Tri variácie na tému zločin a trest

V jeden večer tri premiéry. Netradičné stretnutie s britským dramatikom Dennisom Kellym a jeho hrami Láska a peniaze, DNA a Siroty pripravilo nitrianske Divadlo Andreja Bagara na piatok 14. septembra. Krimikomédiu, detektívku aj triler režijne naštudoval Svetozár Sprušanský.

14.09.2012 12:00
45 moje leto sprusansky Foto:
Svetozár Sprušanský.
debata

Nie sú tri predstavenia v jeden večer priveľkým atakom na divákov?
Keď sme jednotlivé inscenácie pripravovali, povedali sme si, že zopár fajnšmekrom a divadelníkom dáme možnosť výnimočného projektu, ako sa to vo svete občas robí. Vidieť počas „kellyovskej“ noci tri inscenácie je šanca dať motívy a témy jednotlivých hier do širších súvislostí a vzťahov s ostatnými. Po premiére budeme, samozrejme, inscenácie uvádzať osobitne.

Príde do Nitry aj vo Veľkej Británii oceňovaný Dennis Kelly?
Zatiaľ jeho agent hovorí, že áno. Aj keď je teraz Dennis Kelly pracovne veľmi zaneprázdnený, režíruje totiž podľa vlastného scenára film. Jeho životný príbeh pripomína cestu Popolušky. Vyšiel z panelákového, sociálne rozorvaného prostredia a prešiel všetkým možným. Doslova a do písmena zavadil o amatérske divadlo. Prvú hru napísal, až keď mal 33 rokov. Teraz má 42, za ten čas napísal viacero hier, úspešný televízny seriál Pulling, za ktorý získal cenu BAFTA, stal sa hviezdou alternatívneho divadla, dostal sa do učebníc ako maturitná otázka… A minulý rok pozbieral za muzikál Matilda všetky najvýznamnejšie ocenenia Olivier Awards.

Prečo ste siahli práve po Kellyho textoch?
Mám dojem, že na Slovensku sa čoraz viac stáva najdôležitejšou úlohou divadla jeho relaxačná, oddychová, zábavná funkcia. No divadlo by malo byť aj reflexiou doby, spoločnosti, človeka v nej a problémov, ktorými žijeme. Dennis Kelly je autor, ktorý vo svojich hrách veľmi zaujímavo tlmočí najaktuálnejšie problémy súčasnosti.

Čím vás zaujala trojica hier Láska a peniaze, DNA a Siroty?
V DNA je to téma tínedžerov, šikany uprostred skupiny, vzťahu jednotlivca k zákonom partie, ktoré treba za každú cenu dodržiavať a ctiť. Aj otázka zodpovednosti za vlastné správanie, nech už máme 17, alebo 14 rokov. Už niekoľko rokov je aktuálna téma v Láske a peniazoch, ktorá ho katapultovala na svetové scény. Špecificky tlmočí problémy finančnej krízy a toho, čo ju spôsobilo. Je to neuveriteľne vtipná hra o tridsiatnikoch, možno až štyridsiatnikoch, čo dnes vládnu svetu, ktorý ich naraz začal ovládať. Napísaná je ako sled obrazov, ktoré si musíte poskladať ako puzzle. Kellyho najnovšia hra Siroty je hit, ktorý sa uvádza všade vo svete pre jej dramatické kvality, ale predovšetkým pre jej tému xenofóbie a neznášanlivosti.

Siroty sú žánrovo označené ako urban thriller, bude to hrôza?
Triler áno, ale v inscenácii nie je žiadne akčné násilie. Je to príbeh manželského páru, ktorý večeria, keď k nim vtrhne zakrvavený mladý muž. Postupne začnú z rodinnej skrine vypadávať kostlivci a zisťujeme, že minulosti neutečieme a že mnohé veci, ktoré sa nám zdajú ako spoločenské problémy, sú ukryté hlboko vo vedomí a podvedomí každého z nás. Musím čestne priznať, že Siroty sú dosť nekorektná hra vo vzťahu k problémom neznášanlivosti – v našom prípade „bielych“ a Rómov. Všade, kde sa hra uvádzala, sa stretla s veľkou polemikou a niekde až škandalóznym prijatím. Dúfam, že aj naša inscenácia vyvolá polemiku a diskusiu o tomto probléme aj na Slovensku.

Sám autor priznáva, že v jeho hrách je veľa zla, nebáli ste sa toho?
Dobro a zlo je v každom z nás vo väčšej či menšej miere. A možno je úlohou divadla aj to, aby sme o zle hovorili, aby sme sa ho v reálnom živote mohli vyvarovať. Dá sa skôr rozpoznať a možno je to aj sebaočisťovanie alebo klasické antické katarzis, čo by divadlo dnes mohlo divákom ponúknuť. Vo všetkých troch Kellyho hrách je to obsiahnuté, sú to tri variácie na tému zločin a trest.

Videli ste niektorú z inscenácií Kellyho hier, ktoré sa hrajú po celom svete?
Videl som niekoľko fotografií z inscenácií, ktoré uvádzali v Nemecku alebo v Česku, a čítal nejaké kritiky. Žiadnu z inscenácií Kellyho hier som nevidel. Predstava o inscenáciách vo mne vznikala pri čítaní textov.

Ako ste hľadali pre každý z nich inscenačnú podobu?
Samotný text mi ponúkol možnosť, akou cestou sa vydať. V DNA sa ocitneme v letnej kôlni, kde sa odohrá jej príbeh. V inscenácii Siroty je to veľmi strohý priestor obývačky v meštiansky zariadenom byte sociálne stredne situovaného manželského páru. Asi najväčší problém nájsť konkretizáciu scénického vyjadrenia bol asi pri Láske a peniazoch. Zvolili sme priestor, ktorý odkazuje k trom ďalším, kde sa to v univerzalite príbehu môže odohrávať. Nechcem prezradiť, kde konkrétne, lebo to bude trochu prekvapenie pre divákov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba