Pľuha, špata, zdochlina!
Argan (Emil Horváth) je bohatý, sebecký a extrémne precitlivený na svoje zdravie, o ktorom je presvedčený, že ho zrádza. Ku cti mu slúži aspoň to, že je úprimný – je si veľmi dobre vedomý, že nie je žiadnym dobrákom, k životu pristupuje s jemu vlastným cynizmom.
Celý čas trávi uvažovaním nad svojimi neexistujúcimi chorobami, a práve neustále sledovanie sa je príčinou, prečo mu nie je dobre. Možno ste to sami zažili – čudne vám poskočilo srdce, spozorneli ste, začali ste sa kontrolovať a zrazu sa to zintenzívnilo, prepadli ste úzkosti – nie je to infarkt?!
Na tento problém poukázala aj herečka Jana Oľhová, predstaviteľka slúžky Tónky, podľa ktorej sme všetci tak trochu hypochondrami. „Prikladáme svojmu osobnému strachu veľa pozornosti, odporučila by som všetkým trochu sa upokojiť.“
Argan teda nerieši nič iné, než klystíry, ktoré preňho pripravuje jeho lekár pán Purgon (Gregor Hološka). Už na prvý pohľad ide o veľmi vynaliezavého šarlatána, ktorý má talent na rýchle vymýšľanie tých najneuveriteľnejších diagnóz a ešte neuveriteľnejších (a najmä drahých) liečebných metód.
Hlasom rozumu je v Arganovej domácnosti jeho slúžka Tónka (Jana Oľhová), a práve ich vzájomné interakcie sú tou najzábavnejšou časťou hry. Kým ju Argan okrikuje nevyberanými slovami ako pľuha, špata, mrcina či zdochlina, Tónka to všetko znáša s ľahkovážnym úsmevom.
Hneď nato mu to vracia, v jej hlase však nepočuť hnev, skôr výsmech nad Argonovými móresmi. A hoci si toho toľko dovoľuje, jej pán ju napriek všetkému neplánuje vyhodiť, berie ju ako nevyhnutnú súčasť domácnosti.
Angelika (Kamila Heribanová), Arganova dcéra, sa medzitým zamiluje do Kleanta (Milan Ondrík), svojského mladíka so zmyslom pre romantiku. Otec má však iné plány – dcéru chce vydať za Purgonovho syna Tomáša (Matej Babej/Adrián Hudák), trochu infantilného čudáka, ktorého otec vychoval na svoj podvodnícky obraz.
Angelika má len dve možnosti: buď prijme Tomášovu žiadosť o ruku, alebo splní želanie svojej nevlastnej matky Beliny (Jana Kovalčiková), ktorá ju chce poslať do kláštora.
S vynášaním súdov opatrne
Scénografia Petra Čaneckého je jednoduchá – dej sa odohráva v tanečnej sále, kde sa nachádzajú baletné tyče (využívané najmä Belinou) a zrkadlá, sprevádza ho podobne prostá hudba Andreja Majerčíka.
Túto skromnosť, ktorá má svoj nepopierateľný účel, vynahrádzajú pestré kostýmy a parochne v barokovom štýle z moliérovskej doby, o ktoré sa postarala Dáša Kinik. Strohá scéna, na ktorej sa miestami mihne aj nejaký ten výdobytok modernej doby, im dáva príležitosť skutočne vyniknúť.
Tvorcovia vytvorili veľmi zábavnú inscenáciu plnú absurdít, ktorá má spád a divák sa ani na okamih nenudí. V jednom úseku si dokonca herci strieľajú sami zo seba – ide o vtipný prvok, ktorý nepôsobí rušivo, práve naopak, pridáva hre na zaujímavosti.
Štipka sarkazmu a irónie zasa účinne pozbavila určité časti prehnanej naivity. Príbeh Zdravého nemocného nie je nijako zložitý, no funguje vďaka výrazným charakterom, skvelému humoru a nadčasovosti.

Hoci ide o komédiu, divák sa predsa pristihne pri pochmúrnych myšlienkach. Od čias, keď hra vznikla, sme sa v oblasti vedy posunuli naozaj ďaleko, no predsa sa v posledných rokoch zdá, akoby sme kráčali smerom dozadu.
Odborníci sú spochybňovaní, čoraz väčší priestor dostávajú šíritelia nezmyslov, ktoré sú často nebezpečné. Obyčajný človek sa zrazu dostáva do neistoty. Z každej strany sa naňho valia protichodné informácie a hoci si dovtedy bol istý tým, čo hovorila veda, zrazu váha. Pretože čo ak to predsa len nie je pravda?
Takáto paranoja sa môže prejaviť u hocikoho, vplýva na to množstvo rôznych okolností – ľudia, ktorí nás obklopujú, médiá, sociálne siete či úplne bežný strach a náchylnosť na úzkosti. Preto by sme nemali príliš unáhlene vynášať súdy nad druhými.
Inscenácia Zdravý nemocný je venovaná významnej teatrologičke a znalkyni Moliéra Soni Šimkovej, ktorá zomrela vlani v októbri.
„Keď sme sa rozhodli pre tento titul, naše prvé kroky a stretnutia k textu viedli práve za pani profesorkou. Bolo to intenzívne popoludnie, ktoré vyplnila presnými otázkami k budúcim inscenačným zámerom a priniesla celý štós odborných materiálov k textu. Takto fyzicky nás spolu s režisérom opäť nadchla zvedavosťou, ktorá je kľúčovým začiatkom každej inscenácie,“ píše riaditeľka Činohry SND Miriam Kičiňová v bulletine k hre.
HODNOTENIE: 5 hviezdičiek z 5
Zdravý nemocný / Slovenské národné divadlo 2025 / r. Pavol Viecha, h. Emil Horváth, Jana Oľhová, Kamila Heribanová, Milan Ondrík, Jana Kovalčiková, Daniel Žulčák, Gregor Hološka a Matej Babej/Adrián Hudák.