Xantipa nekričí, ale chce svojho muža zachrániť. Jenny Marxová manžela chráni dokonca aj pred tým, aby ich rodinu živil. A Martha Freudová si slávneho psychoanalytika položí na terapeutický diván
Tri páry, tri osudy
Na javisku sa ocitnú súčasne tri páry – Xantipa a Sokrates, Jenny Marxová a Karl Marx, Martha Freudová a Sigmund Freud, každý z inej doby, no ich osudy sa pred očami divákov odvíjajú paralelne. Ako onedlho zistíme, napriek všetkým odlišnostiam majú mnoho spoločného. Všetky tieto ženy svojich mužov oddane milovali. Všetky sa kvôli nim vzdali lepšieho, pohodlnejšieho života a pomáhali im pri ich práci. A všetky zostali v tieni svojich mužov.
Xantipa, Jenny Marxová, Martha Freudová. Partnerky slávnych mysliteľov Sokrata, Karla Marxa a Sigmunda Freuda. Na javisku Divadla Astorka Korzo ´90 odhalia svoj súkromný život.
Áno, divadelná hra súčasných autoriek Yossefy Even-Shoshan a Dalie Shimko je feministická v tom najlepšom zmysle slova – teda je prístupná rovnako ženám i mužom. A prichádza s mnohými prekvapeniami.
Xantipa (Anna Jakab Rakovská) v tejto hre nekričí, ale chce svojho muža zachrániť a chce sa mu priblížiť. Jenny Marxová (Zuzana Konečná v alternácii s Viktóriou Šuplatovou) manžela chráni dokonca aj pred tým, aby ich rodinu živil. A Martha Freudová si slávneho psychoanalytika položí na terapeutický diván. „Trocha som sa hanbila, pretože môj monológ je napísaný odvážne. Ale je oslobodzujúce povedať o ženách, že aj my máme svoje túžby,“ hovorí Anna Šišková, ktorá sa v postave pani Freudovej manželovi priznáva k svojim tajným sexuálnym snom.
„Vybrali sme si z histórie tieto tri ženy, pretože mali výrazný vplyv na prácu svojich mužov. Barónka Jenny Marxová mohla žiť v luxuse, ale všetko obetovala manželovým ideálom, bola dokonca revolučnejšia ako on. Xantipa je z histórie známa ako symbol "zlej ženy“, dokonca vraj prevrhla stôl, za ktorým sedel jej manžel, veľký filozof Sokrates so svojimi žiakmi, lenže kto im predtým na ten stôl nosil chlieb?" pýta sa autorka dialógov Yossefa Even-Shoshan. „Jenny Marxová aj Martha Freudová verne prepisovali texty svojich manželov a boli oddané nielen im, ale aj ich práci,“ dodáva spoluautorka hry Dalia Shimko, rodáčka z Nových Zámkov.

Hra Ženy slávnych mužov je prvá spolupráca týchto dvoch izraelských autoriek a zo slovenskej verzie v dramaturgii Andrey Domeovej a v réžii Aleny Weisel Lelkovej sú nadšené. „Vyzerá inak, ale výborne vystihuje esenciu tejto hry. Premyslene je skombinovaná minulosť so súčasnosťou a výkony hercov sú vynikajúce,“ hovoria autorky.

Za veľkým mužom je ešte väčšia žena
Xantipa žiada Sokrata odsúdeného na smrť, aby v mene rodiny poprel sám seba. Nakoniec skončila s najväčšou pravdepodobnosťou s deťmi ako žena samoživiteľka. Jenny Marxová prišla o svoj majetok, postavenie, dokonca aj o viaceré deti. Martha Freudová manželovi porodila šesť detí a musela pretrpieť jeho mimomanželský vzťah. Ale žiadna z týchto žien nikdy svojho muža neprestala milovať. „Ani dnes by to nebolo inak, lebo my ženy, keď niekoho milujeme, obetujeme preňho všetko,“ myslí si Anna Šišková, ktorá v predstavení so šarmom hrá Marthu Freudovú a veľmi jej to pristane. Jej hereckým partnerom je skvelý Ján Jackuliak v úlohe váženého doktora Freuda v domácom župane.
Miroslav Noga, ktorý stvárňuje úlohu Sokrata, vo svojej Xantipe vidí krásnu a múdru ženu a aj prvú emancipovanú ženu, ktorá vedela formulovať svoje názory, prvú feministku. „Považovali ju za ,zlú ženu‘, pretože si ,otvorila ústa‘, teda hádala sa. A to ženy dlho nesmeli,“ hovorí. Ženy podľa neho zostávajú nedocenené, pritom pre mužovu kariéru a pre rodinu veľa obetujú. Muži by neboli bez svojich žien takí silní, o tom je hra Ženy veľkých mužov. Ani Karl Marx (šikovný Tomáš Turek).

Za každým veľkým mužom hľadaj ešte väčšiu ženu, mohlo by znieť motto tejto hry a znelo by veľmi prirodzene. Dokonca ani Sokrates tu neprednáša svoje večné pravdy s pátosom, Marx zachraňuje celý proletariát, a pritom sa hanbí pred vlastnou ženou a doktor Freud nemá odpoveď.

Všetci herci v tejto hre sú dobrí, niektorí skvelí, a pritom si veľmi nevydýchnu. Celý čas sú na javisku, aj keď práve nie je zaostrené na ich príbeh, sledujú ostatné dva páry na scéne. „Hre pomáha jej štruktúra, nie je to jeden príbeh, ale tri príbehy vedľa seba. Na skúškach som sa tak vžila do iných postáv, že som zabudla hrať tú moju,“ priznáva Anna Šišková. Výtvarná zložka (kostýmy a scéna Eva Jiřikovská) dáva inscenácii celkom civilný ráz, pri kostýmoch sa doba sa odráža skôr v náznakoch, na jednej scéne nepôsobia rušivo a tá scéna je celkom jednoducho rozdelená na tri rovnocenné časti, každý pár sa pohybuje vo svojom priestore.
Mená Sokrates, Marx aj Freud vošli do dejín, autorky sa však rozhodli pátrať po osudoch ich žien, o ktorých sú oveľa skromnejšie správy. Hra Ženy veľkých mužov nápadito aj napínavo spája životy troch žien, ktoré poznačili záujmy manželov, ale stali sa neoceniteľné aj vďaka vlastnej sile, intelektu, odhodlanosti.
