Landovi učarovala mystika
Daniel Landa napísal muzikál Krysař na motívy novely Viktora Dyka, ktorý sa dal inšpirovať známou nemeckou povesťou.
„Zaujímalo ma, čo sa môže stať, keď je jednému človeku prepožičaná taká obrovská sila, taká obrovská moc, akú má Krysař vďaka svojej flaute. Je to veľká téma: ako premýšľa človek, ktorý rozhoduje o miliónoch osudov, čo ho pri tom ovplyvňuje… Kedysi som čítal knihu, videl som Krysařa aj v divadle a vždy ma fascinovala veľká vnútorná mystika, ktorú táto figúra má.
Nikto nevie, odkiaľ prichádza a kam mieri. Jeho tajomstvo ma natoľko provokovalo, že som dostal chuť zaoberať sa ním ďalej a pokúsiť sa Krysařov príbeh rozprávať po svojom, inak,“ vysvetlil Landa v rozhovore pre MusicalNet v roku 2001. Postaral sa nielen o texty, ale aj o hudobnú stránku a libreto.
Premiéra muzikálu sa uskutočnila v pražskej Ta Fantastike v roku 1996, neskôr vzniklo nové naštudovanie v Divadle Kalich. Zásadnú zmenu predstavovalo podľa Landu obsadenie – tvorcovia dbali na to, aby na javisku stáli skutoční herci.
Zároveň si k spolupráci prizvali aj holandského choreografa Dirka Smitsa. „Pochopil, že Krysař nie je o veľkých tanečných číslach, o oslnivých výstupoch, ale že všetko sa v ňom podriaďuje príbehu,“ okomentoval Landa.
Krysař zavítal v roku 1999 aj na Slovensko – na uvedení muzikálu na bratislavskej Novej scéne sa v spolupráci s jeho autorom podieľal režisér Jozef Gombár a scénograf Marek Hollý. Medzi účinkujúcimi bola Sisa Lelkeš Sklovská, Ivo Heller či Marián Greksa. Tvorcovia uvažovali o slovenskej mutácii, no počas prekladania zistili, že prebásnenie by spôsobilo veľké problémy.
„Na Novej scéne sa vďaka spojeniu Landu – autora – s profesionálnym divadelným režisérom Jozefom Gombárom posunul muzikál výrazne dopredu. Vystavaním jednotiacej klenby, prepracovaním a zdivadelnením jednotlivých výstupov, scénickými nápadmi, vyvarovaním sa polopatizmov a pevným vedením hercov až teraz naplno vyznela sila textu a hudby. Gombár Krysařovi dodal, čo mu chýbalo – javiskovú atmosféru. Rozprávkovú, mystickú, mrazivo hrozivú ako clivý tón Krysařovej píšťaly,“ napísala Barbora Dvořáková.
Nová verzia je agresívnejšia
Teraz sa Krysař opäť vracia na Slovensko, konkrétne do bratislavského Stars auditoria. Ide o nové naštudovanie Divadla Kalich z roku 2017, ktoré si diváci môžu prísť vychutnať v marci, v júni alebo v novembri. Réžie sa zhostila autorova manželka Mirjam Landa.
„Riešime oveľa viac detailov, než sme riešili vtedy. Mám, povedala by som, oveľa profesionálnejšie obsadenie. Mám profesionálnych tanečníkov, čo bolo moje veľké želanie. Preto budeme mať oveľa zložitejšie tance, čo dosť podporí jednotlivé piesne. Bude to rýchlejšie,“ opísala v rozhovore pre Novinky.cz.
Dodala, že jej Krysař je o niečo agresívnejší. „Dnes je viac smrti aj vrážd a všetkého, problémov vo svete, než ich bolo v 90. rokoch. A to sa dosť odráža, musím povedať. Sama som z toho bola prekvapená.“

Príbeh zostáva rovnaký aj v najnovšej verzii, nezmenili sa ani texty či hudba (o spevácke naštudovanie sa postarala Linda Finková). Do mesta prichádza tajomný Krysař (Jan Kříž), ktorému sa ľudia najradšej vyhýbajú – veria totiž, že so sebou prináša nešťastie a že je predzvesťou tragédie.
Pozval ho Starosta (Daniel Rous), ktorý sa potrebuje zbaviť premnožených potkanov. Krysař na to má jednoduchý recept – kúzelnú flautu, ktorá zabije každého, kto začuje jej tóny.
Počas jeho pobytu v meste dochádza k čoraz hlbšiemu rozkolu medzi šľachtickou triedou Ostrovanov a ostatnými, prevažne chudobnými ľuďmi, s ktorými zaobchádzajú ako s odpadom. Krysař to všetko pozoruje, no nezapája sa do vecí, ktoré sa ho netýkajú.
Keď sa však zamiluje do Starostovej dcéry Agnes (Marie Křížová), odštartuje to nezastaviteľný sled tragických udalostí. Na všetko z opodiaľ dohliada Osud (Jan Apolenář, účinkoval aj v pôvodnom naštudovaní Ta Fantastiky), ktorý je zároveň rozprávačom.
Landovej Krysař, ktorý hojne využíva symboliku, sa od tých predchádzajúcich okrem obsadenia líši aj svetelným dizajnom (Aleš Dymek a Karel Komm) a scénografiou (Martin Černý), ktorá je síce jednoduchá, no efektívna – niektoré jej časti sa v priebehu predstavenia menia otáčaním. Pribudli aj nové tanečné čísla (o choreografiu sa postarala Linda Rančáková), medzi ktorými je aj akrobacia na šáloch. Kostýmy navrhol Roman Šolc.
Návrat muzikálového hitu si pochvaľujú diváci aj odborná kritika. „Mirjam Landa Krysařa veľmi dobre pozná. Spolu s tvorcovským tímom a skvelým obsadením pripravila muzikálu dôstojný návrat po všetkých stránkach.
Čakajú vás vyrovnané herecké a spevácke výkony, vydarená scéna s minimom technikov a zatmievačiek, množstvo skrytých aj jasných symbolov, humor a originálna choreografia. Zarytí fanúšikovia budú jasať, tí noví prídu na kvalitné muzikálové dielo, ktoré nestarne. Divadlo Kalich má ďalší muzikálový hit,“ zhodnotila v recenzii pre Musical Andrea Ulagová.