Slovenské reggae je s nami dlhšie, ako si myslíme

Elán, Miroslav Žbirka, Peter Nagy – niekoho možno prekvapí, že prvé reggae rytmy u nás šírili aj tieto mená populárnej hudby. Slovenská reggae scéna má však jeden významný míľnik – rok 2008 a vznik festivalu Uprising. Jeho deviaty ročník sa začína už piatok na bratislavských Zlatých pieskoch.

26.08.2016 09:00
Uprising Medial Banana Reggae festival Foto:
Medial Banana sú na Uprisingu ako doma. Na deviatom ročníku vystúpia v sobotu popoludní. (na snímke ich minuloročný koncert)
debata (1)

Počas piatka a soboty sa na štyroch pódiách Uprising Reggae Festivalu postavia pred davy fanúšikov nielen zahraniční hostia ako Alborosie, Nneka, Tarrus Riley či Konshens. Núdza nebude ani o zástup interpretov, ktorí prídu reprezentovať domácu scénu. Festival od svojho počiatku výrazne prispel k rozvoju slovenského reggae, no prvé prieniky s jamajskou hudbou tu boli už oveľa skôr. V istom zmysle sa dá hovoriť o scéne pred a po Uprisingu.

„Reggae na Slovensku existuje už od 80. rokov. Či už sú to staré skladby Elánu, Miroslava Žbirku, Richarda Müllera, Petra Nagya – to už síce hovorím aj o 90. rokoch, keď to už išlo viac do danceflooru, ale v 80. rokoch všetky tieto top slovenské mainstreamové kapely hrali reggae, aj keď to nebolo tak prezentované. Keď si to vypočujete, zachytíte ten reggae rytmus, samozrejme svojský, pretože sa to snažili kopírovať, ale hral sa. Slovákom ten rytmus vôbec nie je cudzí,“ približuje začiatky reggae na Slovensku Svetozár Moravčík z festivalu Uprising.

Po hudobníkoch, ktorí sa reggae inšpirovali, sa postupne začali objavovať aj zástupcovia tohto žánru, alebo jeho blízkych „príbuzných“, ako napríklad známa ska kapela Polemic či formácia Ventil RG, z ktorej neskôr vznikla kapela Vidiek. Vôbec prvý slovenský reggae album Vdýchni reggae vydal v roku 1995 Robo Grigorov. Moravčík však pripomína aj známe duo z druhej polovice 90. rokov: „Možno to znie smiešne, ale aj Mc Erik & Barbara robili dancefloor, čo je taká komerčná obdoba reggae a dancehallu. Mc Erik po celý čas kopíroval jamajský štýl raggamuffin.“

Festival, ktorý pohol scénou

Polemic a iné menšie slovenské kapely ako Ska-pra šupina či Ska2tonics síce mali úspech, no reprezentovali iba štýl ska, pre reggae nastal akýsi útlm a celá komunita sa stiahla do klubového prostredia. Všetko zmenil festival Uprising, ktorý sa podieľal aj na vzniku najvýraznejšej slovenskej reggae kapely v súčasnosti – Medial Banana.

„Prvý raz vystupovali na Uprisingu v roku 2010 ako hostia novozélandskej kapely Cornerstone Roots. Tam vznikla aj cover verzia skladby Horehronie, ktorú Cornerstone Roots nacvičili a ako hostí tam pozvali spevákov z Medial Banana. Dá sa to považovať za štart ich kariéry,“ spomína si Moravčík.

Aj keď sa slovenská formácia na prvých dvoch albumoch pohrávala aj so „všehochuťou“ popu, ska, rocku, džezu, soulu či hip-hopu, ich poslednej novinke Rockin’ it dominuje hlavne reggae. Podľa Moravčíka je to práve úroveň produkcie, čo z nich robí kapelu, ktorá sa nestratí ani v rámci svetovej scény. Na albume Rockin’ it dokonca spolupracovali aj s hosťami z Jamajky, Anglicka, Ugandy, ale aj z Českej republiky.

Ak nahrávať, tak na Jamajke

Medial Banana si „odskočili“ v januári aj na malý výlet. Kam inam ako do kolísky reggae – Jamajky. A práve jamajskí interpreti nahrávali skladby na hudbu ich posledného albumu. „Slovenské reggae, ktoré nahrávajú na Jamajke hudobní velikáni,“ zdôrazňuje Moravčík úspech tohto počinu, ktorého výsledkom bude aj nové EP. Vyjsť by malo na jeseň. Okrem toho vychádza po častiach počas celého leta aj dokument Inna Jamdown, ktorý celý výlet mapuje. Súčasťou Uprisingu je aj cinema zóna, no na celistvú snímku si návštevníci musia počkať do budúceho roka. Tešiť sa však môžu zo „živej“ kapely, ktorá je od svojho vzniku pravidelnou súčasťou festivalu. Fanúšikov potešia v sobotu o 15. h vystúpením na hlavnom pódiu.

Okrem Medial Banana stoja podľa Moravčíka za pozornosť aj ďalšie súčasné formácie: „Veľmi zaujímavý je projekt N3O Akustika z Prešova, čo je taká zmes reggae, folku a world music a celkom to ožilo aj na scéne MC, čiže nie kapiel (skôr hudobných improvizátorov, pozn. red.), kde je tiež niekoľko zaujímavých mien. Do svojho zániku to bolo AMO, zo súčasnej MC scény je to napríklad Loopata Makay, Rida Radar či Junior Smile. Na Slovensku je tiež veľmi silná dídžejská scéna, už od konca 90. rokov, najsilnejšie mestá sú Bratislava a Trenčín.“

Skupinu N3O Akustika, ale aj Rida Radara si môžu vychutnať aj návštevníci tohtoročného Uprising Reggae Festivalu. Pribudnú tak k ďalším slovenským menám ako Názov Stavby, Hafner a Beyuz, Gleb, Malalata, Moja Reč či La3no Cubano.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #leto #festival #Uprising #reggae #Polemic #Uprising Reggae Festival #Robo Grigorov #Medial Banana #Inna Jamdown #N3O Akustika #Rida Radar #Rockin’ it