Festival Sám na javisku je jediným podujatím svojho druhu na Slovensku, v Trenčíne má tradíciu už od roku 1995. „Je to monodramatický festival, ide o špeciálny zámer divadla jedného herca. Sústreďuje sa predovšetkým na hereckú tvorbu, prácu herca, ako stvárňuje daný príbeh a charakter. Samozrejme, dôležitá je aj téma, ale tým, že sa herec nemôže skryť za nejaký dialóg či trialóg, ide akoby s holou kožou na trh,“ približuje festival dramaturg Kamil Bystrický z občianskeho združenia Kolomaž, ktoré podujatie organizuje od roku 2005.
Aj keď Sám na javisku je festival o jednom hercovi, do deja môže často vstúpiť aj divák. Miera interakcie je tu predsa len o čosi väčšia ako pri klasických predstaveniach. „Divák je sústredený na jeden bod, nie je rušený ničím iným. Koncentruje sa len na jedného človeka, a tak je tam silnejšia interakcia, resp. pozornosť,“ hovorí Bystrický.
Monodráma má svoje začiatky už v antickom divadle, no všeobecne ide skôr o minoritný žáner. „Nie veľa dramatických predlôh, resp. literárnych textov postavených na monológu jednej postavy. Nie je ani jednoduché postaviť sa na javisko na hodinu/hodinu a pol, neustále používať výrazové prostriedky, či už verbálne, alebo neverbálne, a zaujať tým divákov. Na druhej strane sú veľmi populárne stand up žánre, ktoré síce nie sú divadelným žánrom ako takým, ale v podstate je to tiež divadlo jedného herca,“ myslí si Bystrický, pričom dodáva, že v poslednom období sa opäť dostávajú do popredia skôr klasické monodrámy.
Festival si však okrem nich posvieti aj na bábkové či alternatívne divadlo. Ponúkne dokonca aj obľúbenú one man show Caveman, predstavenie, ktoré malo na newyorskom Broadwayi až 700 repríz. Hlavnej úlohy v hre, ktorá drží rekord najdlhšie uvádzaného predstavenia jedného herca, sa tentoraz zhostí český herec Honza Holík.
Zaujme aj monodráma Agónia a extáza Steva Jobsa, v ktorej slávneho vizionára stvárni herec Tigran Hovakimyan z pražského súboru A Studio Rubín. Hra sa okrem nadnárodného koncernu pozrie aj na to, čo sa skutočne skrýva za slovným spojeným made in China. Ani slovenská tvorba nezaostáva. Na festivale bude mať tradične najsilnejšie zastúpenie. „Máme tam aj alternatívne divadlo Stoka s monodrámou Bordeline s Petrom Tilajčíkom. Zaujímavosťou je, že je to vôbec prvá hra podľa literárnej predlohy pod vedením Blaha Uhlára,“ približuje Bystrický. Z mladších súborov spomína napríklad divadlo Odivo z Banskej Bystrice.
Podľa Bystrického pozornosť hlavne tých skôr narodených upúta populárna herečka a šansoniérka Chantal Poullainová, ktorá divákov očarí nielen speváckym, ale aj rozprávačským talentom.