O šiestej večer bol ohlásený začiatok protestu Netreba nám Netrebko, ktorý zorganizovala platforma Otvorená kultúra! Podľa tlačovej správy, ktorú poslala médiám v deň koncertu, tak chcela vyjadriť „ostrý nesúhlas s jej drahým a neetickým vystúpením“.
Zároveň však vyzvala účastníkov protestu, aby neprovokovali a nedali sa vyprovokovať k agresívnemu správaniu. Zhromaždenie totiž malo mať nielen protestný, ale aj pietny charakter, chceli si tu uctiť ukrajinských umelcov, „ktorí padli v Putinovej vojne“, a tak prosili účastníkov, aby nepoužívali rapkáče, píšťalky ani iné hlučné nástroje.
Bez rapkáčov
Na proteste pred budovou SND sa napokon zišlo niekoľko stoviek ľudí (podľa rôznych zdrojov ich bolo čosi medzi 500 a tisíc), ktorí si vypočuli, ako členovia Činohry SND Zuzana Fialová, Jana Kovalčiková, Rebeka Poláková a Richard Stanke čítali desiatky mien ukrajinských umelcov, „ktorí padli v ukrajinskej vojne alebo boli zavraždení ruskými zbraňami“. Anne Netrebko protestujúci vyčítali, že v minulosti vraj podporovala Vladimira Putina a separatistické republiky na východe Ukrajiny. Otvorená kultúra! tvrdí, že účinkovanie Netrebko na Slovensku stálo daňových poplatníkov na Slovensku takmer 300 000 eur len na honorároch.
Keď krátko po šiestej do divadla začínali prichádzať prví návštevníci, mohli počuť mená ukrajinských mŕtvych, ktoré čítala herečka Zuzana Fialová, prípadne vidieť fotografie z frontu a zničených ukrajinských miest od slovenských reportérov Andrey Kalinovej, Pavla Pekarčíka, Tomáša Benedikoviča, Gabriela Kuchtu a Juraja Mravca. V rukách ich smerom k divákom držalo 13 študentov.
S veľkým transparentom s nápisom „Rusko je teroristický štát“ a obrázkom lebky s črtami Vladimira Putina si ľudia mohli všimnúť aj bývalého šéfa SND Mateja Drličku. Stál hneď pred pútačom na operu Svätopluk. Reportér Andrej Bán, ktorý – ako pripomenula Otvorená kultúra! – bol na Ukrajine v roku 2014, keď Rusko anektovalo Krym a odvtedy sa pravidelne na Ukrajinu vracia, prirovnal Annu Netrebko k hokejistovi Ovečkinovi, ktorý „sa dodnes hrdo hlási k podpore Vladimira Putina“. Ďalším protestujúcim bol spisovateľ Michal Hvorecký, ktorého Otvorená kultúra! označila za znalca ruskej i ukrajinskej literatúry a milovníka opery. Ten vyzval, aby ľudia namiesto ruskej sopranistke venovali pozornosť ukrajinskému umeniu.
Svojou tlačovou správou tiež ešte pred začatím koncertu kontrovalo aj SND, ktoré okrem zdôraznenia kvalít a úspechov Anny Netrebko uviedlo, že SND opätovne odsudzuje vojnový konflikt na Ukrajine a pripomína, že „umelkyňa dôrazne túto vojnu odsúdila v marci 2022 a na svojom statuse aj osobným postojom sa dištancovala od vojnového konfliktu“.
Netrebko v ňom uviedla: „Výslovne odsudzujem vojnu proti Ukrajine a moje myšlienky sú s obeťami tejto vojny a ich rodinami. Mojím postojom vždy bolo, že som apolitická osoba. Nechcem byť spájaná so žiadnym ruským vedením ani s Vladimirom Putinom“. Zároveň Anna Netrebko zdôraznila: „Som Ruska a milujem svoju vlasť, ale mám mnoho blízkych a priateľov na Ukrajine. Bolesť a utrpenie civilného obyvateľstva mi trhajú srdce. Chcem, aby sa táto vojna skončila a ľudia mohli opäť žiť v mieri. Nútiť umelcov a verejné osobnosti, aby verejne vyjadrovali politické postoje a odsudzovali svoju vlasť, nie je správne. Nie som politická osobnosť, som hudobníčka a mojím poslaním je spájať ľudí bez ohľadu na ich politické názory.“

Šantivý začiatok
Keďže v deň koncertu Anny Netrebko sa v činohre hrali dve ďalšie predstavenia – Krvavá svadba a Tatarka, niektorí operní diváci, ktorým bolo nepríjemné predierať sa v slávnostnom oblečení pomedzi protestujúcich s ukrajinskými vlajkami, mierili zdanlivo k činohre a až potom odbočili k vedľajšiemu vchodu do opery a dali si skontrolovať lístok.
Vnútri divadla vládla celkom iná atmosféra. Ľudia študovali program, pohrúžil sa doň najmä dôstojný hudobný kritik, alebo pokukovali po ostatných návštevníkoch. Z ministrov sa napokon dostavili len traja – Martina Šimkovičová za kultúru, Denisa Saková z rezortu hospodárstva a Richard Takáč z ministerstva pôdohospodárstva, zo známych politických tvárí sa mihla aj Romana Tabaková, Dušan Jarjabek a opozičná politička Dana Kleinert zachytila na fotke z balkóna SND dokonca Vladimíra Mečiara. Na vystúpenie Anny Netrebko, ktorá patrí k najvýznamnejším sopranistkám modernej histórie, sa prišli pozrieť aj Peter Dvorský či Jolana Fogašová – obaja boli jej vystúpením nadšení, ako nám povedali po koncerte.


S úderom siedmej hodiny na javisko, ktorého zadná stena pripomínala žiarivú hviezdnu oblohu, prišli hudobníci, potom vychytený dirigent Michelangelo Mazza, ktorý spolupracoval napríklad aj so slávnym Riccardom Mutim a má za sebou vystúpenia v Carnegie Hall. Všetci však boli najviac zvedaví na Annu – a tá nesklamala. O chvíľočku šantivo vystrčila hlavu z portálu, ako keď dieťa sonduje, čo sa okolo deje.
Diváci spustili potlesk, čo divu v trblietavých strieborných šatách vylákalo na pódium – doslova tam vtancovala. Ihneď si získala publikum – či bravúrnym spevom alebo keď sa pri slávnom duete Libiami ne 'lieti calici z Verdiho La Traviaty hneď pustila do tanca s britsko-talianskym sólistom Freddiem De Tommasom. Nasledovala sólo ária Adriany Lecouvreur, diváci nadšene kričali bravo, dirigent Annu bozkával a ona… vyzerala šťastná. Okamžite si získala sympatie publika.
Vzápätí ju vystriedal Freddie s áriou Enza z opery La Gioconda, potom orchester zahral Sinfoniu z Verdiho Sily osudu a potom znova prišla trblietavá a žiariaca Anna, a tak publikum očarila áriou Lenory Pace, pace, mio Dio (tú v minulosti spievala aj Maria Callas, ku ktorej Netrebko prirovnal aj Peter Dvorský), že zožala búrlivý aplaus. Anna vyzerala dojatá, urobila pukrlík…
Zvládla aj čardáš
A potom prišlo veľkolepé finále z Verdiho Aidy, kde sa k Anne a Freddiemu v závere na chvíľočku pridala aj mezzosopranistka Terézia Kružliaková. Tú sme odchádzajúc z koncertu stretli pri nastupovaní do taxíka a opýtali sa jej, čo pre ňu vystúpenie s Netrebko a De Tommasom znamenalo. Ešte stále v nadšení z koncertu nám Kružliaková povedala: „Ani slovami neviem opísať, aký zážitok pre mňa bol spievať s Annou Netrebko. Ako umelkyňu si ju nesmierne vážim, je výborná operná speváčka svetových parametrov. To je jedna jej stránka. Čo ma však ešte viac potešilo, je, že Anna je spontánny človek, veľmi ústretová a milá aj v zákulisí. Veľmi si vážim, že som mohla po jej boku a tiež po boku skvelého dirigenta Michelangela Mazzu a skvelého tenoristu Freddieho de Tommasa vystúpiť. S úžasom som pozorovala ich umenie.“

Ako sa vlastne zoznámili? „Prvýkrát sme sa stretli na generálke koncertu. Zaujímavé bolo, že sme sa nestihli poriadne zoznámiť, udialo sa to až počas veľkého čísla z opery Aida, kde som im popriala Pace, teda pokoj. Po tomto krásnom čísle na generálke sme si podali ruky. Chvíľku sme sa rozprávali aj s Freddiem, povedala som mu, ako ho uznáva môj kolega Tomáš Juhás – stretli sa pred časom v Litomyšli. Freddiemu zažiarili oči, keď si na to spomenul. Umenie jednoducho spája. Na tomto večere sa mi najviac páčilo, že hoci ide o slávne osobnosti, sú najmä ľudskí. Som vďačná, že som na tomto koncerte mohla participovať.“
Skočili by teda spolu po koncerte aj na kávu? Terézia Kružliaková sa zasmeje: „O takomto čase už kávu nepijem, ale deci vínka by som si dala a tešila by som sa na spoločný rozhovor. Počula som, že Anna je vychýrená kuchárka a verím, že tak ako krásne spieva, aj jej kulinársky svet musí byť veľmi zaujímavý. Som tiež gurmán, takže asi by sme si rozumeli. Ďakujem, že mi vedenie SND dalo dôveru a postavilo ma na javisko spolu s týmito vzácnymi umelcami.“

Po prestávke sa Anna na druhú polovicu koncertu preobliekla do éterických červených šiat s trblietajúcim sa opaskom. S Freddiem úžasne odspievali scénu Toscy a Cavaradossiho a Peter Dvorský nám po koncerte prezradil, že sa počas nej vžíval do roly De Tommasa a predstavoval si, aké by bolo spievať s Annou. V tej chvíli mi prišlo na myseľ, že pred necelými dvoma rokmi práve Petra Dvorského predošlý šéf SND Drlička hrdo prezentoval ako člena novej umeleckej rady, no kým teraz tenorista nadšene počúval Annu, exriaditeľ Drlička stál vonku s transparentom o teroristickom Rusku.

Ťažko povedať, ktoré z hudobných čísel bolo krajšie – po Tosce prišla ária Musetty z Pucciniho Bohémy a pred záverečným duetom Andreu Chéniera a Maddaleny z Giordanovej opery Anna zvládla aj Čardášovú princeznú. Na záver ešte klaňačka, pri ktorej sa srdečne chytila za ruky s našou Teréziou Kružliakovou, veľké ovácie postojačky a prídavky. Zo sály s 860 miestami znelo z mnohých hrdiel bravo.