keďže DPOH je bratislavské divadlo, mala to byť bratislavská téma, ale riaditeľka divadla Valeria Schulczová vždy dodala: Ale nenechaj sa mnou obmedzovať. Vo väčšine svojich hier idem do absurdna a zaujíma sa o psychológiu. Zobral som teda archetypy určitých spoločenských funkcií alebo povolaní a zaujímalo ma, ako budú spolu fungovať.

Prečo Valeria Schulczová uvádza v DPOH Prešporské porno? A prečo pre ňu relácia Vtipnejší vyhráva bola nočnou morou?
Video
Zdroj: TV Pravda

Na tlačovke pred premiérou ste spomenuli, že vás trápi stav dnešnej spoločnosti. Keď napíšete takúto hru, je vám potom lepšie na duši?

Určite, umenie je terapeutická činnosť. Mohol by som zacitovať repliku jednej postavy v hre: o čom sa nehovorí, to akoby neexistovalo. Tým sa možno treba riadiť a hovoriť o tom, čo existuje, lebo inak sa nepohneme a nezmeníme to.

Spasiteľ z Dolných honov,  Broňa Kováčiková, Martin Madej, Annamária Janeková, Makar Tikhomirov, DPOH Čítajte viac A Godot stále neprišiel! Ani na Dolné hony. Nájde Slovensko spasiteľa v novej hre DPOH?

Ako dlho ste písali Spasiteľa z Dolných honov?

Zadanie som dostal asi pred rokom a trištvrte, hra mala veľmi veľa verzií, teda asi štyri či päť.

Lenka Barilíková v hre Spasiteľ z Dolných... Foto: Bára Podola
Spasiteľ z Dolnyýh honov, DPOH, Lenka Barilíková Lenka Barilíková v hre Spasiteľ z Dolných honov. Hrá postavu hlučnej jarmočnej či cirkusovej principálky, ktorá rámcuje inscenáciu v DPOH.

Hneď ste vedeli, ako sa do témy pustíte?

Som človek s dosť komplikovaným premýšľaním. Keď dostanem otázku, hneď vidím 70 odbočiek, čo môžem odpovedať. Takže hra vyzerá sofistikovane, ale na začiatku som nevedel, ako dopadne, postupne som k nej musel dospieť. Má strašne veľa rovín, ktoré sa otvárali, ako som to písal. Na začiatku sa to malo odohrávať v televíznom štúdiu, kde by sa odohrávala nejaká vedomostná šou a zástupcovia štyroch povolaní sa tam mali dohadovať o podobe sveta, hovoriť hlúposti, prekrikovať sa, aby ukázali, kto je najlepší, kto má patent na rozum a kto z nich môže byť spasiteľ Slovenska.

Prečo ste to zmenili? Lebo aj iná hra DPOH Prešporské porno využíva princíp zo súťaže Vtipnejší vyhráva?

Nie, Prešporské porno vzniklo neskôr, ale princíp vedomostnej súťaže v mojej hre nefungoval. V divadle je dôležitá základná motivácia. Ja som hru situoval do čakárne, kde postavy čakajú na spasiteľa. Dáva to široké možnosti, ale prekrikovanie sa v televíznej šou, že niekto chce byť spasiteľ, je strašne ploché. Preto som z toho ustúpil.

Rozumeli herci hre? Bavili ste sa o tom?

Na prvých skúškach som bol veľmi intenzívne prítomný a všeličo som vysvetľoval. Tým, že sa zaoberám psychológiou, hra má tému o traume. Všetky udalosti na časovej osi sa navzájom ovplyvňujú a všetko to presakuje do jednotlivca, aj spoločenské situácie vedia vytvoriť príbehy, ktoré extrémne ovplyvnia život človeka. Hercom som hovoril, ako trauma v jednej generácii, keď sa o nej nehovorí, sa preklopí do druhej generácie a znásobí sa aj v tretej.

Záber z hry Petra Scherhaufera Spasiteľ z... Foto: Bára Podola
Spasiteľ z Dolných honov, Broňa Kováčiková, Martin Madej, Annamária Janeková, Makar Tikhomirov, DPOH Záber z hry Petra Scherhaufera Spasiteľ z Dolných honov. Vpredu Broňa Kováčiková, za ňou Martin Madej, Annamária Janeková a Makar Tikhomirov.

Koho by hra mohla najviac osloviť?

Divák nikdy nevie, o čom to celé je, pretože každú chvíľu je hra o niečom inom. Najskôr je to revuálne, potom sa zmení na rýchly prierez históriou Slovenska, o chvíľu je to čistá psychiatria a až nakoniec dôjde k očiste. Myslím si, že záver by sa mohol dotknúť veľkého množstva ľudí. V osobných príbehoch by ľudia mohli nájsť niečo, čo zažili vo svojich vzťahoch, rodinách, živote. Cesta, ktorá k tomu vedie, však nemusí sadnúť každému. Je tam veľa absurdného humoru a šialenstva.

A veľa dobrých nápadov – napríklad Námestie zúfalstva – či odkazov na súčasnú situáciu. Budete s vývojom diania pripisovať do hry nové aktualizácie, alebo si to tam vložia sami herci, či kedy sa to zastaví? Veď každý deň pribúdajú nové podnety…

Dopĺnať asi nebudem, hoci bolo by krásne, keby každá repríza hry bola iná. Ale zasahovať do textu už nebudem. Tým, že človek počúva, čo sa deje, a potom repliky zvonka dá „do divadla“, len demonštruje, čo na nás vplýva. Prekáža mi, keď sa znásobuje frustrácia a niekto ju zneužíva na to, aby získal moc. Ľudia si zaslúžia úplne iný život, z ktorého budú mať radosť. Nemajú žiť v nejakej žumpe.

Dramaturg Vladimír Čepek na tlačovke chválil váš vtipný, odvážny, angažovaný a zároveň smutný text. Aj vy v texte vidíte toto všetko?

Áno, súhlasím, pre mňa je to absurdno-smutná tragikomédia.

Riaditeľka divadla Valeria Schulczová hovorila o obavách zo slova spasiteľ v názve hry. Vraj je toxické, pretože môže evokovať napríklad náboženské konotácie…

Ja som mal názov Spasitelia, pobehlice a blázni. To je totiž vzorka postáv a vlastne aj najhlučnejšia vzorka spoločnosti. Ale to sa podobalo na názov Jakubiskovho filmu Vtáčkovia, siroty a blázni, takže to neprešlo.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #divadlo #DPOH