Tvorcovia zdôrazňujú, že hra vznikla ako veľká medzinárodná koprodukcia, prvá svojho druhu pri príležitosti 80. výročia konca druhej svetovej vojny. Divadlo Jána Palárika na nej spolupracovalo s Divadlom Jana Kochanowského v Opole v Poľsku a Academy for Theatre and Digitality v Dortmunde.

Mená Wetzler a Vrba môžu byť mnohým, najmä v Trnave, známe. Veď spisovateľ a novinár Alfréd Wetzler je tunajším rodákom a hoci Rudolf Vrba sa narodil v Topoľčanoch ako Walter Rosenberg, neskôr sa s rodičmi presťahoval práve do Trnavy. Obaja sa zoznámili v Auschwitzi, odkiaľ sa im v roku 1944 podarilo utiecť a podať kľúčové svedectvo o fungovaní koncentračného tábora. Príbeh dvojice zaujal aj režiséra Petra Bebjaka, ktorý o tom v roku 2021 natočil film Správa. Vráťme sa však k Paškovi a jeho divadelnej hre s nezvyčajnou štruktúrou.

Fotografka hrôz
Ako prvých diváci uvidia trnavských hercov (Lukáša Herca, Martina Hronského, Tomáša Vravníka, Danu Droppovú a hosťujúcu Evu Gribovú), ako čosi maľujú na scénu pokrytú veľkým papierom. Po chvíli pochopíme, že ide o plány plynovej komory. Nad hlavy hercov sa spustí filmové plátno, kde môžeme sledovať hercov a herečky z divadla v poľskom Opole, ktorí vyvolávajú fotografie. Poliaci totiž v hre stvárňujú príbeh Fay Schulmanovej, nadanej mladej fotografky, ktorá pochádzala z maličkého poľského mestečka Lenin (nemalo nič spoločné s ruským revolucionárom, dnes je súčasťou Bieloruska).
Jej sľubnú kariéru prekazil vpád gestapa, ktoré v mestečku zriadilo židovské geto, kde 14. augusta 1942 Nemci v spolupráci s Poliakmi zabili 1 850 Židov vrátane jej rodičov, sestier a mladšieho brata. Ušetrili iba 26 ľudí, medzi nimi aj Fay, vtedy ešte Lazebníkovú – aby robila fotografie nacistom, dokonca od nej žiadali zachytiť aj vraždu jej vlastných príbuzných!

A neuveriteľne strhujúci príbeh Fay, ktorú hrá herečka Magdalena Mascianica, sa prelína s filmom o Štefanovi Luxovi. Ten sa narodil 11. novembra 1888 v Malackách, vyštudoval gymnázium v Bratislave a právnickú univerzitu v Budapešti. Po škole sa však chcel venovať divadlu, a tak odišiel do Berlína, kde ako herec získal angažmán v prestížnom Deutches Theater. Ako Žid však po prvej svetovej vojne začal pociťovať prvé prejavy antisemitizmu novej Weimarskej republiky.

Založil Sociálnu filmovú spoločnosť a natočil film Spravodlivosť s hviezdnymi hercami. Film o téme tzv. večného Žida v európskej spoločnosti kritizoval stáročnú neznášanlivosť voči židovskému národu. Premiéra v marci 1920 vyvolala škandál a film stiahli z distribúcie. Lux sa potom pretĺkal ako scenárista a novinár. Keď v roku 1933 Hitler uchopil moc, Lux aj s manželkou a synom odišiel do Prahy. Písal do Prager Presse a chcel založil prvé židovské divadlo, no to mu nevyšlo, takže mal čoraz silnejší pocit zmaru.

Vo filme, ktorý je súčasťou Paškovej inscenácie, Luxa stvárňuje nemecký herec Daniel Kamen. Ten cestuje vo vlaku s nádejnou herečkou Idou (hrá ju Lili Winderlich), tej sa zdá povedomý, baví sa s ním o avantgardných filmoch ako Kabinet doktora Caligariho aj o Hitlerovej obľúbenej režisérke Leni Riefenstahl, no obaja prichádzajú k záveru, že viac než jej propagandistický film Triumf vôle ich Leni Riefenstahl zaujala ako tanečnica. Ako sa dá dozvedieť z bulletinu k inscenácii, film bol natočený pre inscenáciu v Deutsches Theatri v Berlíne a celý netradičný multižánrový zážitok pomáhajú zrealizovať odborníci na digitálne technológie z divadla v Dortmunde.

Poľská i nemecká časť na plátne má slovenské titulky, no odohráva sa vo veľmi rýchlom tempe, takže divák nemá veľa času vydýchnuť si. Tŕpne o mladú Fay, ktorej stále hrozí nejaké nebezpečenstvo – ak by nestihla vyvolať portrét nacistu do hodiny, zastrelil by ju, neskôr sa dostáva k sovietskym partizánom. Zisťuje však, že tí sa k nej a ostatným Židom v brigáde správajú tiež kruto a antisemitsky.
Z bulletinu sa divák dozvie pokračovanie toho, čo už v hre neuvidí: ako Fay vo svojich memoároch (vyšli v Toronte v roku 1995 pod názvom A Partisan's Memoir) napísala, že krutosť nacistov sa iba zamenila za krutosť boľševikov. Fay popisovala drancovanie poľských dedín sovietskymi partizánmi, prípady znásilňovania či strieľania Židov, ktorí už nechceli byť súčasťou sovietskej brigády. Ona sama v brigáde slúžila od septembra 1942 do júla 1944, pomáhala ako zdravotná sestra a urobila vyše sto snímok, ktoré schovávala v lese. Dúfala, že ich raz zverejní a ukáže svetu dôkazy nacistických zločinov. Po vojne sa vydala za židovského partizána Morrisa Schulmana a v roku 1948 s ním emigrovala do Kanady. Zomrela v Toronte 24. apríla 2021 ako stojedenročná!
Každá krajina má svojho Wetzlera
V divadle však striedavo vidíme trnavských hercov, ako sa brodia v snehu – je to bielym papierom pokrytá točňa, utekajú, hladujú rozprávajú sa o recepte na pečenú morku, strácajú súčasť dôležitej správy z Auschwitzu a potom posolstvo predsa len doručujú na jarmoku v Čadci. Často rozprávajú ako chór, striedajú si postavy, komentujú aj svoje vlastné konanie na scéne. Aj to má prispievať spolu s metódou živého vysielania a použitím filmového plátna vytvárať scudzovací efekt.

Režisér Dávid Paška v bulletine vysvetľuje, že „chce minulosť sprítomňovať v objektívnej vecnosti, aby sme mohli vzbudiť argumenty a kritické myslenie, nie emócie“. Uvedomuje si, že to môže pôsobiť chladne, no verí, že divákov to zaujme.
Potvrdzujem, že sa mu to podarilo – diváci síce tušia, že zúfalý Štefan Lux sa na zasadnutí Spoločnosti národov v Ženeve chystá k najradikálnejšiemu kroku a k najvyššej obete, no predsa sú v napätí. Hoci si Paška najskôr myslel, že téma druhej svetovej vojny a fašizmu je sprofanovaná, uvedomil si, že európska spoločnosť katastrofu stále nestrávila, naopak „opätovne zo skrine do verejného priestoru vypustila antisemitizmus a fašizmus“.

Práve preto chce Paška aj mladým touto inscenáciou klásť dôležité otázky: Kde sa rodí nenávisť? Prečo máme tendenciu banalizovať zlo či byť voči nespravodlivosti apatickí? Nechce stereotypne ukazovať Slovákov a Poliakov iba ako obete a Nemcov ako tyranov. Podľa neho každá krajina má „svojho“ Wetzlera, no skúsenosť s antisemitizmom či s holokaustom je vždy trošku iná. Takže sme dnes múdrejší a odolnejší ako naši predkovia? Aj bez explicitného zobrazenia násilia je Paškova inscenácia mimoriadne silná a pôsobivá.