Okolo koncertu Anny Netrebko sa vyrojili rôzne kontroverzie, či je vhodný alebo nie? Vy ste takto uvažovali?
Neuvažovala, Anna Netrebko je jednou z najlepších sopranistiek dnešnej doby, úžasná umelkyňa. Celým svojím srdcom, mysľou, telom a všetkými talentmi, ktorými je obdarená, sa venuje opere veľa rokov. Je naozaj vynikajúca, komplexný umelec, profesionál, ktorý účinkuje na najprestížnejších operných scénach sveta a teraz prišla aj do SND. To je výnimočný aj manažérsky počin terajšieho vedenia opery SND. Pevne verím, že v najbližších rokoch budeme môcť v SND privítať aj iné operné svetové hviezdy. Pre mňa je umenie kozmopolitné a apolitické, umenie má spájať, a nie rozdeľovať. Je mi veľmi ľúto, čo sa v posledných mesiacoch na Slovensku v umení deje, ako jeho určitá časť rozdeľuje našu spoločnosť. Úprimne ma mrzí, že sa to deje práve u nás, v Bratislave. Na pomerne malom Slovensku zrejme nevyriešime celosvetové politické problémy, to riešia najvýznamnejší politici sveta. Veľmi dobre všetci vieme, že pani Netrebko žije dlhé roky vo Viedni, je domácou sólistkou tamojšieho ansámbla a pred jej predstaveniami vo Viedni sa žiadne obvinenia ani štrajky voči nej neorganizujú, ani v iných štátoch sveta kde účinkuje, prečo práve tu? Vidím v tom len politický zámer určitej skupiny ľudí. Opakujem umenie má spájať nie rozdeľovať.

Otvorená kultúra tvrdí, že kultúra sa od politiky nedá oddeliť. S tým nesúhlasíte?
Umenie môže reflektovať politiku – ale umeleckými výpoveďami a umeleckými dielami. Nemyslím si, že je vhodné, aby akokoľvek inak zasahovalo do politiky. Samozrejme sme demokratická krajina, na ulici si každý môže povedať, čo chce, no napriek tomu som presvedčená o tom, že umenie má ľudom prinášať aktuálne témy v umeleckých dielach a nie štrajkom na ulici. Pokiaľ ide o všetky tie obvinenia na adresu Anny Netrebko, dala pred pár rokmi jasné vyhlásenie – asi na tretí či štvrtý deň od začatia vojny na Ukrajine, že je proti akejkoľvek vojne a od vojny sa dištancovala. Tento jej postoj bol jednoznačný a aj zverejnený vo širokých svetových médiách, k tomu nie je viac čo povedať.
Čo hovoríte na jej program s áriami z Verdiho La Traviaty, Sily osudu, Aidy či Pucciniho Toscy, Bohémy a Giordanovej opery Andre Chénier?
Program bol náročný a krásny, naozaj som si koncert a jej vystúpenie umelecky užila, o to viac, že tento repertoár spievam tiež a do do detailu ho poznám. Po vokálno technickej, aj interpretačnej stránke bol koncert mimoriadny. Aj pán dirigent Michelangelo Mazza a tenorista Freddie de Tommaso s ňou dokonale dokázali súznieť a užívali si spoločné chvíle na javisku. Išli sa tam pre nás všetkých, čo sme tam boli, doslova umelecky rozdať. Pred troma rokmi som vo Viedenskej štátnej opere robila cover za Annu Netrebko na Lady Macbeth vo Verdiho opere Macbeth, kde vtedy spieval aj Freddie. Mám na nich oboch veľmi milé spomienky. Freddie je profesionál a výborný tenorista a dnes aspieval nádherne. Veľmi ma potešilo, že Anna si na tento koncert vybrala práve jeho, dnes večer zazneli nádherné a náročné duety.
V jednej árii z Verdiho Aidy s oboma sólistami vystúpila na chvíľu aj mezzosopranistka SND Terézia Kružliaková. Čo pre speváka takéto niečo znamená, môže ho to posunúť v kariére ďalej alebo je to len jedinečný zážitok?
Tereza Kružliaková je našou domácou stálicou, skvelá umelkyňa. Účinkuje predovšetkým v SND a na Slovenku. Celkom určite to bol pre ňu mimoriadny zážitok zaspievať si s takou opernou divou, akou je Anna Netrebko.
Stihli ste sa dnes s Annou Netrebko stretnúť?
Nie, nestretli sme sa. Dobre poznám, že umelec potrebuje a vyžaduje súkromie pred vystúpením, rešpektujem to.