Woody Allen namiešal inteligentnú a sviežu komédiu o láske poletujúc okolo hollywoodskej smotánky, americkej židovskej rodiny a newyorských gangstríkov a ako ostrieľaný „psychoanalytik“ obhájil status skvelého zabávača. Mladík Bobby (Jesse Eisenberg), jeho strýko – filmový producent Phill (Steve Carell) a krásna sekretárka Vonnie (Kristen Stewartová) sa zapletú do bizarného ľúbostného trojuholníka, z ktorého by len sťažka niekto vyviazol bez ujmy.
Allen má schopnosť presne pomenovať nadčasové neduhy lásky, hrdinov topí v túžbe po tomto zázraku s poriadnou dávkou irónie. Komédia Café Society sa zaryje pod kožu každému, kto sa niekedy ocitol v jej pazúroch. Do slovenských kín príde film vo štvrtok.
Návštevníci Cinematiku sa mohli presvedčiť aj o tom, že canneský víťaz ceny FIPRESCI a najdiskutovanejší film prestížneho festivalu Toni Erdmann nestavia kritikov na nohy len tak pre nič. V Piešťanoch snímka bojuje o cenu v kategórii Meeting Point Europe spolu s ďalšími výnimočnými európskymi filmami. Konkurujú mu napríklad oscarový Saulov syn či víťaz tohtoročného Berlinale, dokument Oheň na mori.
Toniho Erdmanna nakrútila nemecká filmárka Maren Ade. V snímke sa pozrela na „umelé“ zuby odcudzenému otcovi a jeho dospelej dcére, karieristke Ines. Toni Erdmann prichádza s netradičným návodom na to, ako sa môže otec dozvedieť o svojej dospelej dcére viac. Inesin otec, bizarný „týpek“ Winfried, sa infiltruje do spoločnosti biznismenov preoblečený za Toniho Erdmanna, „nemeckého ambasádora“, a prenasleduje dcéru počas jej pracovnej stáže v Bukurešti. Ide mu o jediné, vniesť do jej suchopárneho, kariérou zaslepeného sveta humor a pripomenúť jej, kým skutočne je.
Rozprávanie reťazí situácie, stojí na silnom vnútornom konflikte medzi kontrastnými hlavnými hrdinami. Tí v skvele napísanom a obsadenom príbehu ožívajú absolútne presvedčivo. Ade strávila písaním scenára dva roky, množstvo času venovala rešeršu internetových videí komika Andyho Kaufmana. Ako predobraz Inesinej „nenávisti“ voči otcovým bizarne trápnym vtipom jej poslúžila kniha znechutených ženských pisateliek reagujúcich na Kaufmanov humor nazvaná príznačne Dear Andy Kaufman, I Hate Your Guts (Drahý Andy Kaufman, nenávidím vašu trúfalosť). Filmárka mala napokon nakrútených neuveriteľných 100 hodín materiálu, z čoho sa jej podarilo zosnovať svižný, takmer trojhodinový film. Na komédiu Toni Erdmann sa môžete v našich kinách tešiť od konca októbra.
Na Cinematiku mal premiéru aj česko-slovenský koprodukčný animák Smrteľné historky. Režisérom a scenáristom troch žánrovo a formálne rozmanitých poviedkových príbehov je filmár Jan Bubeníček. Tvorcovia pôvodne chceli nakrútiť iba krátky film – prvú poviedku o vnukovi, ktorý sa po smrti starého otca pasuje v jeho byte so záhadným tvorom a postupne odkrýva dedovo tajomstvo. Vo výsledku ju doplnili dvoma filmami – lyrickejším je rozprava o návštevníkovi z iného sveta, ktorý skúma bizarnosti temného lesa.
Trojicu uzatvára „gangsterská“ roadmovie s pomerne vydareným humorom. Poviedky voľne prepája motív smrti. Prednosťou filmu sú krátke animované skeče, ktorými tvorcovia oddeľujú hlavné príbehy. V každom z nich rytiersky piadimužíček doplatí na svoju veľkosť a jeho „koniec“ zakaždým pobaví.
Nádielku filmov si môžete v Piešťanoch dopriať až do nedele. Novinka Jima Jarmuscha Paterson s Adamom Driverom v hlavnej úlohe patrí nielen k hajlajtom soboty, ale aj celého festivalu. Okrem iného stíhate aj oceňovaný dokument o utečeneckej kríze Oheň na mori a na nedeľu si pokojne naplánujte Rodinný film, režisér Olmo Omerzu dokonale zatočí s vašimi očakávaniami.