Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jihlava má za sebou 20. ročník. Ceny pre víťazov v desiatich súťažných kategóriách rozdali v sobotu večer.
Najlepší svetový dokument v sekcii Opus bonum, kde súťažili aj dva filmy slovenských tvorcov – Bajka Lucie Babjakovej Nimcovej a Diera v hlave Roberta Kirchhoffa, vyberá tradične jeden porotca. Porotkyňu Claire Athertonovú zaujala francúzsko-grécka snímka dokumentaristky Marie Kourkouta a spisovateľky Niki Giannari Strašidlá obchádzajú Európu. Grécka filmárka sa v ňom zamerala na problematiku migrantov. Na zrušenom utečeneckom tábore v Idomeni, kde sa združovali utečenci z Blízkeho východu, ukazuje ich snahu zachovať si ľudskú dôstojnosť, individualitu a slobodu, na ktorú v jednotnej mase strácajú nárok i priestor.
„V tejto snímke plnej nehy prechádzajú obrazy súčasnosti dejinami, evokujú minulosť a spochybňujú budúcnosť. Strašidlá obchádzajú Európu vytvára špecifický časopriestor interakcie medzi nami samými a svetom, v ktorom žijeme,“ odôvodnila svoje rozhodnutie udeliť cenu práve tomuto filmu Athertonová.
Jej špeciálne uznanie si zaslúžila Španielka Aitziber Olaskoaganová za observačný dokument o call centre firmy Nike, v ktorej filmárka sama pracuje, Usmievať sa do telefónu. „Je to film o práci, moci, funkcii obrazov, komunikácii a o globalizácii,“ povedala Athertonová.
Najlepším dokumentom v sekcii venovanej snímkam zo strednej a z východnej Európy Medzi moriami je Oslnivý svit súmraku. Film získal aj cenu pre najlepší debut. Na druhom celovečernom dokumente filmárky Salomé Jashiovej, ktorá sa zamerala na malú lokálnu gruzínsku televíziu a na jej pozadí reflektuje život miestnej komunity, zaujala porotu žánrová pestrosť, univerzálnosť témy a autenticita. Podľa nich ide o „mnohovrstevnatú, nevtieravú a pútavú momentku zo života v Gruzínsku a na filme vyzdvihujú nezameniteľný štýl a politickú citlivosť autorky.
Dialóg s Jozefom získal v rovnakej sekcii čestné uznanie. Litovská režisérka a výtvarníčka Elžbieta Josadéová sleduje tvorivý proces maliara a zároveň svojho otca Yosefa Yosade, ktorý sa venuje krajinomaľbe a osobne ju ovplyvnil. Porota vyzdvihla jej poetický štýl a formálnu odvahu, s akou pristupuje k filmovému zobrazeniu maliarovho tvorivého procesu.
Tento rok sa rozhodli v sekcii Česká radosť udeliť hlavnú cenu dvom filmom. FC Roma od režisérskej dvojice Tomáš Bojar a Rozália Kohoutová a Normálny autistický film Miroslava Janeka sú najlepšími českými dokumentmi. Janekov film vykresľuje autizmus ako výnimočnosť a FC Roma je podľa poroty „protirasistickým filmom druhej generácie“.
V rámci Industry programu zameraného na distribúciu dokumentárnych filmov súťažili dva filmy slovenských filmárov Cooltúra Mira Rema a 5. október Martina Kollára, ktorý sa stal najlepším filmom v sekcii stredometrážnych filmov.