Nová hra v Divadle Aréna si posvieti na ľudskú krutosť a boj o moc.
Mac a Beth
Shakespearov Macbeth patrí k divadelnej klasike. Tragédia o túžbe po moci a kráľovražde v Divadle Aréna však dostala nové šaty, čím sa nadčasový Shakespeare sa stal ešte aktuálnejší. Režisér a autor Škótskej hry Roman Polák sa zahráva s motívmi ľudskej krutosti, predhadzuje nám obete mocichtivých vrahov a na povrch nechá vyplávať všetky šťavy, ktoré ich dusia. Divák to cíti o to silnejšie, že v tejto hre vystupujú len traja herci, akoby sa dusili vo vlastnej bubline, v ktorej mátoží túžba po moci aj šialenstvo.
Krutosť tu má dve tváre, ktoré sa navzájom prelínajú. Namiesto Macbetha a Lady Macbeth sú tu Mac (Róbert Sipos) a Beth (Alena Pajtinková), navzájom prepojení ako jedno telo a jedna duša. Nezáleží na tom, kto s myšlienkou zabiť kráľa prišiel skôr, vražednú dýku akoby viedla jedna ruka. Tu sa Roman Polák pridŕža predlohy, hoci „vyrovnáva sily“ medzi mocou mužov a mocou žien. Obaja môžu byť silní, obaja môžu byť slabí. Ruky majú od krvi a nevedia sa zastaviť. A obaja sú nešťastní.
Dvaja mladí herci na javisku predvádzajú všetko, čo k tejto hre patrí: bolesť, strach aj chamtivosť, pohŕdanie… Silný vojak a slabá žena si môžu vymeniť úlohy, môžu si dokonca aj vymeniť repliky, lebo sú jedno. V každom ich monológu, vo vzájomných dialógoch akoby si hovorili: „Treba ísť na doraz, na hranu, vtedy hra vzrušuje, vtedy hra zabúda, že je hra a stáva sa na okamih skutočnosťou“. Ako postavy hrajú svoju hru o moc, ktorú napokon ako v Shakespearovi prehrajú, ako herci hrajú o priazeň divákov a vyhrávajú na celej čiare. V každom geste, v každom výraze tváre sa odrážajú všetky silné emócie, ktoré prežívajú duše ich postáv. Sú strhujúci v intímnych rozhovoroch aj keď sú ponorení do svojho vnútra, v rozhovore sami so sebou. Vďaka vynikajúcim hercom Róbertovi Siposovi a Alene Pajtinkovej, ktorým skvelo asistuje Michal Noga, sa divák do hry celkom ponorí a prežíva celú drámu spolu s nimi.

Kostýmy Daše Krištofovičovej nápadito prepájajú minulosť so súčasnosťou, Mac postupne zvlieka vojenské brnenie a vymieňa ho za oblek, Beth renesančné šaty nahradí spoločenskými a je to také prirodzené ako tok času. Veď to aj je cieľom tejto hry, prepojiť históriu s dneškom a svojím dielom k tomu pomáha aj scéna a projekcie (András Cséfalvay). No najviac tento odkaz nesie samotný obsah hry, ktorú vytvoril Roman Polák. Aj keď narážky na posadnutosť telesnosťou a sexom netvoria to najdôležitejšie v jeho obraze súčasnosti, práve preto by nemuseli zaberať viac priestoru než je nutné – a to nemá nič s prudérnosťou.

Moc a krutosť
Škótska hra je hra o moci a o morálke, o ľudskej krutosti aj ľudskom nešťastí, ktoré ju plodí. Pretože moc nie dielom náhody. „Každý, kto sa dostal k moci, musel pochopiť mechanizmus svojej doby, využiť jej slabosti a v pravý moment zasadiť rozhodujúci úder. Diktátori neprichádzajú tam, kde fungujú inštitúcie – moc si berú v čase krízy,“ varujú tvorcovia. Ako pripomínajú, diktátori bývajú citovo chladní, nemajú schopnosť empatie, ale majú extrémnu potrebu kontroly a často trpia paranojou. Stalin vyrastal s otcom, ktorý ho kruto bil. Lenin videl popravu vlastného brata. Francov otec rodinu opustil. Mussoliniho zas otec podporoval v agresívnom správaní. Súkromné traumy jednotlivcov však môžu spôsobiť skazu celým národom.

Ani Mac zo Škótskej hry na začiatku možno po moci až tak netúžil, rovnako ako jeho predobraz Macbeth sa skôr dal opantať ambíciami svojej manželky. O čo jej vlastne išlo? O majetok? O postavenie? O pomstu? Lenže moc človeka mení. Aj Beth z Polákovej hry sa zmieta v extrémnych pocitoch, miestami je nešťastná žena a obeť, miestami je cynická a citovo chladná až zvrátená vrahyňa. Keď smúti za uhynutými králikmi, ktorým sama nedávala žrať, hovorí: „Povzbudzovala som ich, nech veria, že ich moja láska zachráni, že ich vylieči… ale nepomohla, zdochli.“ A my si na mieste tých králikov môžeme predstaviť hoci zástupy ľudí v táboroch smrti a na mieste Beth diktátora. Áno, dejiny ľudstva sú krvavé, a práve preto musíme byť ostražití. Polákova Škótska hra svojím spracovaním vnáša nové napätie aj do večnej témy so známym koncom a určite prekvapí. Jej prekliatím môže byť iba ak zostane nepochopená.
