V sekcii Meeting Point Europe súťaží desať čerstvých európskych filmov. Takmer trojhodinová snímka Toni Erdmann nemeckej režisérky Maren Adeovej tento rok suverénne nadchla nielen festivalové publikum v Cannes, ale ocenili ju aj medzinárodní kritici. Príbeh muža, ktorý nemá čo stratiť a rozhodne sa preto niečo získať, zaujme bizarným rozprávačským štýlom a očarí neodolateľnými charaktermi. Adeová nahliada na vzťah odcudzeného otca a dcéry invenčne, úprimne a – čo je najvzácnejšie – trpkosť života odhaľuje s humorom.
Víťazný film tohtoročného Berlinale Oheň na mori je z celkom inej kategórie. Talian Gianfranco Rosi sa v dokumente venuje utečeneckej problematike a na pozadí známej lampedusskej tragédie odhaľuje migráciu ako nebezpečnú honbu za nedosiahnuteľným domovom.
Súťažiť bude aj koprodukčná snímka Rodinný film absolventa pražskej FAMU, Juhoslovana Olma Omerzua. Príbeh o rodine v hraničnej situácii sa oplatí vidieť, rozhodne ide o jeden z najzaujímavejších nových titulov, ktoré vznikli v tuzemskom kinematografickom priestore. V rámci sekcie sa divákom pripomenie aj oscarový Saulov syn či írsko – kanadský triler Izba, kde Oscarom ocenená Brie Larsonová a jej filmový syn Jacob Tremblay predviedli mimoriadne autentické herecké výkony.
V súťažnej sekcii Cinematik.doc sa stretne to najvýraznejšie, čo sa na poli slovenského dokumentárneho filmu v minulom roku urodilo. Spomedzi šiestich titulov vyčnieva dokument Roberta Kirchhoffa a Filipa Remundu Para nad riekou o vyslúžilých jazzmanoch, nomádoch a „ľudových filozofoch“ Lacovi Deczim, Janovi Jankejem a Ľubomírovi Tamaškovičovi, ale aj dokumentárna esej kameramana a fotografa Martina Kollára 5. október. Filmár sleduje vlastného brata, ktorý sa pripravuje na rizikovú operáciu a vnútorný strach tlmí cestovaním po Európe.
Velikán Wim Wenders
Ikona svetového nezávislého filmu, nemecký režisér Wim Wenders si bez debaty zaslúži uznanie a jeho filmy veľké plátno. Cinematik mu tento rok vzdáva hold sekciou rešpekt, osviežiť si tak môžete jeho staršie snímky ako Alica v mestách, Nebo nad Berlínom, Paríž – Texas či Stav vecí, alebo objaviť jeho menej slávne filmy. Patrí medzi ne napríklad dráma Strach brankára pred penaltou, ktorá „sťažka“ dýcha Wendersovým príznačným existencializmom.
Štvrtina festivalového programu je venovaná najnovšej nemeckej kinematografii. Organizátori sa snažia osloviť mladšie publikum, v programe je preto viacero snímok venovaných mladým hrdinom a teen tematike. Takým je aj drsná rodinná dráma nemeckého filmára Sebastiana Ko My netvori o dievčati, ktoré nafinguje kamarátkinu vraždu.
Tridsaťsedem filmov uvedú na Slovensku po prvýkrát práve na Cinematiku. V piatok bude mať premiéru slovensko-česká koprodukčná dráma Pirko režisérov Lucie a Petra Klein Svobodovcov. Keď chovankyňa detského domova Martina dosiahne plnoletosť, ocitne sa zoči voči „slobode“ a reálnemu svetu. Ten je však na míle vzdialený jej naivným detským predstavám.
Režisér česko-slovenského koprodukčného animáku Smrteľné historky Jan Bubeníček kombinuje hrané pasáže s 3D a 2D animáciou, bábkami a zadnou projekciou. Každú z troch poviedok spracoval inou technológiou a na tému hrdinstvo a smrť nahliada z iného žánrového uhla. Smrteľné historky budú mať na Cinematiku premiéru v stredu, v rámci sekcie Čo dom dal.
Ak by ste mali vidieť len štyri filmy…
Café Society
Woody Allen vzdal romantickým príbehom mladíka Bobbyho (Jesse Eisenberg) hold zlatej ére Hollywoodu. Bobby sa jedného dňa zbalí, opustí pochmúrny Bronx a skúsi šťastie v Los Angeles. Vo svete filmárov a umelcov sa zamiluje do Vonnie, ale ich láska má niekoľko háčikov. Allenovou najnovšou múzou je herečka Kristen Stewartová a podľa kritikov je práve ona esenciou nostalgickej romance.
Je to iba koniec sveta
Smrteľne chorý mladík Louis sa vracia domov, aby strávil posledné dni v kruhu najbližších. Nachádza tu rodinu zaslepenú vlastnými frustráciami, nik z jeho blízkych nedovidí ďalej, ako na koniec svojho smútku. Hlavné úlohy stvárnili Nathalie Bayeová, Vincent Cassel a Marion Cotillardová. Miláčik canneského festivalu, Kanaďan Xavier Dolan si rozhodne vie vybrať hercov.
Paterson
Paterson je óda na všednosť kráľa nezávislého filmu Jima Jarmuscha. Vodič autobusu Paterson (Adam Driver) si plnými dúškami vychutnáva každodennú rutinu, vníma poéziu dní a spisuje ju do básní. Manželka Laura na rozdiel od neho vyhľadáva nepretržitú zmenu. Aj napriek tomu je vzťah mladého páru harmonický, rovnako ako rytmus malomesta.
High-Rise
Tom Hiddleston, Sienna Millerová, Jeremy Irons a Luke Evans okupujú luxusný londýnsky panelák „bezpečne“ izolovaný od ostatného sveta v sci-fi trileri High-Rise. Britský režisér Ben Wheatley je dôrazný estét a jeho adaptácia knihy J. G. Ballarda High-Rise je zárukou „štýlového kina“.