Balet Bolero+ v SND okrem Ravela ponúkne aj vtáčie obrazce a Entropiu

Po opernej Líške Bystrouške a dvoch činoherných premiérach (Tatarka, Krvavá svadba) odpremiéroval svoju novinku cez víkend aj Balet SND. Pod názvom Bolero+ diváci uvidia až tri súčasné abstraktné choreografie - Murmuration, Entropy a Bolero X. Dve z nich už pravidelní návštevníci SND z minulosti poznajú, no celkom nová je tretia časť nazvaná Bolero X. Zámerom SND bolo ponúknuť v jednom programe divákom obsahovú i optickú rôznororodosť: od vzdušných impresií baletu Murmuration cez hru s časovým posunom a dokonalosť póz a javiskovej kresby druhej choreografie Entropy až po silu animálneho pohybu kolektívu v záverečnej miniatúre Bolero X.

18.11.2024 06:00
BOLERO X, Veronika Yungová, balet, SND Foto:
Veronika Yungová v balete Bolero X.
debata (3)

Práve Bolero X šéfdramaturg Kristián Kohút označil za provokatívnu a zmyselnú choreografiu, ktorá má byť žánrovou i štýlovou protiváhou veľkovýpravnej klasike, ako je Nurejevovo Labutie jazero a MacMillanova Manon. Bolero X totiž Kohút v skratke opísal ako abstraktný pohybový obraz, v ktorom sa masa päťdesiatich tanečníkov zmyselne pohybuje v rytme ikonickej skladby Mauricea Ravela.

Úžasný baletný program Bolero+ v SND

Program Bolero+ v SND tvoria tri abstraktné balety: Murmuration, Entropy a Bolero X.

Fotogaléria
Miniatúra Murmuration má pripomínať obrazce,...
Ilinca Ducin a Andrea Schifano v balete...
+6Olga Chelpanova a Viačeslav Kruť v balete Entropy.

Aj šéfka Baletu SND na tlačovke pred premiérou povedala, že po turbulentom a pre ňu šokujúcom období je až dojatá z uvedenia Bolera X. To azda v každom vyvoláva silné emócie. „Síce v Národnom divadle bolo uvádzaných už päť choreografií Bolera, no táto je prvá, ktorá využíva súčasné prvky moderného tanca,“ povedala Poláková. Abstraktná miniatúra Bolero X je uvádzaná na svetovej profesionálnej baletnej scéne po Toronte a Buenos Aires len po tretíkrát.

Úžasné možnosti ľudského tela

Začnime však po poriadku. Ako prvý z trojice abstraktných baletov, ktorým znalci dávajú aj prívlastok absolútny, pretože ide o „tanec pre tanec“, kde nie je explicitný opis postáv či situácií, sa uvádza tanečná impresia Murmuration. Choreograf Edwaard Liang, rodák z Taiwanu, ktorý však vyrastal v Kalifornii a pôsobil v súbore New York City Ballet, v ňom umelecky stvárnil kŕdle migrujúcich vtákov.

Tie vytvárajú na oblohe fascinujúce útvary. Murmurácie – meniace sa vzdušné kresby stoviek operencov sa neustále dynamicky menia. Tanečníci ich kultivovanými pohybmi stvárňujú a pritom znie minimalistický husľový koncert talianskeho skladateľa Ezia Bossa. Na javisku tak priam vidíme energiu vtákov zhlukujúcich sa do bezpečia masy, z ktorých vystupujú štyri krátke duety.

Po vtáčej choreografii a prestávke prichádza čas pre Entropy. Dielo vytvoril počas pandémie v roku 2021 choreograf austrálskeho pôvodu Craig Davidson. V popredí je čistý tanec vo svojej obnaženej podobe, Davidson chce ukázať takmer neobmedzené pohybové možnosti ľudského tela. Čerpá z techniky klasického tanca, no dáva mu šmrnc 21. storočia.

V bulletine sa dočítame, že „dôležitým prvkom tohto baletu je posun – či už v čase, v hudbe, v pohybe, ktorý pramení z technologickej komunikácie, ku ktorej nás prinútila pandémia.“ Entropy je hľadaním odpovedí na otázky, ako sa prispôsobujeme a vyrovnávame so zmenami v našom bytí. Kým pri Murmuration hrá hudbu živý orchester pod taktovkou českého dirigenta Jaroslava Kyzlinka, k Entropy znie reprodukovaná hudba londýnskeho rodáka Nicholasa Thayera, nie je však preto o nič menej pôsobivá.

Olga Chelpanova a Viačeslav Kruť v balete Entropy. Foto: Juraj Žilinčár
ENTROPY, Olga Chelpanova, Viacheslav Krut, snd, balet Olga Chelpanova a Viačeslav Kruť v balete Entropy.

Na otázku, ako vníma choreograf svoje dielo uprostred dvoch iných baletov, Craig Davidson na tlačovke odpovedal: „Vždy je pekné vidieť svoje dielo obklopené ďalšími choreografiami.“

Aj tanečníci majú zimomriavky

Vyvrcholením celého programu je však nepochybne Bolero X ako oslava sily tanca, ktorú vytvoril izraelský choreograf Shahar Binyamini. Tu divák nevie, či je viac očarený úchvatnou skladbou s opakujúcim sa rytmom a zvukovou gradáciou ,alebo tanečníkmi, ktorí vyžarujú živočíšnosť, atletickosť a vášeň.

Ako pripomenula Izabela Pažítková, slávne Bolero vzniklo na objednávku výnimočnej tanečnice Idy Rubinstein 1883¤–¤1960), pôvodne sólistky Ďagilevovho Les Ballets russes v Paríži. V roku 1928 sa očarená španielskym koloritom obrátila na Mauricea Ravela, francúzskeho skladateľa, ktorý sa narodil neďaleko hraníc so Španielskom a mal matku baskického pôvodu.

Bolero vzniklo akoby spontánne z niekoľkých nôt, ktoré zabrnkal Ravelovi slávny klavirista Arthur Rubinstein a premiéru malo hneď v novembri toho istého roku. Mimoriadny úspech prekvapil aj samotného Ravela, ktorý sa dokonca ironicky vyjadril, že „ide o jeho najlepšie dielo, v ktorom však chýba hudba.“ Bolero je vlastne španielsky ľudový tanec. To Ravelovo patrí k najpopulárnejším dielam klasickej hudby, takým obľúbeným, že sa uvádza v rôznych kútoch sveta každých 15 minút!

Pokiaľ ide o Binyaminiho Bolero uvádzané v SND, obsahom zemitej a zmyselnej choreografie je prírodná sila, z ktorej sme ako druh stvorení, sila, ktorá nás delí na individuality a zároveň spája v jednote skupiny, prezrádza dramaturgia. Tanečníci sa pri ostrých až agresívnych staccatových prvkoch takmer dotýkajú, no rešpektujú priestor svojich kolegov. Vo výslednom príťažlivom pohybe je ženská i mužská energia, pulzujúce telá tanečníkov kopírujú stupňujúcu sa hudobnú predlohu, až sa napokon zomknú do skupiny, akejsi pyramídy tiel.

Ako na tlačovke povedal choreograf Binyamini, túto prácu si nevybral on, ale tá práca si vraj vybrala jeho. Nápad vytvoriť tento typ tanečného predstavenia mal Binyamini v Južnej Kórei, keď sa snažil vymyslieť choreografiu pre veľkú skupinu tanečníkov. Ako poznamenal, so skladbou Bolero začal najprv pracovať intuitívne, neskôr skúmal aj jej históriu a rôzne hudobné predvedenia. Bolero si pamätal už z detstva ako mimoriadne majstrovské dielo, ktoré vraj mal stále v hlave.

Balet Entropy. Foto: Juraj Žilinčár
male BOLERO X Olga Chelapnova Balet Entropy.

Skladbu Bolero hudobne naštudoval a diriguje český dirigent Jaroslav Kyzlink. Ako povedal, hoci je ťažisko jeho práce v opere a symfonických orchestroch, ponuku dirigovať baletné predstavenie neodmietol, keďže má s orchestrom Opery SND dlhoročné skúsenosti. To nádherné v Ravelovej skladbe vidí dirigent napríklad aj v širokom spektre použitých hudobných nástrojov, kde popri flautách, klarinetoch a bubienkoch nechýbajú ani saxofóny. Dodal, že skladba je pre každého sólistu obrovská výzva.

Podobnou výzvou je Bolero aj pre tanečníkov, povedal sólista Peter Andel. „Celý čas si musíme počítať, ale už sme si našli oporné body. Bolero X je výbušné a sexy, záverečná gradácia v pyramíde vyvoláva až zimomriavky,“ vysvetlil a dodal, že je to pre tanečníkov bolestivejšie, pretože pri tejto choreografii zapájajú úplne iné svaly ako bežne.

Balet Bolero X. Foto: Juraj Žilinčár
BOLERO X , snd, balet Balet Bolero X.

Dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová ešte pripomenula, že choreograf Shahar Binyamini zrušil hierarchiu, a tak Peter Andel, ktorý len nedávno absolvoval konzervatórium a v SND je len krátko, tancuje spolu so skúsenou prvou sólistkou Olgou Chelpanovou.

Program Bolero+ sa najbližšie hrá v utorok 19. novembra o 11. doobeda aj večer o 19. h, v stredu a vo štvrtok, na jar budú zaradené ešte dve predstavenia.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #balet #SND #Murmuration #Entropy