Počas 73. ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach – najstaršej filmovej prehliadky na svete, zabodoval s drámou Ang Babaeng Humayo (Žena, ktorá odišla). Hlavná cena tak unikla bardom svetového filmu Wimovi Wendersovi, Andrejovi Končalovskému či Terenceovi Malikovi.
Hra s časom a realitou
Diaz je experimentátor a maximalista, s obľubou preveruje divácke limity a prekračuje hranice štandardného filmového času. Ani zďaleka však u neho neplatí tvrdenie – kvalita na úkor kvantity. Aj dráma Žena, ktorá odišla je náročným štvorhodinovým filmovým opusom.
Diaz koncentrovane prepletá osobné a politické obavy, rozvíja ich v dynamickom rozprávaní o učiteľke vracajúcej sa po tridsaťročnom väzení do spustošenej rodnej krajiny. Na pozadí osobného príbehu ženy neprávom odsúdenej za vraždu skladá smútok celého národa poznačeného vojnou. Diaz zvolil pre svoj „transcendentný opus“, ako označil film recenzent britského magazínu Variety, monochromatický, čiernobiely obraz. „Táto cena patrí mojej krajine, filipínskym ľuďom, patrí nášmu zápasu a zápasu o ľudskosť,“ povedal filmár pri preberaní ceny od predsedu poroty režiséra Sama Mendesa.
Strieborného leva získal sarkazmom presiaknutý triler módneho guru a filmára Toma Forda. Už v roku 2009 mal v Benátkach premiéru jeho režijný debut Single man v hlavnej úlohe s Colinom Firthom. Do druhej celovečernej snímky Nocturnal Animals (Nočné zvieratá) obsadil hereckú dvojicu Jaka Gyllenhaala a Amy Adamsovú.
Vystupujú v dvojrolách – ako čerstvo zosobášený pár, a zároveň sú postavami záhadnej novely, ktorou spisovateľ Tony (Jake Gyllenhaal) pripomenie Susan (Amy Adamsová) jej dávnu minulosť. Fordova adaptácia knihy Tony a Susan spisovateľa Austina Wrighta je mrazivou kombinácia hororu a „nabokovovského“ zúfalstva. Fiktívny príbeh knihy sa tu prelína so zmätenou prítomnosťou hlavných hrdinov a zotiera limity reality.

Porota ocenila režijné kvality dvoch filmárov – slávneho ruského režiséra Andreja Končalovského, ktorý v kinematografii pôsobí už viac ako tridsať rokov, a mladého mexického režiséra Amata Escalantea. Končalovskij sa v snímke Raj venuje problematike holokaustu a počas festivalu zarezonoval u kritikov aj divákov. Escalente zasadil dej filmu La Región Salvaje do malého mexického mestečka. Jeho „horúčkovitý horor“ o nefunkčnosti rodiny zaujme predovšetkým vynaliezavou naráciou a mysterióznou atmosférou.
Pocta pre Belmonda
Ikonický bláznivý Petríček či zamilovaný „gangstrík“ v kultovej snímke Na konci s dychom? Francúzsky herec Jean Paul Belmondo, symbol francúzskej novej vlny 60. rokov, sa objavil vo viac ako stovke filmov. Suverénne zvládal úlohy v drámach, komédiách, gangsterkách aj dobrodružných filmoch. Najväčší úspech dosiahol v spolupráci s režisérmi Jeanom-Lucom Godardom, Henrim Verneuilom a Georgom Lautnerom. K Oscarovi za celoživotné dielo mu zaslúžene pribudlo ocenenie z Benátok.
Zlatého leva za celoživotné dielo udelili aj poľskému filmárovi Jerzymu Skolimowskému, ktorý bol v 60. rokoch „východným Godardom“. „Skolimowski spolu s Romanom Polanským prispeli k obnove poľského filmu v šesťdesiatych rokoch, v období nových vĺn,“ odôvodnil ocenenie riaditeľ benátskeho festivalu Alberto Barbera.
Iránsko-americká režisérka Ana Lily Amirpour je považovaná za jednu z najosobitejších mladých filmárok a medzinárodnému publiku to dokázala už efektne bizarným, vizuálne i hudobne pôsobivým debutom Sama nocou tmou. Z Benátok si odniesla špeciálnu cenu za svoj druhý film The Bad Batch v hlavných úlohách s Jimom Carreym a Keanu Reevesom. The Bad Batch je podobne ako Sama nocou tmou „dokonale vykonštruovaný“, skvele vyzerajúci film, ktorý si musí divák odomknúť vlastným kľúčom. Amirpour v ňom odkazuje na poetiku Tarantina či Rodrigueza, rozhodne sa preto bude na čo pozerať.
Prehľad víťazov hlavných kategórií:
Zlatý lev: Žena, ktorá odišla, réžia Lav Diaz
Hlavná cena poroty: Nočné zvieratá, réžia Tom Ford
Strieborný lev za najlepšiu réžiu:
Amat Escalante za film The Untamed
Andrej Končalovskij za film Raj
Najlepší herec: Oscar Martínez (The Distinguished Citizen)
Najlepšia herečka: Emma Stoneová (La La Land)
Najlepší scenár: Noah Oppenheim (Jackie)
Špeciálna cena poroty: The Bad Batch réžia Ana Lily Amirpour
Cena Marcella Mastroianniho pre najlepšieho mladého herca: Paula Beerová (Frantz)